olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by mikael »

ja då skall vi se ,har haft en b 18 motor och bytt till b20 .nu är frågan är det någon skillnad på tryckplattorna .det satt en borg och beck .har nu bytt till sachs+ ett 43 mm urtrampningslager .detta 43mm urtramp KAN MAN ha detta tilsammans med denna sachs tryckplattan eller blir det hur fel som helst. denna dumma fråga kommer , :oops: om det finns någon som testat och vet att det ej funkar (slaglängden).kommer att lyfta i motorn på måndag så alla svar är värdefulla.motorn har åkt ur och i förmånga gånger redan
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by mikael »

så nu funkar denna koppling suveränt mjuk bra slag ja helt ok har även ett spel på ca 4.5 mm om jag vill. sachs tryckplatta och ett 42 mm urtrampningslager .nu vet vi detta :P
tengis
Posts: 6
Joined: Tue Aug 18, 2009 8:23 pm

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by tengis »

Hejsan Micke. har presis köpt en 65a när vi bytte motor b18 till b20 så fick vi problem med att vi inte fick i ettans och tvåans växel, 3an och 4an går att få i med milt våld. jag har lyft ur motorn två gånger utan att se något fel.
kan urtampnigs lagret vara boven som lurar oss? att det är olika längder på lagren
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by Shift »

Lagrerna skiljer sig! Jag hade i alla fall olika till min vajerkoppling och hydraulkoppling.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by mikael »

hmmmm :!: där är jag osäker men får du i växlar tex 1 an 2 an om du rullar bilen på golvet utan att frikoppla (=motor ej igång.) om du fårstår mig .det finns 3 olika urtrampnings lager att köpa.kolla div olika veteranförsäljare. dom vet mera om dessa.+säg vad du har för tryckplatta finns ju en del olika sorter som passar.kanske någon här som kan para ihop vad du skall ha för kitt till din motor.troligt vis så skall du ha det tjocka urtampnings lagret till sachs tryckplatta det fick jag sätta dit.

ser även att du skriver precis köpt.funkade växlarna prickfritt innan ni bytte motor.
om nej kolla växelådan då.+ kolla slavsylinder m.m.m
jobbigt att rycka motor en hel helg. :lol:
tengis
Posts: 6
Joined: Tue Aug 18, 2009 8:23 pm

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by tengis »

Ja jag får i alla vxl när motor ej är startad. Men när motorn går så får man inte i 1an å 2an men 3an och 4an går i med milt våld.
Jag satt i en annan vxl låda igår för att kolla om det var fel på lådan men det var samma fel. Otroligt frustrerande med detta fel men jag blev glad igår när jag såg ditt inlägg om att det fins olika längd på lagren . Det som sitter i nu är ca 35mm och det är en Sachs koppling .
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by Shift »

Då har du två till storlekar att välja på då!
Jag skulle ha dragit till mekonomen och bett dem ta hem båda storlekarna, sen lämnat tillbaka det som inte funkar.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by mikael »

jaha då skall du ha 42 mm lagret ställ ej frikoplingen för hårt då är det risk för att lagret skär.
för du vet hur man justerar hydraul kopplingen.
tengis
Posts: 6
Joined: Tue Aug 18, 2009 8:23 pm

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by tengis »

Ja jag hoppas att det är lagrets längd som är problemet för motorn har åkt i å ur utan att jag ser något fel på något.
Det ska väll vara ca 4 till 5 mm glapp mellan tryckstångs muttern och gaffelarmen ? . Jag ringde Mekonomen men dom hade ingen koll på detta men VP Autoparts kände till detta så dom skickar det långa lagret. Så nu är det bara att hålla tummarna å hoppas att det är det här som är felet som har lurat mej hela tiden.

Tack för hjälpen jag återkommer med resultatet
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by mikael »

hej ja huua om jag har lurat dig. men det skall jag ej ha gjort hade samma fel när jag mixtrade med min motor.tror att den plockades 4 ggr ur och i .nu är allt ok. ja ca 5 mm skall du ha som glapp.
väntar med spänning på resultatet.

:) :D :P :lol: ser framför mig hur ni plockar i och ur motorn. :lol: :P :D :) :oops:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by QV »

när jag läser detta låter det som om stödlagret i vevaxeln är trasigt......
Om det är slut så kommer ingående axel att rotera även när koppling är aktiverad.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by mikael »

hmm .det lagret är bara ett stödlager och påverkar väll bara balansen.frikopplar man så lättar man ju trycket mot svänghjul och lamel.borde ej ha något med det att göra.men när man nu har väck motorn så kolla detta lager så det verkligen går lätt att snurra annars så risk för axel skärning.sitter en låsring sen en bricka där under, sen ser man lagret smörj så det snurrar lätt .förstår hur du menar men då borde det vara en skärning som hörts väl.och inga växlar går att få i. men man ser ej denna komposition så vi får se vad han skriver.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by StefanM »

Stödlagret är ju så billigt så det byter man regelmässigt så fort man har något ur, det finns väl inget värre än att konstatera att det "kanske" är nåt fel på det med allting i...............
Om det går tungt så får du lite drivning från motor till låda och då kan växlarna bli svåra att få i. Jämför allting med om lagret skulle skära helt, då har du maximal drivning och kan ta bort kopplingen helt så man ska inte förbise lite kärvhet och att hålla på och smörja och tro att det skulle hjälpa är förkastligt när lagret kostar från typ 40kr
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by PeterB »

Instämmer med föregående talare, det lagret byter man regelmässigt.
På min kändes det gamla lagret som nytt, bilen har inte gått så långt, men jag bytte det ändå när jag ändå skulle byta koppling.
Varför snåla in på en sån liten kostnad? Och det är ju inte mycket jobb att byta det heller.

På min första amazon hade nån snålat in på det, med följd att hela bilen stod och småskakade på tomgången, konstigt lät det också...tog isär det och det gamla lagret gick nästan inte att snurra runt med handkraft.

Usch vad snålheten kan bedra visheten ibland.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
tengis
Posts: 6
Joined: Tue Aug 18, 2009 8:23 pm

Re: olika urtrampningslager på olika tryckplattor

Post by tengis »

Hejsan grabbar .
Stödlagret som ni pratar om är nog inte problemet för jag har kollat det. Motorn var renoverad när jag köpte den så det går lätt å fint när jag snurrar på lagret.
Jag fick det nya långa urtrampningslagret idag men det ser inte likadant ut för tryck sidan på lagret är som en hyllsa?? det andra kortare lagret som följde med kopplingen har ju en platt å slät yta som trycker mot solfjädern. Kan jag ha fått fel lager??
Post Reply