Göra rent vita däcksidor ?

Moderatorer
Post Reply
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Göra rent vita däcksidor ?

Post by Telis »

Några bra husmoderstips på hur man gör rent vita däcksidor?

/Henrik
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by hero »

Beror nog på hur skitiga de är ;) . Jag provade avfettning, vilket hjälpte i viss utsträckning. En gång hjälpte dock inte, fick nog dra på 3-4 gånger med lite gnuggande mellan gångerna så gick det mesta bort.
Sen var jag inte säker på hur sidorna reagerade mot avfettningen så jag lade på ett lager fett, för att vara någorlunda säker på att de inte skulle bli alldeles för torra.

Vanlig såpa borde väl egentligen funka rätt bra? Vad har du provat hittills? :)
Praise the Lowered
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by 1211962 »

en hederlig gammaldags skurborste och såpa ( eller något modernare rengörings medel)var vad min far använde varje söndag på tiden det begav sig :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by Amazon »

Har hört att svinto ska vara bra har dock inte provat
Volvo P1200VB 1958
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by 1211962 »

svinto slipar och repar och blir inte så snyggt till slut :( vet av erfarenhet
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by Uffe »

Testa vanligt vax som ni har till billacken. Jag har ett (från Lahega) som rengör på ett kanonfint sätt och dessutom lämnar den en smutsaavvisande yta efter sig. Helt perfekt alltså :)
Amazon 1957
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by Rekordabilly »

Svinto fungerar alldeles utmärkt använder det själv på mina vita sidor :P
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by Telis »

Oj många svar snabbt :)

Avfettning, hmm nja - de vita däcksidorna är helt nya. Behöver inte så drastiska metoder än.

Svinto Ja Svinto Nej hmm okej :P

Vanligt vax låter ju som en idé. Ett + om de blir lite smutsfrånstötande med. Ingen risk för missfärgning av vaxet?

Borste och såpa låter hederligt.

Tack
/Henrik
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by Cornelia »

Jag fick tipset från däckfirman som satte på mina däck, de hade amerikanare hela bunten, att använda vanligt Yes och en svamp. Det fungerade bra på mina nya. Tror jag skall lägga på vax nästa gång jag tvättar! :)
/tina
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by 1211962 »

tänk på att en del vax gör fläckar på svart gummi
låter jag som en messersmith så är det inte meningen :lol:
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by Telis »

Tack för alla bra idéer, gäller ju att vara rätt rustad inför tvättningen =)
/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by QV »

När jag köpte mina däck fick jag följande sänt till mig av säljaren.

"Ta inte av plasten förrän du ska montera däcken.
När du tvättar bort den blå skyddsfärgen från den vita randen använder du rent vatten och en svamp.
Eftersom den vita randen verkar dra till sig smuts och man måste tvätta den ganska ofta, har jag funnit att kallavfettning och en svamp fungerar bra.
Så länge man inte behöver ska man aldrig använda något material som rispar ytan på den vita randen som t.ex. stålull.
Luta aldrig däcken mot varandra så att svart gummi kommer i kontakt med den vita randen. Du får då en kemisk förening som gör att den vita randen mörknar och det går djupt ner i gummit. Samma sak som händer om man står med bilen på en plastmatta eller liknande."
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Göra rent vita däcksidor ?

Post by soulbrother »

Har kört jänkare och annat med vita däcksidor i snart 30 år så det här området har jag hunnit lära mig en hel del om. Bland annat har jag lärt mig att INTE använda repande saker som Svinto eller uttorkande avfettningsmedel. Det hjälper för stunden men kolla hur mycket av det vita materialet som löses upp och följer med, det torkar dessutom ut de vita sidorna, tro mig, efter ett par år krakelerar de sönder. Här kommer nu MINA bästa tips, inte sagt därmed att det är de ABSOLUT bästa men....

1. Lätt/normalt smutsade sidor, alltså efter lite körning,ev regnväderssmuts. Turtles Supertvätt är suverän,blöt ner,gnid in rikligt med vanlig mjuk svamp och skölj efter ett par minuter. Ger även en skyddande hinna och gör det svarta lite lagom blankt.

2. När det kommit "svår" smuts på dem , t.ex. efter mekning, eller när däcksidorna dragit på sig så mycket ingrodd smuts att de blivit lite brunaktiga. Ett bra handrengöringsmedel är mycket effektivt! Det är ofta ett milt slipmedel i som är bra när den vita ytan blivit lite blank och "vulkad" och dessutom är handrengöringen inte uttorkande! För tillfället är favoriten Corrostabils röda geléaktiga......

En sak till: Använd INTE Armor-All eller liknande på det vita, det fastnar bara mer damm och dessutom kan det göra att de vita sidorna får en brunaktig missfärgning närmast det svarta. Troligen någon utfällning från gummit framkallad av Armor-Allen som kryper in i det vita skiktet.
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Post Reply