Trumman sitter tok fast

Moderatorer
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Trumman sitter tok fast

Post by weber50 »

Hur ska man bära sig åt för o få bort trummorna bak? Hade sönder en 2 arms avdragare idag så en sån går d inte med.... Hade inte handbromsen i och handbromsen har inte legat på en längre tid så den fastnat...
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Trumman sitter tok fast

Post by Amazonsport »

Detta är diskuterat flera ggr här, men till att börja med så måste du ha en riktig avdragare till trummor. Inget annat duger till detta som du märkt.
Sitter det ändå som berget så låt det sitta i spänn över natten, sist jag hade en som satt stenhårt så vaknade jag mitt i natten av ett klick. Det var trumman som LOSSAT..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Trumman sitter tok fast

Post by einar- »

Eld :twisted:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Riddarn
Posts: 59
Joined: Fri Jan 23, 2009 6:42 pm
Location: Ursviken
Contact:

Re: Trumman sitter tok fast

Post by Riddarn »

Sån här avdragare: Avdragare
Amazon 2-dörr 65:a, Yamaha ET250T 81:a, BMW 520i Touring -01:a, Honda Z50 82:a

Min mobilblogg
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trumman sitter tok fast

Post by Lars Bd »

Se till att ha en avdragare med minst 3 fästpunkter och du ska dra i hjulmuttrarna, ingenting annat.
Fler tips finns här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=4&t=3260
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Trumman sitter tok fast

Post by Arne »

Och hjälper inte detta så värm runt axeln med gassvets. Låt muttern sitta kvar på gängorna jäms med axeländan och slå med en slägghammare bak avdragaren medans den är i spänn.
AVG
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Trumman sitter tok fast

Post by weber50 »

Lars Bd wrote:Se till att ha en avdragare med minst 3 fästpunkter och du ska dra i hjulmuttrarna, ingenting annat.
Fler tips finns här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
D där emd att dra i hjulbultarna som stog i tråden där förstod jag inte ett någe av?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trumman sitter tok fast

Post by Lars Bd »

Du ska alltså dra åt avdragarskruven för hand och sedan växelvis dra hjulmuttrarna med verktyg. Alla 5 muttrar ger avdragskraft som sammanlagt blir mycket större än om man använder avdragarens enda skruv. Förutsättningen är då att du har en bromstrummsavdragare som sitter med alla 5 hjulmuttrarna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Trumman sitter tok fast

Post by QV »

eller för att göra förklaringen längre

montera avdragaren på trumman
dra alla fem hjulmuttrar "i botten" med handkraft (jag brukar ha dom "baklänges" med konan utåt)
dra centrumbulten på avdragaren "i botten" med handkraft
lossa nu varje hjulbult två varv (att jag drar de i botten först är bara för att jag vill ha avdragaren parallel med trumman)
dra åt avdragarens centrum bult HÅRT
dra nu varje hjulbult 90 eller 180 grader (1/4 till 1/2 varv) och gå hela varvet runt (eller i kors om du önskar)
sedan ett nytt varv
och igen och igen till trumman lossnar eller något går sönder.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Trumman sitter tok fast

Post by weber50 »

QV wrote:eller för att göra förklaringen längre

montera avdragaren på trumman
dra alla fem hjulmuttrar "i botten" med handkraft (jag brukar ha dom "baklänges" med konan utåt)
dra centrumbulten på avdragaren "i botten" med handkraft
lossa nu varje hjulbult två varv (att jag drar de i botten först är bara för att jag vill ha avdragaren parallel med trumman)
dra åt avdragarens centrum bult HÅRT
dra nu varje hjulbult 90 eller 180 grader (1/4 till 1/2 varv) och gå hela varvet runt (eller i kors om du önskar)
sedan ett nytt varv
och igen och igen till trumman lossnar eller något går sönder.

/Janne
Aha där klarna det, tackar för d...Ska försöka jaga rätt på en sån avdragare då
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Trumman sitter tok fast

Post by weber50 »

Inegn som har ngt tips på o få bort mutterfan som kostat mig en dyr Bacho hylsa?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Trumman sitter tok fast

Post by QV »

har inte biltema krafthylsor i den storleken (3/4 tums anslutning) tillsammans med tillräckligt långt järnrör.... Ibland hjälper det att dra år lite först.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Trumman sitter tok fast

Post by Shift »

Men ingen nämner att backarna kan trycka på, vilket var problemet när jag tog loss mina trummor. Några varv på justerskruven med en mejsel senare fick jag av trummorna med handkraft. Kom åt den från baksidan genom hålet som är igensatt med en gummiplutt.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Trumman sitter tok fast

Post by weber50 »

Shift wrote:Men ingen nämner att backarna kan trycka på, vilket var problemet när jag tog loss mina trummor. Några varv på justerskruven med en mejsel senare fick jag av trummorna med handkraft. Kom åt den från baksidan genom hålet som är igensatt med en gummiplutt.

En poalre pratade om d är hålet också, får försöka hitta d imorron o gå lös med mejseln lite
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Trumman sitter tok fast

Post by Lars Bd »

Är det en 66:a så finns det ingen hål med gummiplutt, justeringen är då en 1/4" fyrkanttapp som sitter i bromsskölden längst ner.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply