68:a Automat i nyskick
Re: 68:a Automat i nyskick
Wow!
Ser jag fel, eller är fälgarna polerade?
Ser jag fel, eller är fälgarna polerade?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: 68:a Automat i nyskick
Du måste bara berätta historien bakom denna otroligt välbevarade 68:a. Jag är också av 68 års modell och betydligt mer sliten kan jag lova.
Amazon 1957
Re: 68:a Automat i nyskick
GT-fälgsidor, fanns som tillbehör!Shift wrote:Wow!
Ser jag fel, eller är fälgarna polerade?
Grattis till en super-Amazon!
.....kan det finnas någon med lägre miltal här hema i Sverige som inte stått på museum från start?? ....eller det kanske denna har!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Re: 68:a Automat i nyskick
Ojoj var har du fått tag på denna fantastiska bil?
Fler bilder
/Henrik
Fler bilder
/Henrik
Re: 68:a Automat i nyskick
Mumma
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Re: 68:a Automat i nyskick
Bilen hämtades ut i slutet av -67 kostnad 19500 kr. Dåvarande ägaren jobbade då på posten och tanken var att använda bilen till och från arbetet. Så gjordes också under den första tiden ca 1 eller 2 år kanske.
På första besiktningsprotokollet från 1971 kan man se att bilen redan då gått 826 mil. Någon gång vid den tidpunkten flyttade hans arbete vilket gjorde att de blev cykelavstånd till jobbet och behovet av bilen upphörde då nästan totalt.
Bilen har sedan dess stått i samma varmgarage med kapell över sig under alla dessa år. Den har körts några enstaka gånger varje år bla till och från besiktningen för den har aldrig varit avställd. 1989 gjordes de ett reportage i Amazonbladet (nr 2) om bilen. Den hade då gått 1200 mil och läsare uppmanades att höra av sig om de kände till någon Amazon som gått mindre. Jag vet inte om man fick några svar den gången så frågan kvarstår antar jag. Speciellt eftersom bilen endast gått 160 mil sedan 1989 och alltså totalt 1360 mil.
Förutom att bilen är i perfekt skick (mer eller mindre som ny) så finns alla handlingar med handböcker, servicekort, garantibevis samt samtliga besiktningsprotokoll kvar och de ser ut som dom aldrig bläddrats i dessa.
Ända sedan den köptes 1967 har de varit skyddsklädsel på alla säten. Utan att överdriva tror jag inte att suttits på sätena mer än några enstaka gånger. Skyddsklädseln på framsätena har nu tagits bort men den sitter fortfarande kvar i baksätet. En annan udda grej som framgår av de tidigare bilderna är att nybilsplasten
fortfarande sitter kvar på ena dörrsidan.
På första besiktningsprotokollet från 1971 kan man se att bilen redan då gått 826 mil. Någon gång vid den tidpunkten flyttade hans arbete vilket gjorde att de blev cykelavstånd till jobbet och behovet av bilen upphörde då nästan totalt.
Bilen har sedan dess stått i samma varmgarage med kapell över sig under alla dessa år. Den har körts några enstaka gånger varje år bla till och från besiktningen för den har aldrig varit avställd. 1989 gjordes de ett reportage i Amazonbladet (nr 2) om bilen. Den hade då gått 1200 mil och läsare uppmanades att höra av sig om de kände till någon Amazon som gått mindre. Jag vet inte om man fick några svar den gången så frågan kvarstår antar jag. Speciellt eftersom bilen endast gått 160 mil sedan 1989 och alltså totalt 1360 mil.
Förutom att bilen är i perfekt skick (mer eller mindre som ny) så finns alla handlingar med handböcker, servicekort, garantibevis samt samtliga besiktningsprotokoll kvar och de ser ut som dom aldrig bläddrats i dessa.
Ända sedan den köptes 1967 har de varit skyddsklädsel på alla säten. Utan att överdriva tror jag inte att suttits på sätena mer än några enstaka gånger. Skyddsklädseln på framsätena har nu tagits bort men den sitter fortfarande kvar i baksätet. En annan udda grej som framgår av de tidigare bilderna är att nybilsplasten
fortfarande sitter kvar på ena dörrsidan.
Re: 68:a Automat i nyskick
Jag vet inte vad jag ska säga Wow!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: 68:a Automat i nyskick
Grattis till bilen!
Först blir man lite avundsjuk men sedan inser jag att jag inte är rätt ägare till en sådan bil. Jag är och förblir en "förbrukare" som skall använda renoverade bilar eftersom jag "sliter" på dom. Men jag tycker att det känns bra med dessa personer som ex Uffe som bevarar patinerade bilar och som du också eventuelt kommer att göra. Ha en bra tillvaro med bilen, jag brukar avsluta med typ "kör mycket och visa upp bilen" men i ditt fall så kommer ju milen snabbare på bilen och då blir det någon annan bil med minst mil.....
Likväll så ser den bra ut, Vebasto installationen är ju lite udda
/Janne
Först blir man lite avundsjuk men sedan inser jag att jag inte är rätt ägare till en sådan bil. Jag är och förblir en "förbrukare" som skall använda renoverade bilar eftersom jag "sliter" på dom. Men jag tycker att det känns bra med dessa personer som ex Uffe som bevarar patinerade bilar och som du också eventuelt kommer att göra. Ha en bra tillvaro med bilen, jag brukar avsluta med typ "kör mycket och visa upp bilen" men i ditt fall så kommer ju milen snabbare på bilen och då blir det någon annan bil med minst mil.....
Likväll så ser den bra ut, Vebasto installationen är ju lite udda
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: 68:a Automat i nyskick
Helt fantastiskt. Grattis!!!
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Re: 68:a Automat i nyskick
Underbart nybilsskick. Tiden har stått stilla vad gäller denna bil..
Kanske lite för mycket prylar på instrumentbrädan, typ kompass och sånt annars helt underbar.
Kul med Webastovärmaren, har aldrig sett en sån innan men har haft en Amazon -66 med likadana hål in i torpedväggen som jag undrade mycket över hur det sett ut.
Kanske lite för mycket prylar på instrumentbrädan, typ kompass och sånt annars helt underbar.
Kul med Webastovärmaren, har aldrig sett en sån innan men har haft en Amazon -66 med likadana hål in i torpedväggen som jag undrade mycket över hur det sett ut.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Re: 68:a Automat i nyskick
De va som... fantastist vad fin den är. har snabbtittat på bilderna och ser saker som inte finns på amazoner idag, te x "gummiringen" som håller samman bränsleledning och bromsservoslangen
Batteriplåten tror jag sitter åt fel hål om det nu gör nått
Batteriplåten tror jag sitter åt fel hål om det nu gör nått
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 138
- Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
- Location: Helsingborg
Re: 68:a Automat i nyskick
Jätteläcker amazon Gillar även färgen för den liknar ju min litegrann.Hoppas vi får se många fler bilder
klöver kung
Re: 68:a Automat i nyskick
Ja, för då ser man att den svarta gummiplattan som skall finnas där saknas... (Kanske finns på annan plats i bilen)Hasse63 wrote:Batteriplåten tror jag sitter åt fel hål om det nu gör nått
Bromsservot fick en ny placering efter webasto-montaget. Har nog bara sett webasto i bilar utan bromsservo tidigare.
Re: 68:a Automat i nyskick
Helt fantastisk Gratulerer med en utrolig bil.
Everyone needs believe in something. I believe I'll have another beer.