Måste man byta framvagn när man ska konvertera till v8?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Måste man byta framvagn när man ska konvertera till v8?

Post by milehead »

Jag funderar på att stoppa v8 i min kombi. Jag har kollat runt lite på forumet och har sett att man verkar behöva byta framvagn till nåt lite stadigare. Kan det räcka att byta/göra om länkarmarna, eller måste man byta hela kittet? För själva balken borde väl hålla för en v8 i gjutjärn? Förklara gärna lite mer om ni kan, för jag har dåligt grepp om hur det är med det där. :)
Tack på förhand
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Måste man byta framvagn när man ska konvertera till v8?

Post by Micke_932 »

Rent generellt så är det tillåter med 100hk/196Nm på en standard amazon, 150hk/196Nm med skivbromsar fram, det är inte lätt att hitta en V8 på 196Nm så det kan man antagligen glömma, det är dessutom en begränsning på 750kg axeltryck fram.

Om du ska överstiga detta så blir det väl ombyggt fordon som gäller och då blir det mera flummigt, men om man använder bromsar och eventuellt framvagn från en bil som är godkänd med den V8 du ska använda så brukar det gå bra.

Balken måste antagligen förstärkas, jag tror inte dom godkänner den som den är, bromsar måste du nog byta, sen vet jag inte om du behöver byta framvagnen.

Jag skulle tro att om du får ett axeltryck på mer än 750kh på framvagnen så måste du modifiera eller byta framvagnen på ett eller annat sätt. Vet inte om det är någon här som besikitigat med en V8 i ?

Observera dock att en hel del måste ändras för att det ska gå att besiktiga som ombyggt fordon, men byte av motor och växellåda och eventuellt bakaxel bör räcka.
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Re: Måste man byta framvagn när man ska konvertera till v8?

Post by milehead »

Jag har tänkt att sätta på ordentliga bromsar runtom så man kan få stopp på ekipaget. Jag har redan tänkt att det måste bli ett "ombyggt fordon" med det jag vill göra med bilen, iom att det ska bli luftfjädring på den också. Vad är det som styr hur mycket maxvridet får vara? Det borde ju gå att göra om så att det går igenom besiktningen med mer än 196 Nm?
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply