Byte oljetråg

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Byte oljetråg

Post by Telis »

Behöver man lossa eller lyfta motorn då man byter oljetråg eller får man loss det utan problem?

B18 motor....

/Henrik
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Byte oljetråg

Post by Cornelia »

Den personlige serviceteknikern säger att man nog måste lyfta lite grann i framkant på motorn för att gå fritt från balken annars tar sugröret i sumpen i. Sumpen får vinklas, sänkas ner och dras bakåt, under växellådan.
Du får ringa om du behöver hjälp! :)
/tina
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Byte oljetråg

Post by Telis »

Okej, tack. Mao behöver jag en motorlift el liknande. Det får ordna sig någon gång framöver.
/Henrik
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Byte oljetråg

Post by Shift »

Äsch en B18 lyfter två starka karlar, sen kan du fixera den på något vis så att du inte riskerar huvudet om de tappar greppet.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Byte oljetråg

Post by Kalle »

Annars om du vill göra det själv så lyft med domkraft och palla under vid motorfästena :)
-68 Combi
-65 Sport
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Byte oljetråg

Post by Telis »

Låter ju ganska behändigt trots allt, bara att hitta ett fint tråg och välja ut en festlig dag att göra det på.. nåja ingen brådska.
Tack
/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte oljetråg

Post by QV »

Nu vet jag inte vad du vill göra mer än ta bort tråget men har man riggat motorlyft så kan man lika gärna lyfta ur hela motor och växellåda samtidigt. Man spar mycket tid på att slippa joxa med packningar och bultar vid framaxel vid demontering och montering.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Byte oljetråg

Post by Telis »

Bara byte, det är en buckla i det som har påverkat gängorna i oljepluggen.
Lika bra att lyfta ur och motorrenovera? :lol:
Ok jag förstår tanken där ja.
/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte oljetråg

Post by QV »

Inte helrenovering men en
En liten tvätt
Penselrenovering
Lättare att få tätt mellan block och tråg
Kan kolla urtrampningslager, koppling, stödlager samtidigt.
Yttre kontroll av växellåda samt lätt att byta oljan i den.

Samt att man byter kylarvätska samtidigt. Vart förvånad över hur skitig min var efter två år. På "moderna" bilar så är vätskan bra mycket renare än den var ur min. Då har jag nytt värmepaket och kylare samt sköld motor, Ändock var vattnet riktigt rostbrunt......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Byte oljetråg

Post by Telis »

Jo jag förstår poängen :) men kopplingen är nybytt och oljan i lådan med.
Är det svårt att få tätt i oljetråget? Inte bara att dra bultarna lite lagom och en ny packning?
Mvh
/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte oljetråg

Post by QV »

jo om den gammla är borta helt och hållet.... och att man kan se att den är borta.

jag vet inte hur högt man måste lyfta motorn för att få bort tråget.
kan kylaren vara kvar?
kan avgassystemet vara kvar?
kan växellådsbalken vara kvar?

på en SxxB 9K är det lättare att lyfta ur motorn för att byta laddningsregulator istället för att försöka göra det på plats..... nu är det inte att jämföra samma saker men många gånger försöker man spara arbete men i själva verket så till för man arbete
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte oljetråg

Post by Lars Bd »

Jo det är bara att dra skruvarna lagom med ny packning men, det är synnerligen svårt att göra rent packningsytorna och en hel packning går inte att få dit (kanske det inte finns hela packningar i dag) och ska du dessutom förstärka tätheten med någon form av flytande/halvsegt tätningsmedel blir det ännu värre. Motorn går inte att lyfta tillräckligt mycket med växellådan kvar kanske måste till och med kåpan bort om tråget ska kunna tas bort.
I verkstadshandboken beskrivs en metod för att ta bort tråget (utan att lyfta ur motorn) som går ut på att hela framvagnen sänks ner så långt skruvarna tillåter och motorn lyfts samtidigt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Byte oljetråg

Post by Telis »

Hmm lite olika bud, en del är ganska övertygade om att man skulle kunna lyfta motorn tillräckligt - men säger verkstadshandboken att det inte går så är det väl lämpligt att lita på det förståss.
Varför skulle inte en hel packning gå att montera om man kommer åt att få loss tråget?
/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte oljetråg

Post by QV »

om en packning fastnar när man tar ut trågen underifrån så kan man räkna med att den fastnar på blocket.

Då skall den skrapas bort och man bör se vad man gör.

/Janne

Jag försöker inte måla fan på väggen. Vore jag 18 igen skulle jag säkert byta underifrån.... bara för att det gick.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte oljetråg

Post by Lars Bd »

Tog en liten genväg i tanken och missade därför ämnet lite, jag försökte exakt den operationen för 1 år sedan då jag skulle byta bakre filtringen och fann att det läckte i trågpackningen. Lyfte motorn så att tråget skulle gå att få bort men gav upp och fick byta packningen med tråget "på plats", då sticker oljepumpen ner i tråget och en hel packning går inte att trä förbi. Dessutom var det enormt svårt att kladda flytande tätningsmedel på en (delad) packning mellan block och tråg och samtidigt se till att inte tråget kom emot packningen så att den hamnade ur läge.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply