Page 1 of 2

Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Thu Apr 16, 2009 8:01 pm
by boxen
Har en 70:as Amazon och ett problem, när jag bromsar sakta en längre sträcka exempel när jag skall svänga in i ett vägskäl har det ett litet gnissel ljud från bakhjulen. Tänkte att det är säkert något fel på bromsarna. Läste här på forumet hur man skulle få loss trummorna verka vara krångligt, men jag tänkte att jag kan ju börja med att ta bort hjulen. Det första jag märkte när hjulen var borta det var att vänster trumma snurrade, fast handbromsen var pådragen.
Tog loss sprintarna och blev förvånad hur lätt kronmuttern kom loss, skruvade bara av den med fingrarna Så har jag förstått att där skall vara en bricka också men jag har inte några.
Så rörde jag lite på vänster trumma och då kom trumman loss( kilen stack ut 5mm från bromstrumman ser inte kilen på det andra hjulet) den högra var inte loss så där väntar jag ännu på att få låna en hydraulisk avdragare.

För 2år sedan var vänster hjul på reparation på grund av att det tog sämre på besiktingen
Mekanikern sa att någonting lossnat inne i trumman kommer inte ihåg vad, var inte så inntresserad då men det hade i alla fall blivit ett spår i trumman sa han.

Image

Så här såg trumman ut nu.

Image

En bild ser någonting fel ut.

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Thu Apr 16, 2009 9:19 pm
by QV
Det tycker inte jag. bromsbanden sitter rätt eftersom det är på vänster sida. (det lilla belägget skall vara framåt)

Man kan behöva grundjustera bromsarna ibland med justeringen längts ner.

/Janne

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Thu Apr 16, 2009 10:43 pm
by mikkell
hur ser man skillnad på beläggen? vilken som är liten och stor.. kanske därför ena sidan bak går varm för min del..

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Fri Apr 17, 2009 8:09 am
by Lars Bd
Tittar du på beläggen sitter de inte symetriskt på bromsbacken, främre belägget sitter längst ner och bakre längst upp de är dock lika stora på senare årsmodeller. Då det är en 70:a finns det ingen justering längst ner som QV nämnde, det är ett fast stöd på 69-70. Jag har råkat ut för att detta stöds fästskruvar har gått sönder eller rättare sagt så har de fastgjutna skruvarna släppt från själva stödet, kolla detta.

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Fri Apr 17, 2009 11:34 am
by boxen
Hur får man handbromsen att igen ta på det här hjulet. Behövs det göras någonting åt trumman med tanke på spåret.



Image

Här har väll bromstrumman tagit i när den har åkt för långt in på axeln. Men nog går väll beläggen ännu att använda.

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Fri Apr 17, 2009 2:25 pm
by Lars Bd
Slitaget i kanten på bromsbacken tyder på att stödet inte sitter riktigt fast dvs stödet med bromsback har åkt ut mot trumman och inte tvärt om. Byt helst backar men de går förmodligen att använda ett tag till, trumman behöver du nog inte röra.

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Sat Apr 18, 2009 10:42 am
by boxen
Hur ställer man in bromsarna nu när man har haft isär alltihop då.

Fick igår bort andra trumman och då märkte jag att när man trycker på bromsen händer ingenting det betyder väl att kolvarna har kärvat fast, hur skall jag få dom att funka på nytt måste jag ta isär alltihop nu eller?
Skall man smörja några delar före man sätter ihop allting på nytt.

Kilen som skall fast på hjulaxeln åt vilket hål skall den svängas den är ju lite smalare i ena ändan.

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Sun Apr 19, 2009 11:51 am
by boxen
Puttsade rent allt idag och då ser man ju förstås att ena bromsbelläget har spruckit hela vägen och så har limmet släppit i ändorna på båda beläggen så nu blir man ändå att riva alltihop. :(

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Mon Apr 20, 2009 5:44 pm
by boxen
När man byter beläggen går det att byta bara på ena hjulet eller måste man byta på båda.

