Håller på att byta fjädrar och stötdämpare fram, problem. har köpt sänkningsats och volvo rally stötdämpare.
Drog av den ena skruven till nedre infästningen av stötdämparen i bärarmen.
Borra ut och gänga om eller kan man borra ut och sätta mutter?
Kulledsinfästningen släpper inte så att bärarmen åker ned.
Har sprutat på med olja, man kan ju inte slå på kulleden för då går den ju sönder.
Tips mottages tacksamt.
Byte av stötdämpare och fjädrar fram
Re: Byte av stötdämpare och fjädrar fram
Skruven sticker förmodligen ut lite på andra sidan bärarmen, det bästa är att svetsa på en mutter på den del som sticker ut och skruva ut stumpen åt fel håll.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Byte av stötdämpare och fjädrar fram
Sätt spänn på kulleden med ett brytjärn om du inte har en kulledsavdragare. Slå sedan på sidan om kulleden, då brukar den lossna.
AVG
Re: Byte av stötdämpare och fjädrar fram
Två problem som jag läser din beskrivning. Nedre yttre länkarmsbussning lossar du lämpligast genom att demontera muttern. Om den snurrar så kan du prova med att sätta domkraften under och därigenom sätta den under tryck. Funkar inte detta kan man ta en polygrip av herrejösses-dimension och klämma åt (akta gängan). Med brytgaffeln kommer du nästan alltid att paja damasken.
Om du har oldschool bussning kan en multnad saxsprint (nya har nyloc) göra allting jättejobbigt.
Kanske läge att tjacka en ny bussning istället?
Nedre stötdämparen borde väl lossa då du skruvar ur den andra bulten, problemen uppstår väl då du skall montera den nya dämparen. Borra och gänga blir väl bra.
Om du har oldschool bussning kan en multnad saxsprint (nya har nyloc) göra allting jättejobbigt.
Kanske läge att tjacka en ny bussning istället?
Nedre stötdämparen borde väl lossa då du skruvar ur den andra bulten, problemen uppstår väl då du skall montera den nya dämparen. Borra och gänga blir väl bra.
210 -64, 223 -68
Re: Byte av stötdämpare och fjädrar fram
Hej
Satte spänn på bärarmen med ett spett. Slog med en kraftig hammare på infästningen av kulbulten. Den lossnade.
En ny fråga . Kan man byta ut kronmuttern och saxsprinten mot en låsmutter?
Verkar svårt att hitta själva hålet i kulbulten, resterna av saxsprinten sitter kvar och det verkar svårt att trycka ut.
Satte spänn på bärarmen med ett spett. Slog med en kraftig hammare på infästningen av kulbulten. Den lossnade.
En ny fråga . Kan man byta ut kronmuttern och saxsprinten mot en låsmutter?
Verkar svårt att hitta själva hålet i kulbulten, resterna av saxsprinten sitter kvar och det verkar svårt att trycka ut.
Re: Byte av stötdämpare och fjädrar fram
Nja svårt och svårt. Det snabbaste sättet att ta bort kronmuttern är att klippa bort det synliga av saxpinnen (om den jävlas) slå dit hylsan och sedan ta bort muttern med mutterdragarendalis wrote:Verkar svårt att hitta själva hålet i kulbulten, resterna av saxsprinten sitter kvar och det verkar svårt att trycka ut.
Då får man det "problemet" som du har nu. Nämligen att saxpinnen sitter kvar i hålet. Det kan kännas lite svårt på den första men det ger sig. Du lär dig för du kommer att få göra detta fler gånger.
Det borde gå bra att byta till nylock men då måste du alltid ha ny mutter vid var tillfälle. Med kronmuttrar och saxpinne behöver man bara byta saxpinnen och dessa köper man i storpack för inga pengar alls.
För att återgå till ditt problem så agerar muttern "gängsnitt" och formar saxpinnen till bultgängor. Om du kollar nogrant ser man var hålet är. Får du bara ut den några mm så drar man ut resten med tång. Brukar gå bra att pilla med 3" spik om inget annat finns i närheten....
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.