Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20
Posted: Sun May 03, 2009 11:23 am
Först lite historia, min Amazon -69 som jag ägt sedan 2001. Detta är den första bil som jag någonsin ägt och den har rostlagats i ettaper och sen tappade intresset för under ett par år. Nyligen lagade jag sista rosten i bagagegolvet och sen blev den körbar igen. Sedan med ny kunskap om elektronikens underbara värld och med datorns hjälp så har jag helt enkelt tagit bort både förgasare och fördelare som jag aldrig fick att fungera riktigt som jag ville. Jag har ju trots allt meckat betydligt mycket mer och under längre tid med både elektronik och datorer än vad jag meckat med bilar.
Det som gör denna kaross speciell är sänkningsfjädrar och stötdämpare med 5,5" fälgar vilket ger en mycket bra väghållning. Utöver det så finns det en överväxellåda med D-typ överväxel monterat.
Min Amazon
Info om motorn.
Denna motor är den första motor som jag någonsin trimmat och allt är mycket seriöst gjort, det som är gjort på den invändigt är en ny D-kam med nya lyftare och så sitter det en R-sport topp (552441) med andra ord relativt enkelt trim men fungerar mycket bra! En ytteligare uppgradering är mina HALO stift som jag lyckats få tag på till B20 vilket är mycket svårt då de tyvärr inte tillverkas längre. En mycket bra uppgradering då jag hade NGK stift tidigare. (Annars är BOSCH tändstift mycket bra oxå)
Min B20 insprutarmotor
Jag tog bort både fördelare och förgasare, det är sånt som jag helst inte vill hålla på med och jag är inte speciellt duktig på det heller. Därför byggde jag en egen "fördelare" fast utan roterande delar. Det är egentligen bara en EDIS tändspole monterad på en axel som gör att man kan montera den på samma ställe som där orginalfördelaren satt.
EDIS tändspolesfästet
Sedan fräste jag triggerhjul 36-1 (vilket betyder 36 tänder där 1 är bortfräst) utav remskivan och monterade en VR sensor vilket är de enda roterande delarna i mitt tändsystem. Sedan behövs en EDIS modul vilket jag monterade på innerskärmen. Det syns lite grann på nästa bild att jag har en vit och svart fyrkantig burk monterad under tändspolen. Det är en kondensator som tar upp störningarna från tändspolen istället för att skicka de vidare i elsystemet och i värsta fall störa min MegaSquirt box.
Motorrummet från sidan och här syns faktiskt det mesta förutom triggerhjul och EDIS modulen.
Här kommer en bild på de två saker som var absolut svårast på detta bygge. Insuget och att få det tätt var inte alls speciellt enkelt. Fuelrail och aluminiumsvetsningen var jättesvår. Det andra som var jättesvårt att få till var triggerhjulsfräsningen utav remskivan, B20 har nämligen pressad plåtremskiva och med massor utav inbyggda spänningar som släpper och far runt när man fräser i den.
Närbild på insuget
Varifrån kommer alla delar?
Delar på insuget
Fuelrail är nedkapad från SAAB 9000 2.3L -92 (ej turbo) som är ihop lödd (hårdlödd) med ett standard 25 mm mässingrör som passade perfekt innuti det.
Bränsletrycksregulator kommer från en mindre Opel och är på 3 Bar
Aluminumskenorna kommer från en stege
Spridarna kommer från SAAB 9000 2.0 Turbo och flödar 213 cc/min vilket är ganska lite om man ska trimma vidare.
Kablar och slangar är beganade från en rad olika bilmärken bland annat Hyndai Sonata och SAAB 900, den speciella insugskröken är från SAAB.
Insuget är ett modiferat B20E insug från Volvo 140 (det finns fler sånna här insug bland annat på SVIS)
Axel, spjällaxel, vajer, vajerfäste på insug och gasrulle kommer från Volvo 240 med förgasare och en annan 240 med B230F motor. TPSen (Throttle Position Sensor) kommer från en Opel.
Karossfästet för gasrullen kommer faktiskt från en riven kyrkorgel på Gotland!
Tomgångsslidventilen kommer från en SAAB eller Volvo 80 tal med K-jet, minns inte riktigt från vilken men de är identiska med varann.
Min vattentempgivare som sitter på toppen kommer från SAAB 900 och den hittar man i termostathuset.
Tändsystemet som heter EDIS kommer från Ford och sitter på alla möjliga 80-90 tals Fordar och är mycket lätt att hitta på skroten.
Min MegaSquirt box kom som byggsats från diyautotune.com och för att veta mer om MegasSquirt besök http://www.megamanual.com övriga saker som jag köpt nytt som t ex slanganslutningar och pluggar osv kommer från Slangservice i Uppsala, samma sortiment finns på välsorterade hydraulfirmor.
För övrigt så har inte detta projekt kostat speciellt mycket pengar, helt klart dyrast är MS-boxen men resten kan man faktiskt plocka ihop för ett par hundringar max en tusenlapp på skroten. Motorn går så pass bra att jag har blivit lite sugen på att bromsa den då den känns betydligt mer än de 120-130 hk som min motor borde ge? Den känns helt klart i klass med min VW-buss med 200+ hk Volvoturbo! Jag ägde en turbo SAAB en gång men Amazonen är snabbare helt klart! Motorkarkatären är inte alls som en B20 och den låter som en Modern trimmad motor sittandes i en nyare bil. Jag är mycket nöjd med MS konverteringen och detta är faktiskt det roligaste jag gjort på en Amazon! Äntligen så får man hålla på med både elektronik, datorer och Amazon på samma gång!! Bara det är ju otroligt kul!! Hoppas fler följer mina fotspår och bygger liknande motorer.
