En amazon till, 65a med 4 dörrar

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by nisseinorr »

Jaa..djupare och djupare ner i Amazonträsket faller man.. Och inte mår jag dåligt av det :)
Eftersom min renovering av min 66as custom amazon har dröjt nu i 2 år så tog mitt iver i att få köra amazon igen över och jag sökte igenom blocket efter något lämpligt bruksobjekt som inte låg allt för långt bort eller kostade mycket för den delen heller..
Så det blev en 10 mils resa till Gällivare för att hämta en.

Hemresan gick utmärkt, bilen i fråga är då en Amazon årsmodell 65 med 4 dörrar..
mina 2 andra amizar är 2 dörrars så jag tyckte de kunde vara roligt med en 4 dörrars
när det ska agera lite som bruksbil.. Skicket på bilen är inget toppskick, blandade detaljer här och där.. rost finns.. Men.. Bilen är besiktad 1.5 år till och hade dugliga vinterdäck och fina sommardäck.. B18-motorn andas med hjälp av en Weber 36/36.

Garagelacken har många olika lager och även rinningar,sprickor,ojämnheter osv men vad gör det när bilen inte är tänkt till något finåk? En del prylar på bilen intresserade mig mer just för att dessa prylar kommer att användas till renoveringen av min 2 dörrars (Vinterprojekt Custom Amazon -66)
Bakljusglasen var helt nya från i sommar,
Strålkastarglasen och reflektorerna fram var sprillans nya.
Ratten var en mindre typ av luisi träratt
Stötfångare bak och fram följde med (dock var min framfångare jag redan hunnit köpa från blocket fräschare så den kommer att användas, men jag fick ju med bak också som ska anvädnas till andra bilen)
Så lite go-saker går att använda till andra bilen, åsså får denna brukisen ta de bättre begagnade grejjerna som jag har liggandes istället..

Jaja, nog med text nu..bilder kommer här.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det som hänt med bilen sen inköpet är att en stereo med 6*9or är inkopplad för trivseln.
även fått en liten service med stift, olja, filter, tänddelar så nu är den redo att brukas fram tills att andra amazonen kommer ut ur projektgaraget igen :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by Rappel »

en 4 dörrare kul :wink: är de mkt rost? visst är de amazon nummer 3 nu? :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by nisseinorr »

Rappel wrote:en 4 dörrare kul :wink: är de mkt rost? visst är de amazon nummer 3 nu? :wink:
Jess, det är Amazon nummer 3 nu.. bilparken har därmed ökat till 15 bilar..eller var det 16?
har tappat räkningen :( hehe...

Rost finns på denna bil helt klart.. Det visste jag redan innan köpet..
defenitivt mer rost än på min silvriga custom som jag renoverar nu..
dock är den ju besiktad 1.5 år till så det är ingen panik med det..
kanske när renoveringen av silvriga bilen är klar att den här kanske får smaka lite svets, dock inte i samma seriösa anda som andra bilen..målet är ju bara att ha denna som lite rolig bruksbil för att komma ifrån den moderna 70tals 240 jag annars brukar :)
jag får helt enkelt svetsa på de ställen de behövs och hålla efter den såpass att den går att bruka och rulla igenom besiktningen.. mycket seriösare än så blir det då inte de närmsta åren i alla fall..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by cruisingphill »

Hehe, har du så många bilar? Nästan synd man inte for upp en sväng om dig o hälsade på då man höll till i Boden. Hur som haver, ser ut att vara en skoj kärra du fått hem, vad är de för förgasare som sitter på den? Trimmad något eller?

Får du för dig att avyttre mattan på förarsidan så hade den passat som gjuten i min bil.. :wink: :wink:

Lycka till med denna bilen också, fast jag har ju följt en del av dina projekt både här å i andra klubben så jag vet att du håller efter dem! Förresten, jag ska till KG nu i dagarna, något du vill jag ska kolla efter?

