motorn blir varm

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

motorn blir varm

Post by sunkmaster »

Tjena

Det e så att jag bytte termostat häromdan för jag tyckte bilen blev lite väl varm me den gamla. Först köpte jag en från biltema och den va verkligen kass bilen blev ännu varmare än nånsin men så köpte jag en termostat på VP. men nu blir bilen lika varm iaf när man står still men så fort man kommer upp i lite fart så sjunker graderna. står man vid ett rödljus lite för länge så går den nästan upp mot 100 grader men så när man börjar köra iväg så sjunker graderna igen. nån som vet vad som kan vara fel. för den ska väl inte göra så. termostaten ska väl öppna och hålla jämn temperatur hela tiden, speciellt om den e ny.

tacksam för svar
mvh
fredrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: motorn blir varm

Post by QV »

Tempgivaren sitter i bakkant på motorn och termostaten i framkant.

När jag åker med min så ligger den rätt nära rött....
Man ser när termostaten öppnar för då faller tempen rätt mycket under några sekunder
Det tar 1-2 mil innan tempgivaren "står still" detta under förutsättning att man inte stänger eller öppnar värmen i bilen.

Värmepaketet tar sitt vatten ifrån platsen där tempgivaren sitter.
Om du gör exprimentet att du har stängd värmeventil och efter någon mil öppnar den så kommer du att få ett kraftigt dropp i tempen för en kort stund. Finns mycket vatten i motorn som är "kallt" rätt länge.

Har varit "orolig" för min temp också men har nu inställningen "drar den inget vatten, är det inget fel"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: motorn blir varm

Post by sunkmaster »

fast min vanliga tempgivare funkar inte utan det e en annan mätare som e inkopplad där det står gradantal på och så fort man står still lite länge så stiger temperaturen hela tiden men så fort man börjar rulla så sjunker den igen. angående värmepaket så funkar det inte att sänka värmen in till kupén för den förra ägaren har kopplat en vanlig kulventil inne i motorrummet så det e konstant värme hela tiden och då borde den inte bli så varm heller tycker man.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: motorn blir varm

Post by Hasse63 »

Har det alltid varit så här eller? kan vara kylaren som är igensatt eller att vatenpupen är dålig. Angående värmeventilen så funkar det att skruva dit en från en 240, de ska inte gå att blåsa igenom dom som begagnade då de är stängda. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Re: motorn blir varm

Post by Henke.N »

Jag antar att du har orginal plåtfläkt på motorn?
Vad händer om du ökar varvtalet lite när du står still?
Är kylaren tät så borde den även gå varm när du kör.

/Henrik
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: motorn blir varm

Post by sunkmaster »

Hasse63 wrote:Har det alltid varit så här eller? kan vara kylaren som är igensatt eller att vatenpupen är dålig. Angående värmeventilen så funkar det att skruva dit en från en 240, de ska inte gå att blåsa igenom dom som begagnade då de är stängda. :wink:
med den gamla termostaten så gjorde den så också fast den blev inte alls lika varm. det som e konstigt också e att den gamla termostaten e en 92 graders medans den nya e en 88 graders men ändå blir den nya mycke varmare. lite konstigt tycker jag. jag spolade faktiskt med vatten genom hela systemet när jag bytte termostat för jag trodde också att det kunde vart tätt men det va det inte. men det e kanske vattenpumpen då som inte cirkulerar ordentligt men borde den inte bli varm då även när man kör?
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: motorn blir varm

Post by sunkmaster »

Henke.N wrote:Jag antar att du har orginal plåtfläkt på motorn?
Vad händer om du ökar varvtalet lite när du står still?
Är kylaren tät så borde den även gå varm när du kör.

/Henrik
yes det e orginal plåtfläkt. jag har testat att öka varvtalet men det blir ingen skillnad. finns det nån bättre fläkt att sätta dit kanske eller ska man slänga på en elfläkt på andra sidan av kylet som en backup typ?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: motorn blir varm

Post by A-masen »

Jag har upplevt en trasig vattenpump på en bil, och det gav just sådana symtom som du beskriver. Stog bilen still, så blev den varm, och körde man så höll den sig på en godtagbar nivå.
Min teori: Med kylande fartvind blir det sådan temperaturskillnad mellan kylaren och motorn, så den "tvingas" till självcirkulation. Utan tillräckligt med kylande luft står vattnet still.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: motorn blir varm

Post by sunkmaster »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;
ja du har säkert rätt. får väl kolla upp det där och kanske köpa en ny vattenpump. nån annan som kanske kan styrka den teorin eller har nåt annat förslag på vad som kan vara galet?

EDIT: jag såg att biltema hade vattenpumpar till B20. nån som vet om dem e bra eller om det e rena dyngan? biltema e ju biltema men vissa av deras grejjer kan ju vara bra.
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Re: motorn blir varm

Post by per-olof häll »

Jag har själv haft problem med nervös tempmätare en längre tid , när man sänkte motorvarvet på den så stack tempen upp direkt.

Jag provade att knacka ner mässingsröret som sticker upp under termostaten ett par millimeter och då försvann mina problem med nervös tempmätare kylvattnet fick lättare att cirkulera inne i motorn.

Det finns ett angivet mått på 35mm i från rörets överkant till toppens ovansida men jag har lite mer på min och det funkar jättefint nu.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: motorn blir varm

Post by sunkmaster »

aha ok då får jag kolla på det då. du menar det röret som går upp där termostaten sitter? ska man bara knacka det neråt då?

annars så märkte jag en liten kul grej idag när jag åkte hem. jag gjorde en väldigt lång vänstersväng, alltså en väldigt lång kurva, då sjönk temperaturen rätt fort, sen gick den upp igen när jag körde rakt så att säga. är det dålig cirkulation då kanske?
karlstad
Posts: 3
Joined: Mon May 04, 2009 10:38 am

Re: motorn blir varm

Post by karlstad »

har sagt det tidigare ,säger det igen .man ska INTE köpa nåt från biltema
sunkmaster wrote:Tjena

Det e så att jag bytte termostat häromdan för jag tyckte bilen blev lite väl varm me den gamla. Först köpte jag en från biltema och den va verkligen kass bilen blev ännu varmare än nånsin men så köpte jag en termostat på VP. men nu blir bilen lika varm iaf när man står still men så fort man kommer upp i lite fart så sjunker graderna. står man vid ett rödljus lite för länge så går den nästan upp mot 100 grader men så när man börjar köra iväg så sjunker graderna igen. nån som vet vad som kan vara fel. för den ska väl inte göra så. termostaten ska väl öppna och hålla jämn temperatur hela tiden, speciellt om den e ny.

tacksam för svar
mvh
fredrik
Post Reply