Motorn tål inte gas...

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Motorn tål inte gas...

Post by Martini »

Bilen har gått sämre och sämre under en tid och tålt mindre och mindre gas innan den börjat spotta. Nu går den knappt på tomgång längre.. Vad tusan kan det vara för fel? Nya brytare och ny konding. Har provat med en annan tändspole från biltema men då startade den inte alls. Vad göra?
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
KeyMan
Posts: 6
Joined: Tue Jul 27, 2004 7:26 pm
Location: Jötebarj
Contact:

Förgasarnålen?

Post by KeyMan »

Tjopp!
Vad sitter det för förgasare på? Jag har nästan problem med alla mina bilar med SU-förgasare att förgasarnålen vibrerar loss, sjunker sakta ner och ger EXAKT de symptom du beskriver.
Vart tog min öl vägen nu då?...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kolla även silen i bensinpumpen.
AVG
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by Martini »

Man tackar för svaren. Det sitter en Stromberg i den. Jag ska kolla upp det ikväll..
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Membranet.
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by Martini »

näää, provade två olika förgasare och en annan bränslepump men ingen skillnad. Den böar och smäller så fort den får gas... Var sitter markeringen för tändningen? Nu är jag less..
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Lite tålamod kan ju vara bra att ha när man felsöker.

Markeringen för tändningen sitter på remhjulet framme på motorn, rikta stroblampan mot remhjulet så ser du hur tändningen är ställd. Ha fördelarens fäste lite löst så att den kan vridas för hand under gång så att du får till rätt tändning.
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by Martini »

Kan de vara så att fördelaren kärvar så tändningen står kvar även vid högre varv? jaja de ger sig ikväll..
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Lossa vacuumslangen till fördelaren när du provar tändningen med stroboskoplampa.
AVG
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by Martini »

Min stroboskåplampa är trasig och jag har inte fått tag på någon annan.. Men om jag putsar upp brytarna går den bättre ett tag för att sedan gå tillbaka till det vanliga smällandet, varför? Brytarna är ju nya.. Stiften är kolsvarta!
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

kondensatorn?

Post by Axel »

Martini wrote:Min stroboskåplampa är trasig och jag har inte fått tag på någon annan.. Men om jag putsar upp brytarna går den bättre ett tag för att sedan gå tillbaka till det vanliga smällandet, varför? Brytarna är ju nya.. Stiften är kolsvarta!
kolla att kondensatorn är ordentligt jordad!

jag körde min 164 med biltemas torrspole ett tag, utan förkoplingsmotstånd, då brännde den upp brytaren efter 3 km... sen monterade jag dubbla kondingar, parallelt, och då gick den perfekt!
sen bytte jag ganska snart till ignitor (brytarlöst) och flamethrower-spole.
Axel Wall
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kolla så de fyra nockarna i fördelaren inte är nernötta så du får för litet brytaravstånd.
AVG
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Arne wrote:Kolla så de fyra nockarna i fördelaren inte är nernötta så du får för litet brytaravstånd.
och att fördelaraxeln inte glappar mycket i sidled!
Axel Wall
Post Reply