//Phille
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by nisseinorr »

cruisingphill wrote:Hehe, har du så många bilar? Nästan synd man inte for upp en sväng om dig o hälsade på då man höll till i Boden. Hur som haver, ser ut att vara en skoj kärra du fått hem, vad är de för förgasare som sitter på den? Trimmad något eller?

Får du för dig att avyttre mattan på förarsidan så hade den passat som gjuten i min bil.. :wink: :wink:

Lycka till med denna bilen också, fast jag har ju följt en del av dina projekt både här å i andra klubben så jag vet att du håller efter dem! Förresten, jag ska till KG nu i dagarna, något du vill jag ska kolla efter?

//Phille
Ang förgasaren så är det en Weber 36/36.. i övrigt tror jag motorn är orginal.
nae du behöver inte kolla efter något speciellt på KG.. de e lugnt.. jag bläddrar i deras kataloger varje gång jag är på skithuset och har ständiga beställningar från dem :wink:

du ska inte upp hit nå mer till norrland i de militära? eller är de slut med det?
annars får du väl se till att komma till Vallåkraträffen nu när du är där neråt så kan vi träffs en sväng..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by cruisingphill »

Nej det är inte mer gröntjänst för mig i Boden, iallafall inte än på ett tag, har andra saker på gång..får se om det blir någon utlandstjänst som jag söker till som I19 sätter upp..

vallåkra ska jag garanterat fara till, bor ju i närheten så det vore synd att missa!
Jag var ute hos KG idag o skullle ha en packningssats till förgasaren min men de vart slut! Däremot så berättade de att dem nu säljer rutor, skärmar, drag etc. till Amazoner, inget de skyltar med på hemsidan eller i katalogen utan det finns bara i butiken:)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by nisseinorr »

cruisingphill wrote:Nej det är inte mer gröntjänst för mig i Boden, iallafall inte än på ett tag, har andra saker på gång..får se om det blir någon utlandstjänst som jag söker till som I19 sätter upp..

vallåkra ska jag garanterat fara till, bor ju i närheten så det vore synd att missa!
Jag var ute hos KG idag o skullle ha en packningssats till förgasaren min men de vart slut! Däremot så berättade de att dem nu säljer rutor, skärmar, drag etc. till Amazoner, inget de skyltar med på hemsidan eller i katalogen utan det finns bara i butiken:)
Okej, då får vi träffs i vallis då.. vi har redan stuga bokad i landskrona ;)
vi var förbi KG i somras en sväng å handlade lite.. en mysig butik ute i ingenstans känns det som hehe.. de hade även fått hem innerskärmar i alu till amazon då vi var där..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by nisseinorr »

I övrigt har jag varit på en lugn landsvägskörning och cruisat med bilen..
låg i 70-80km/timmen..tycker jag är lagomt med den gamla kärran..
kör jag fortare tappar jag go-värmen i bilen p.g.a att alla dörrlister är torra och inte täta..

nu blev det enbart lugnt långkörning och inte stadskörning, men då fick jag ju ett hum
om vad den drar nu efter att jag haft lös webern och låtit den ligga i avfettning och blåst rent alla munstycken osv.. 0.75-0.8liter/milen har den dragit.. så de var inte dumt alls :)

å igår kom även räkningen på försäkringen... 356kr för ca 5 månader..
hade glömt hur billigt det är att ha igång en amazon så jag blev chockerad :)
från och med 1 april ställer jag av min bruks-240 för säsongen och kör med aman enbart istället.. fram tills jag har fått ihop min silvriga 66a som sagt..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by Amakombi »

Är du riktigt säker på att de är en 65a?

tänkte mest på innertaket i tyg.. har verkligen nån ansträngt sig och bytt ut innertaket mot ett i tyg :roll:
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by nisseinorr »

Amakombi wrote:Är du riktigt säker på att de är en 65a?

tänkte mest på innertaket i tyg.. har verkligen nån ansträngt sig och bytt ut innertaket mot ett i tyg :roll:
Nu är nog just bilden på innertaket lite mörk så man ser inte så tydligt..det är ett tygtak ja..
men inte ett orginal, det är något hemmasnidat som har extra "tillfluffning" där bak ovanför bakrutan så bakpassagerarna inte slår huvudet så hårt i kraftiga gupp :)..