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Mon Apr 20, 2009 8:35 pm
by Lars Bd
Byter du på bara det ena hjulet är risken stor att det blir olika bromsverkan.
När man monterar ihop bromsarna ska handbromsvajern släppas helt så att du är helt säker på att de inte påverkar backarna. Sätt ihop allt med backarna på rätt sätt, även bromstrumman sätts dit. Man kan förjustera backarna så att trumman precis går att montera, sedan justerar man genom hålet i trumman åker en bit och efterjusterar till man får en bromspedal som tar högt upp. När man är nöjd justeras handbromsen till att ta på lämplig höjd. Har man monterat rätt justeras sedan bromsarna automatiskt när man använder handbromsen.
Kilen ska sticka ut några mm utanför bromstrumman och dras in med muttern de sista millimetrarna då är man säker på att den sitter på rätt ställe. Kilspåret i drivaxeln är fräst med en skivfräs och spåret avslutas därför med en radie som fasningen på kilen ska passa emot. Kilen går även att trycka in i spåret efter att trumman satts dit men före muttern, fasningen ska då vara mot drivaxeln och längst in. Smörj leder sparsamt med någon typ av högtemperatursmörja själva gängen på justerskruven ska nog inte ha någon smörja jag har märkt att bromsdamm gärna vill fasna i den smörjan och sedan fungerar inte automatjusteringen. Konan på drivaxel och i bromstrumman ska vara rena torra och fettfria vid montaget absolut ingen kopparpasta eller liknande, däremot kan gängen och brickans båda sidor behöva smörjas.

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Mon Apr 20, 2009 9:14 pm
by Amazonsport
Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

Bra skrivet Lars Bd, detta borde bli en del av en egen broms FAQ tycker jag då det säkert kan vara till nytta för många framöver. :idea:

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Mon Apr 20, 2009 10:27 pm
by Shift
Amazonsport wrote: Bra skrivet Lars Bd, detta borde bli en del av en egen broms FAQ tycker jag då det säkert kan vara till nytta för många framöver. :idea:
Ja, det tillsammans med några bilder vore hur bra som helst!

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Tue Apr 21, 2009 3:29 pm
by boxen
Faktiskt bra beskrivning tack så mycket Lars Bd. Men måste ännu fråga lite till. Vill ju bara göra det här en gång.
Vad menas när det står släpp handbromsvajern helt.
Hur är det när mina trummor inte är lika tjocka har det någon betydelse? För att automatjusteringen skall fungera, är det då meningen att handbromsarmen den vågräta skall vara så innåt böjd så att den tar i justerskruvens " kuggar" när den far neråt? eller hur fungerar det.

Efter att ha slipat i cylindrarna och kolvarna lite är det sen bara att smörja in kolven och gummit med bromsvätska och montera ihop allt på nytt?

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Tue Apr 21, 2009 10:22 pm
by Lars Bd
Släpp handbromsjusteringen mitt under bilen helt så att armen tar i bromsbacken, handbromsvajrarna får inte på något sätt påverka bromsarna under grundjusteringen.
Automatjusteringen fungerar så som du gissar. Om bromsarna ska bli perfekta måste bromstrummorna ska ha samma invändiga diameter annars blir det olika bromsverkan, förmodligen klarar du sbp:s krav men höger och vänster broms kommer inte att ta lika mycket.
Skaffa lite bromscylinderfett istället och smörj även luftnipplar och bromsrörsnipplarna, bromsvätskan tar åt sig fukt och kanske orsakar rost med tiden.

Re: Trummbroms Problem och Funderingar

Posted: Mon Jun 15, 2009 8:49 pm
by boxen
Fick äntligen besikta amazonen(blev också att svetsa en hel del på den). Tack för beskrivningen Lars Bd gick mycket lättare att läsa den än min dåliga reparations handbok.