1963 Volvo Amazon

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: 1963 Volvo Amazon

Post by Whitesand »

Tiden flyger iväg.

Skulle byta ryggstödet på förarsidan. Ni vet hur det är. Tänker som så att det är lättare att ta ut stolen. Kan då lika gärna ta ut bägge och också se över själva stolsramarna. Med stolarna borta måste man ju ta bort mattan för att titta ordentligt på golvet. På den vägen är det....

Bifogar lite nya bilder, (har börjat ordna med golvet där rosten hade börjat få fäste).
Har dessutom renoverat stolarna samt bytt ryggstödet på förarsidan samt köpt ny torpedpapp.
I övrigt tänker jag inte göra så mycket mer. Detta är en ju bruksbil. :D

Före
Image

Under
Image

Efter
bild kommer när jag är klar



Dörrarna är riktigt fina :D
Image
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: 1963 Volvo Amazon

Post by Rasmuss »

Om du inte har fixat instrumentet än så har jag ett av rätt typ, där den gråa färgen är kvar.
Lättast för att få behålla mätarställning så flyttar du bara över själva mätartavlan med den gråa färgen..

/Jonas
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: 1963 Volvo Amazon

Post by Whitesand »

Hej igen,

Skall nu i bilder visa rostlagning/bättring av golv från början till slut. Vänligen notera att det var lagningar i golvet innan jag köpte bilen.
Detta gjorde att jag tyckte mig kunna göra ett par lagningar till. Funderade allvarligt på att byta ut hela golvet men det var riktigt friskt för övrigt så det fick bli att skära ut/lägga i.



Slipat, tvättat av rena plåtytor, zinkgrundat. Min lagning är under pedalerna:

Image



Mina lagningar är de två nedersta. De är inte särskilt snygga men de är täta! Priar (funktionen) :oops: :

Image


Nu också lackat. (Baljorna bak är endast nedslipade och grundade innan lack):
Image


Värmt på bitumen mattor:
Image


Filtmattor som underlägg. Som ni ser på kardantunneln har jag satt dit platskåpan för vent som sitter på nyare Amazoner. Anledningen är att jag köpt ny matta och att den annars inte passar.
Har inte lyckats få tag på en matta av rätt typ/snitt och den gamla jag har är helt enkelt för dålig. Jag sparar ändå den gamla mattan:

Image


Här ser ni den nya mattan tillskuren och lagd på plats. Har också köpt nya sidopaneler. Som ni ser är bilen utrustad med rullbälten.
Ännu ett avsteg från original. Kan dock leva med det då det inte var alltför ovanligt att man gjorde denna förändring på sjuttiotalet:

Image


Baksätet:
Image


Framstolarna är renoverade och ryggstöden bytta, (enligt tidigare info):
Image


Har i tillägg zinkat/lackat och underredsbehandlat. Har kvar att putsa upp instegslisterna och fästa upp de nya filtlisterna.
Har gjort klart på höger sida men kan inte öppna dörren på vänster sida då bilen står precis intill en vägg. Får göra det i vår tillsammans med lite puts/tvätt.


Fr o m nu får -67:an all uppmärksamhet.
:mrgreen:

MVH
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: 1963 Volvo Amazon

Post by Eiler »

Grattis till en mycket rolig och fin Amazon du har. :D
59 Sporten står fint i garage och väntar på dig till våren.

MVH Eiler
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: 1963 Volvo Amazon

Post by PeterB »

Vit bil med röd inredning, det är så vackert!
Snäppet snyggare än en röd bil med vit inredning.... fortsätt ditt fina arbete med din fina bil!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: 1963 Volvo Amazon

Post by Uffe »

Du fick tag i en bil med en helt underbar exteriör. Nu har du trollat och även fått en fantastisk interiör. Väldigt bra och proffsigt jobbat. Kul att följa dig :)
Amazon 1957
Post Reply