golvmattan är modellen heltäckningsmatta från något vardagsrum a´la 80tal gul :)
en annan detalj är dörrsidorna.. förardörren och även högerbak (syns på bilderna) är av äldre
årgång. medans höger fram och vänster bak har brun dörrsida med nyare handtag och fönstervev.. Kikade lite i dörrgångarna och ser då att de "äldre" dörrarna en gång varit blå..
medans "orginal" dörrarna är ljusbeige i färgen innanför dörrsidorna.. Så troligen är väl 2 av dörrarna bytta mot ett par äldre dörrar i samband med nån uppfräschning.

På sommardäcken jag fick med så var det 2 olika par fälgar.. 2 stycken "vanliga"(för mig) amazonplåtisar.. och 2 stycken med mindre hål, sånna där äldre plåtisar.. Så min gissning är väl att tidigare ägare nån gång bak i historien har haft en äldre amazon att plocka grejjer från när han skulle renovera denna...
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by nisseinorr »

OBS! Vet att det är första april idag och det jag tänker skriva nu hade kommit väl till pass som ett aprilskämt, men det är det icket!

Har tidigare idag varit ute på en långstyrning med min gröna bruks-amiz..
var ner till luleå på biltema för att fynda lite billiga prylar där.. Tog med mig Rappel här från forumet och lärde känna honom lite.. efter biltemasvängen var vi hem till honom en sväng och kikade på hans projekt..en hel dag med lite utav allt möjligt på schemat helt enkelt..

på eftermiddagen påbörjades min resa hemåt..(12 mil) Milen rullade makligt på ute i mörkret och när jag hade 4 mil kvar så tändes en gul irriterande lampa i mätarhuset..OIL.
stängde genast av motorn å tänkte att jaha, dags att fylla på olja kanske...gick å kollade stickan men den var på halva.. kollade till oljetryckskontakten...nää inte den heller..

provstartade igen.. lampan lyser fortfarande.. oljepumpen har lagt av!
bilen har iofs knackat en del men det har den gjort sen jag köpte den så jag tänkte väl att de var lite vanliga slitningar och att ventilerna kanske är lite sletna.. men tydligen är det väl då pumpen som inte orkat hålla ordentligt högt oljetryck.
så nu hade droppen runnit över bägarn..oljepumpen har sagt upp sig.vad göra?
Ringa till sina gamla vänner och förbereda bogserlina och dragbil å be dem börja köra de 4 milen mot mig så kör jag hemåt så möts vi efter vägen..

tog mig dryga 2 mil och de förr så höga knackningarna utbyttes nu mer och mer mot hårt slammer och gnissel av ljudet metall mot metall. så pumpen har väl varit halvdålig och precis släckt oljelampan vid start.. å så har jag tågat runt i 150 mil sen jag köpte den intet ont anandes.. hehe..jaa vilken kväll.. efter de 2 milen utan något oljetryck alls så stod tempen i botten å jag tappade mer å mer fart.. till slut sa den upp sig och nöp ihop och är helt stum..

så det var den snurran det! sista 2 milen blev bogsering..
Jag som ställde av min 240-vinterbrukis i måndags och körde den till stugan..
nu äre väl bara åka och hämta den igen då medans man försöker lösa de här problemet :)
nåja.. en upplevelserik dag helt klart! bara invänta ett par veckor så att snön tinar bort så mina reservdelsbilar tittar fram så får en av dem donera en b20.. Ska beställa komplett packningssats och vattenpump osv från KG nästa vecka. så är det bara ta nån helg nästa månad och kasta i en nyservad och mindre knackande b20.. (bara ett par timmar innan den skar satt jag och kompisen och fantiserade om att lyfta ur b18 p.g.a att den knackar så mycket och sätta i en b20 från reservdelsbilen istället).. Så nu är det inga fantasier nu måste jag göra verklighet av de :)

