122S 1962

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

122S 1962

Post by AndersG »

Som nybliven innehavare av körkort så infinner sig ju frågan:
Vad ska man skaffa för bil?
Och är man som jag av den tämligen rigida åsikten att nya bilar är "tråkiga och själlösa" så börjar man ju givetvis snegla åt ett sjysst objekt från en svunnen tid :mrgreen:

Min första tanke var att skaffa en PV544, detta eftersom för ungefär 15 år sedan hade familjen till låns min mosters 544 62;a, så den modellen har ju satt sina spår.
Dock har jag alltid varit svag för Amazoner, så man hade ju sina funderingar. Konsulterade en bekant angående för och nackdelar 544/Amazon och han var av den bestämda åsikten att en Amazon var bra mycket bättre bil än en PV. Eller som han sa; "I en Amazon skulle jag kunna köra till Istanbul eller Barcelona vilken dag som helst, men en PV vet jag inte om jag skulle vilja göra den resan i".

Efter att ha börjat gå igenom annonser så hittade jag en fin 122S från 1962, dock ungefär 60 mil hemmifrån, men vad gör det! :D

Efter en låång resa var man äntligen hemma igen med nyförvärvet, och en sak är säker, den ska jag behålla läänge! :mrgreen:

Image

Tanken är att behålla den i någorlunda bruksskick så att man vågar åka på grusvägar. Dock finns det lite rostlagning att göra och förmodligen blir det en omlackering så småningom.

Image

6;e april var det dags för vårens premiärtur, vårsol och Amazon, kan det bli bättre?

Image

Image

Behöver man tillägga att den går som en klocka?

Anders
Blå 62;ans 122S
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: 122S 1962

Post by 1211962 »

måste bara gratulera till en fin bil helt rätt i färg och med extaljus och allt :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: 122S 1962

Post by AndersG »

Man tackar och bockar ödmjukast! :D
Visst är den skifferblåa kulören något grymt fin! I mitt tycke den finaste kulören Volvo har använt.

Dessutom så får man ju den fina doften av "60-tals volvo" på köpet, bara en sån sak.
Vore ju något att kunna köpa på sprayburk, tänk dig att kliva in i en V70 eller liknande och känna doften av Amazon en ljummen vårdag! :wink:

Anders
Blå 62;ans 122S
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: 122S 1962

Post by Telis »

Härliga bilder, helt rätt färg! Jag har också skaffat mig en skifferblå 63á 4d nyligen.
Har du några planer för bilen det närmaste?
Mvh
/Henrik
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: 122S 1962

Post by Uffe »

Väldigt fin bil du skaffat :) Men, tänk dig för både en och två gånger innan du lackar om en så fin lack (om den nu är originallack förstås?)
Amazon 1957
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 122S 1962

Post by Lars Bd »

Som Uffe skrev försök att klara dig med en bättring på hopplösa ställen för ytan på en ny lack blir inte så fin som den ursprungliga. Om du nu skulle få en kvalitetsmässig originallik lack kommer allt annat att se skabbigt ut (lister krom grill inredning) och då blir det dyrt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: 122S 1962

Post by AndersG »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd.
Man tackar för alla tips! :)
Det är verkligen kanonbra att det finns ett sådant här forum dit man kan vända sig med sian tankar och idéer. Speciellt för en annan som inte har speciellt mycket erfarenhet av det från förut.
Men man nåste ju börja någonstans! :D

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med lackeringen i och med att den är omlackad i en kulör som avviker en aning ifrån originalfärgen.
Dessutom gjordes det ett ganska dåligt jobb den gången i och med att lacken har flagnat på sina ställen. Så något måste man nog göra, för annars blir den nog att se hemsk ut vad det lider :(
Blå 62;ans 122S
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: 122S 1962

Post by Uffe »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd.
Jo, men då är det ju en väldans skillnad. En omlackerad bil som dessutom är dåligt gjord. Såklart du skall satsa på en ny och bra lack då :)
Amazon 1957
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: 122S 1962

Post by AndersG »

Jo, en omlackering är väl det största projektet som är på gång för tillfället, och sedan är det dags för inredningen.
Någon som vet, hur är det att få tag på originalkulören?
Baksätet ska kläs om och nya golvmattor ska läggas in.
Nu ligger det några röda tygmattor där, ser inget vidare ut, men vad gör det :)

Det roligaste är ju att ha lite att pyssla med den :mrgreen:

Anders

Edit;

Nu har jag äntligen fått hem min kamera, så då blev det ju givetvis en sväng ut på den sörmländska landsbygden för att ta ett par bilder.
Vad som helst, bara man får åka en sväng! :mrgreen:

Image

Image

Image

Som det syns på bilderna så är det inte riktigt originalkulören, men det får man som sagt fixa till senare vid tillfälle! :D
Blå 62;ans 122S
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: 122S 1962

Post by AndersG »

Gjorde en utflykt till skottvångs gruva och mariefred igår. Dock var det inte mycket andra intressanta bilar ute, den enda vi såg var en Austin Healy i strängnästrakten.
Dock kanonväder för att lufta amazonen! :D

Image

Image

Livet blir mycket roligare med en Amazon! :mrgreen:
Blå 62;ans 122S
Fidusen
Posts: 7
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:25 pm
Location: Oxelösund

Re: 122S 1962

Post by Fidusen »

notera gärna de snygga navkapslarna som dock kommer att få sig en uppfräshning så småningom :)
Skifferblå 61/62 122S,my pride and joy!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: 122S 1962

Post by Telis »

Kan tipsa ang navkapslarna, köp klistermärken färdiga, det blir rättså bra och det är nog inte så lätt att få till det bra med målarfärg även om det går. Finns hos åtminstone en av de stora...
Mvh
/Henrik
Fidusen
Posts: 7
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:25 pm
Location: Oxelösund

Re: 122S 1962

Post by Fidusen »

Telis wrote:Kan tipsa ang navkapslarna, köp klistermärken färdiga, det blir rättså bra och det är nog inte så lätt att få till det bra med målarfärg även om det går. Finns hos åtminstone en av de stora...
Mvh
/Henrik
Fast blir det så bra med klistermärken? Det finns ju mönster i navkapseln så att säga (V-märket) och det blir ju rätt svårt att få på ett klistermärke snyggt då.
Navkapslarna måste ändå fixas till på andra sätt iom att det finns lite bucklor och så.
Skifferblå 61/62 122S,my pride and joy!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: 122S 1962

Post by Telis »

Bucklorna är svåra att räta då kapslarna är gjorda i dubbel plåt, om du inte har nytillverkade.
Jag tyckte resultatet blev förvånansvärt bra - ett alternativ är ju att köpa märkena alt fotografera kapseln, lägga in det i datorn och göra en mall för lackering. Men som sagt, klistermärkena blir skapligt och enkelt. Lägg gärna upp bilder på riktning och lackbiten om du väljer det, hade varit intressant att se.
Mvh
/Henrik
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: 122S 1962

Post by AndersG »

Tackar för tipset!
Klistermärken kan ju vara värt att prova. Om inte kostar de väl knappast speciellt mycket, så man kan ju alltid prova :)

Tror att det kan bli svårt att maskera navkapslarna ordentligt inför en eventuell omlackering. Dock kan det ju bli tämligen dyrt om man skulle införskaffa nya.

Man får väl prova sig fram. Det är ju halva nöjet! :D
Blå 62;ans 122S
Post Reply