Fråga gärna projektspecifika frågor här annars så ska jag försöka svara på generella MegaSquirt frågor som inte rör detta projekt på Trimmad motor forumsdelen.
//Christoffer
Det som gör denna kaross speciell är sänkningsfjädrar och stötdämpare med 5,5" fälgar vilket ger en mycket bra väghållning. Utöver det så finns det en överväxellåda med D-typ överväxel monterat.
Min Amazon
Info om motorn.
Denna motor är den första motor som jag någonsin trimmat och allt är mycket seriöst gjort, det som är gjort på den invändigt är en ny D-kam med nya lyftare och så sitter det en R-sport topp (552441) med andra ord relativt enkelt trim men fungerar mycket bra! En ytteligare uppgradering är mina HALO stift som jag lyckats få tag på till B20 vilket är mycket svårt då de tyvärr inte tillverkas längre. En mycket bra uppgradering då jag hade NGK stift tidigare. (Annars är BOSCH tändstift mycket bra oxå)
Min B20 insprutarmotor
Jag tog bort både fördelare och förgasare, det är sånt som jag helst inte vill hålla på med och jag är inte speciellt duktig på det heller. Därför byggde jag en egen "fördelare" fast utan roterande delar. Det är egentligen bara en EDIS tändspole monterad på en axel som gör att man kan montera den på samma ställe som där orginalfördelaren satt.
EDIS tändspolesfästet
Sedan fräste jag triggerhjul 36-1 (vilket betyder 36 tänder där 1 är bortfräst) utav remskivan och monterade en VR sensor vilket är de enda roterande delarna i mitt tändsystem. Sedan behövs en EDIS modul vilket jag monterade på innerskärmen. Det syns lite grann på nästa bild att jag har en vit och svart fyrkantig burk monterad under tändspolen. Det är en kondensator som tar upp störningarna från tändspolen istället för att skicka de vidare i elsystemet och i värsta fall störa min MegaSquirt box.
Motorrummet från sidan och här syns faktiskt det mesta förutom triggerhjul och EDIS modulen.
Här kommer en bild på de två saker som var absolut svårast på detta bygge. Insuget och att få det tätt var inte alls speciellt enkelt. Fuelrail och aluminiumsvetsningen var jättesvår. Det andra som var jättesvårt att få till var triggerhjulsfräsningen utav remskivan, B20 har nämligen pressad plåtremskiva och med massor utav inbyggda spänningar som släpper och far runt när man fräser i den.
Närbild på insuget
Varifrån kommer alla delar?
Delar på insuget
Fuelrail är nedkapad från SAAB 9000 2.3L -92 (ej turbo) som är ihop lödd (hårdlödd) med ett standard 25 mm mässingrör som passade perfekt innuti det.
Bränsletrycksregulator kommer från en mindre Opel och är på 3 Bar
Aluminumskenorna kommer från en stege
Spridarna kommer från SAAB 9000 2.0 Turbo och flödar 213 cc/min vilket är ganska lite om man ska trimma vidare.
Kablar och slangar är beganade från en rad olika bilmärken bland annat Hyndai Sonata och SAAB 900, den speciella insugskröken är från SAAB.
Insuget är ett modiferat B20E insug från Volvo 140 (det finns fler sånna här insug bland annat på SVIS)
Axel, spjällaxel, vajer, vajerfäste på insug och gasrulle kommer från Volvo 240 med förgasare och en annan 240 med B230F motor. TPSen (Throttle Position Sensor) kommer från en Opel.
Karossfästet för gasrullen kommer faktiskt från en riven kyrkorgel på Gotland!
Tomgångsslidventilen kommer från en SAAB eller Volvo 80 tal med K-jet, minns inte riktigt från vilken men de är identiska med varann.
Min vattentempgivare som sitter på toppen kommer från SAAB 900 och den hittar man i termostathuset.
Tändsystemet som heter EDIS kommer från Ford och sitter på alla möjliga 80-90 tals Fordar och är mycket lätt att hitta på skroten.
Min MegaSquirt box kom som byggsats från diyautotune.com och för att veta mer om MegasSquirt besök http://www.megamanual.com övriga saker som jag köpt nytt som t ex slanganslutningar och pluggar osv kommer från Slangservice i Uppsala, samma sortiment finns på välsorterade hydraulfirmor.
För övrigt så har inte detta projekt kostat speciellt mycket pengar, helt klart dyrast är MS-boxen men resten kan man faktiskt plocka ihop för ett par hundringar max en tusenlapp på skroten. Motorn går så pass bra att jag har blivit lite sugen på att bromsa den då den känns betydligt mer än de 120-130 hk som min motor borde ge? Den känns helt klart i klass med min VW-buss med 200+ hk Volvoturbo! Jag ägde en turbo SAAB en gång men Amazonen är snabbare helt klart! Motorkarkatären är inte alls som en B20 och den låter som en Modern trimmad motor sittandes i en nyare bil. Jag är mycket nöjd med MS konverteringen och detta är faktiskt det roligaste jag gjort på en Amazon! Äntligen så får man hålla på med både elektronik, datorer och Amazon på samma gång!! Bara det är ju otroligt kul!! Hoppas fler följer mina fotspår och bygger liknande motorer.
Fråga gärna projektspecifika frågor här annars så ska jag försöka svara på generella MegaSquirt frågor som inte rör detta projekt på Trimmad motor forumsdelen.
//Christoffer