Vila i frid du gamle B18 :D
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by Rappel »

fan va skumt alltså den gick ju som en dröm till lule och när vi kom hem till mig så knacka den ju minder eller ingenting om jag inte minns fel? :? aja gråt inte över spillde mjölk som man brukar säga! de är bara he över en ny motor! :wink: men de var trevligt igår och vi fick ju lite gjort både på biltema och trumorna på min bil fick i vi ju av efter LITE borrande :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by fretchi »

ja jävlar vad den lät illa :P . men den följde då snällt med i kopplet, framförd av s60:n.

men nu vet vi varför den knackade o slamrade mycket tidigare :mrgreen:
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by nisseinorr »

Yesbox nu fick vi svar på det som sagt :)

har nyss gjort följande beställning från KG
Sotningssats B20 (med 0.8 mm toppackning, så man får upp kompet lite i b20in som ska i)
kompletteringssats
Nya kylarslangar
2 gummibussningar till lagerhållaren till mellanaxeln
Ny vattenpump
nya motorkuddar..
så allt detta kommer att bytas i samband med motorbytet..
så man får en motor som är tät och stabil ett tag framöver så man slipper gorma med det något mer..

från den gamla skurna motorn behåller jag webern, soppapump, komplett fördelare å termostaten som är ny..

Är det inte för pissigt väder i helgen åker jag till stugan och letar i min bilpark efter min gula reserv-145a å påbörjar jobbet med att lossa motorn ur den :) ska även kika i ladan om jag har nån m40 med långspak som är fastare i växellägena än den som sitter i aman nu för den är ganska slapp i spaken och svårt att få i 4e växeln..kanske man kan få det fixat i samma veva också :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar

Post by nisseinorr »

update:

senare i helgen kommer lite dagsfärska bilder på brukskärran som skar..
gammelmotorn var redigt åtgången efter att ha körts utan oljetryck ett par mil tills den sa upp sig.. fiberdrevet på kammen var så nött att man kunde plocka loss det för hand när jag öppnade transmissionskåpan..

I övrigt har jag ägnat veckan åt att lyfta ur en b20 ur min reservdels-145a.. och nu har jag bytt alla packningar i motorn och bytt motorkuddar osv..

åsså idag tog jag å fredrik å gjorde slag i saken och hissade ner motorn å växellådan med ny växellådskudde å ny olja i lådan.. vi kämpade på hela dagen och till slut var allt färdigt..

efter några startförsök gick den gamla spisen igång och vi började justera tändning och fiffla lite på blandskruven på webern osv.. till slut började den gå hyfsat å jag började drömma om att kanske kunna ta en ragg ute på byn ikväll å få känna värmen komma i aman igen..

men ack den lycka som varar länge.. när de börjar se ljust ut så börjar ett hemskt skrammel ljuda från motorn..vi tvärstannar motorn och börjar leta om något sitter löst osv..
då visar det sig.. undre delen av luftfilterkåpan måste vi ha slarvat att dra fast ena muttern..
för muttern var lös och brickan till den var BORTA!.. antagligen har den sugits ner genom gasarn och ligger nu i topp/cylinder och slamrar.. Så min 0.8 mm nya blockpackning gick åt skogen, de e bara upp med toppen igen imorron :?

att ett sånt litet slarvfel ska ställa till flera timmars extraarbete.. huvvaligen, kändes lagomt muntert.. ikväll känns inget bra, men imorrn när man har sovit och fått nya krafter så ska det väl gå att göra om topppacknings-bytet.. tur att man har en 1.2 mm toppackning i reserv här hemma på väggen utifall att :wink:

Nu har jag fått dela med mig av min dag i alla fall..
som sagt, bilder på nymotorn och på aman kommer senare under helgen när jag åtgärdat slamret.. förhoppningsvis har den väl inte hunnit slå sönder något då den bara legat och slamrat ett par sekunder..

Hoppas det går bättre för er andra i mekandet ! :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Post Reply