Blästra kaross?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Blästra kaross?

Post by jaka »

HJej!
Håller på och ska totalrenovera en Amazon -64 och undrar var någonstans i stockholmstrakten (norrsidan) man kan få karossens undersida blästrad, gäller även smådelar som länkarmar och annat.
Hälsningar!
Jan K
Upplands Väsby
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Blästra kaross?

Post by Shift »

Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blästra kaross?

Post by QV »

Jag körde min till VALLA bläster i Kartineholm. Det är inte direkt "norr om stockholm" men man vill ju inte ha någon klåpare som blästrar karossen.....
Det går utmärkt att förstöra en kaross med en bläster. Välj en blästrare med rekomendationer från andra.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Blästra kaross?

Post by Blomquist »

Gå hellre på referenser än geografisk beliggenhet. En god vän fick blästrat i Sthlmstrakten av ett företag,
som i och för sig var tveksamma till updraget, och fick ganska mycket förstört.
Finns ett företag i Eskilstuna också som hållt på mycket med just karosser, brukar annonsera
i Classic Motor bl.a. Dom utför även metallisering vilket jag tjatat om hur bra det är här på forumet många ggr.
Lägg gärna in lite info och bilder om blästringen som projekt-tråd.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blästra kaross?

Post by QV »

Jag har ju ett nytt projekt på G (ingen bil) och har kollat upp att Valla sandblästring finns kvar och att det är samma ägare som innan.
Min bil som vart blästrad där 2006 (typ) har nu efter att ha varit i trafik sedan 2007. 1 rostbula som måste åtgärdas har kommit fram under lacken.

Om man lämnar en kaross för blästring här skall man inte tro att man får hela karossen blästrad. Stora ytor får man slipa med maskin (läs tak).
Men hellre det än att plåten slår sig.

Företaget rekommenderas.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Blästra kaross?

Post by J.Lundin_ »

Hur blir ni av med blästermediat...min erfarenhet av detta är dom som provat och sedan stått där med en kaross som är full med blästersand som inte vill försvinna helt, utan hela tiden kommer fram då man minst anar det. Kvarvarande blästermedel vid lackering/ytbehandling är en stor bov till framtida korrosions problem. En garage granne på den tiden det begav sig sand blästrade en Opel GT, stort misstag. Det spelade ingen roll hur mycket man bankade, dammsög, vred runt och skakade om karossen , det kom hela tiden fram nytt blästermedel ur skarvarna. Han ruttnade till slut och sålde av karossen...

Den blästringsmetod man kan använda är blästring med bakpulver, dammar dock oerhört och är inte speciellt effektiv jämfört med aluminiumoxid eller sand. Har dock en klar fördel, bakpulvret går att lösa upp med varmvatten och för att inte plåtytan ska få ytrost så kan man blanda i Natriumnitrit i sista sköljvattnet.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blästra kaross?

Post by QV »

Det var inget som jag har något minne av att det var något problem.
Kanske de 10 milen hem på öppen kärra eller att karossen vart grundmålad på plats gjorde att jag inte märkt något.
Rosten som har kommit var en nyligen igensvetsad rosthål mitt på bakskärmen. (nyligen= strax innan blästring).
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Blästra kaross?

Post by J.Lundin_ »

Kan det vara så att sanden sitter i grundfärgen..O hemska tanke..:-)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blästra kaross?

Post by QV »

Vet ej men inget rost har setts till.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply