Midjelister

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Midjelister

Post by sotarn »

Tjena. Skulle häromdan montera mina midjelister på min amma oupptäckte då till min fasa att när man trycker in "ståltråds clipsen" i karosshålen så skavde det bort färg när man pressade in dom i hålet. Och när jag tog bort dom igen blev skadan Ännu värre för clipset drog nämligen av färgen när man pressa ut dom :( .Lacken på bilen är ett år gammal så den borde ha härdat färdigt. någon som har något bra tips om hur man monterar listerna utan att skava sönder färgen kring hålen.Tack på förhand. MVH sotarn
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Midjelister

Post by Telis »

Skydda hålen med sekundlim eller nagellack. Sedan kan du ju alltid trycka ihop det lite inifrån med handen medan du trycker dit det.
/Henrik
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Midjelister

Post by sotarn »

Hej Telis. Tackar för ditt tips :D . Hade vissa funderingar på detta också men jag tror jag har kommit på en bra lösning. Man tar o tejpar runt clipset så går inte metallen mot lacken plus att man lägger på fett så det glider fint :) . men som sagt tackar för ditt tips jag testar detta om min tejp ide int funkar...
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Midjelister

Post by sotarn »

Hej igen. Ville bara dela av mig av min sk upptäckt o det heter dubbelhäftande tejp.Vart o köpte tejp på ad center som kostade skjortan men den funkar bra o så slipper man tänka på att man skaver sönder lacken. Ville säga oxså att jag hittills bara satt fast skärmlisterna o resultatet blev mkt bra :D . Tejpen är bara lite över mm tjock så den bygger knappt ut något o listen sitter som berget.Kan vara ett bra alternativ om man inte är för original fixerad :wink: .
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Midjelister

Post by Rekordabilly »

Tyvärr så hade föregående ägare till min Amazon satt fast alla listerna med dubbelhäftande tejp, nu vet jag inte hur länge dom har suttit med det, men dom sitter inte bra fast och har släppt på flera ställen pga. att tejpen åldras - så jag kommer att sätta fast dom med klipps igen så att dom sitter som dom ska. :evil: Det är nog möjligt att det finns en bättre tejp som kanske håller bättre och motstår tidens tand :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Midjelister

Post by Uffe »

Min polare gjorde egna fyrkantiga brickor passande i spåren i listerna. På dessa svetsade han mittpå en gängstång. Bricka och mutter bakom. Det absolut mest skonsamma mot skavd lack. Bara att trä i och skruva fast lugnt och fint. Tejp åldras och sitter fast till nästa vår :? Jag har plastclips till en av mina utbytta framskärmar, vilket också funkar kanonbra.
//Uffe
Amazon 1957
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Midjelister

Post by Rekordabilly »

Plastclipps låter ju verkligen fint om det går att få tag på, jag gjorde precis som din polare med plåtbrickor på min Rekord, fast jag borrade hål i dom och lödade fast en skruv samt att jag gjorde även egna gummibrickor av en gammal innerslang som jag satte på insidan av karossen för att förhindra att fukt och vatten att tränga in. Detta tycker jag är en klart mycket bättre lösning än dubbelhäftande tejp eller clipps :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: Midjelister

Post by Kapten_stofil »

Jag har nyligen kommigt över en uppsättning fina midjelister till mitt röda åk, men det finns en liten liten hake med monteringen.

Det finns för bövelen inga hål i min karros, nån föregående klåpare som ägde bilen fixade detta :evil:

Men jag hade tänkt att det skulle jag fixa med nån bra karroseritej, men man blir inte så sugen på den lösningen av inläggen innan.
Eller finns det nån tejp som sitter-utav-bara-helvete?

Jag är ju måttligt sugen att borra nya hål, jag vet att jag kommer slinta med borren, färgen kommer spricka (den är omlackad nån gång).

vad tycker expertpanelen???
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Midjelister

Post by poolio »

Tejp av den här sorten fixar det mesta i emblemväg. Vet dock inte hur det funkar på kromlisterna till en Amazon, men det borde funka hyfsat som nödlösning.
http://www.4cr.de/sve/products/5/69/?PH ... b6af3de737.." onclick="window.open(this.href);return false;.

Annars så är det inte så svårt att borra nya hål. Använd en ny å fräsch borr och sätt en bit maskeringstejp på karossidan där du ska borra så halkar du inte omkring.
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: Midjelister

Post by Kapten_stofil »

Eftersom jag har gett upp det där med att tejpa fast listerna så skall jag ge mig på att borra nya hål i karrosen, fast det tar imot.

men innan jag gör det så skulle jag vilja veta några saker, som jag hoppas jag kan få svar på här.

Och det första är vilken diameter på hålen skall det vara?

nästa fråga är hur högt upp hålen skall vara? den som orkar får gärna mäta från underkanten på listen, men kanske mäta på typ tre olika ställen, framskärm, innan dörren börjar, dörren, samt bakskärmen innan bakhjulet.
Sen tänkte jag ta nån laserpass som man har till tapetsering och se om jag kan få en snygg rak linje.

Sen tänker jag försöka undvika borra där det är igensvetsat, så nåt tips eller bild eller nåt var de ursprungliga hålen finns vore bra, så kan jag undvika dem.

Universums främste bakåtsträvare, Kapten Stofil AKA Anders
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Midjelister

Post by QV »

Den bakre midjelisten är böjd, så där kan du glömma laservattenpasset.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Göteborgan
Posts: 1
Joined: Thu Apr 22, 2010 5:35 pm

Re: Midjelister

Post by Göteborgan »

Hej hej, ny på forumet och nybliven ägare av amazon herrgårdsvagn. Jag har samma problem som kapten_stofil, föregående ägare har svetsat igen listhålen.. I stort behov av mått, räcker kanske med måtten på dörren, så kan man höfta resten? Tacksam för svar!
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Midjelister

Post by RD 350 »

Jag har tejpat mina framskärmslister, pillade först in en rostfri plåtremsa i listen, dubbelhäftande på denna, monterade på bil och "förseglade" kanterna med "lim o Tät" har suttit i sex år nu!
Post Reply