Amazon snubbens Amazon 121 -68

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
amazon snubben
Posts: 7
Joined: Thu Feb 26, 2009 6:16 pm
Location: Mora

Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by amazon snubben »

Tjenare allihopa

Är ganska ny här på forumet men tyckte att det skulle vara kul att visa upp min Amazon som jag fick genom en släkting i vintras, kan också medela att jag är 15 år gammal så jag har några år på mig att titta över den.
Det är en Amazon 121 -68 som inte har gått mer en 11000 mil och är så gott som orörd + inge rost. 8)
För hoppnings vis skall det komma uppdateringar med jämna mellan rum.
Här är lite bilder:

Image
Här är den första gången på gården.

Image
Gillar verkligen amerikafråntbågen och extra ljusen, nästan favorit delarna haha.

Image
Inredningen är helt ok, lite smutsig men hela säten iallafall.

Image
Inne i garaget såg man hur jäkla skitig den var, skulle tro att det har suttigt ett antal fåglar och skitigt ner hela bilen när den stod inne i ladan :lol:.

Image
Tvättade av den och började rengöra lacken och sedan polera den, här har jag bara kört med lackrengörning. Blev väldigt stor skilnad.

Image
Och till slut en bild på motorn, sorry för en dåliga kvaliteten.
Blir lite polering i någon senare uppdatering.


Ha det bra!!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by Telis »

Oj den ser ju kanonfin ut - putsa och polera och behålla som originalbil. Grattis! Och fortsätt uppdatera med bilder medan du putsar.
/Henrik
amazon snubben
Posts: 7
Joined: Thu Feb 26, 2009 6:16 pm
Location: Mora

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by amazon snubben »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack så mycket, jo jag tänker behålla den i original skicket och de där korten är ifrån vintras så det har hänt lite till nu.
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by AndersG »

den var ju verkligen kanonfin! :D
Där har du en pärla som kommer hålla många år för dig!
Underbart originalskick!

Anders
Blå 62;ans 122S
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by Amazonsport »

Du måste vara en lycklig grabb, köpte själv min första Amazon som 16-åring och den var inte så här fin. Men jag kommer ihåg lyckan...
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by roberth »

Måste vara få 15 åringar som får en sådan pärla :shock: . Själv fick jag betala 400spänn för en sketen zyndapp Mustangmoppe när man var 14 o ett halvt... :lol:
Såg ju riktigt fin ut. Grymt med amerikabåge!.
O du har ju ett år, eller något sådant, o polera upp o pyssla med pärlan innan det är dax för övningskörning.
Det är bara att gratulera!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
amazon snubben
Posts: 7
Joined: Thu Feb 26, 2009 6:16 pm
Location: Mora

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by amazon snubben »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack för alla kommentarer!! Får se om det blir en uppdatering i morgon lördag :D
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by einar- »

Själv var man 10 när jag fick min Amazon år 2001 :D
Den ser ju relativt hel och fin ut också (din alltså). Väntar på mer bilder :P
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
amazon snubben
Posts: 7
Joined: Thu Feb 26, 2009 6:16 pm
Location: Mora

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68 Uppdatering 8/6

Post by amazon snubben »

Ja ha då var det dags för en uppdatering, nu har det hänt mycket på amazonen, b.la. polerat vidare på lacken, polerat allt krom på hela bilen, puttsat upp lite motor delar och fixat kopplingen. Startade bilen en dag och tänkte prov köra, tyckte att kopplingen var lite väl lätt trampad men provade ändå att lägga i en växel och smak den la av :lol:, nu har jag ingen koppling, för allt var igen rostat så jag drog av luftnings nippeln, men om man har en farfar som kan det mästa så går det att fixa (Tack Farfar). Så nu mer har man en koppling som fungerar. Nu till lite bilder.
Har haft en del polerande för mig, blev väldigt nöjd med resultatet. Ser mycket fräschare ut med en ren förgasare:
Image
Image
Sedan blev det ventilkåpans tur. Blev så himla nöjd med resultatet.
Före bild:
Image

Mittemellan bild:
Image

Efter bilder:
Image
Image

När jag hade tittade på Cruisingphills projekt: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=6941" onclick="window.open(this.href);return false; så blev jag lite antusiastisk att göra lika på mitt lock. (Tack för idén) Blev super bra, jag använde mig av 400,800,1200 och 2000 våtslippapper och sedan en polerings trissa med autosol:
Image

Det blev så bra, så jag fortsatte att puttsa:
Image
Även påfylningslocket till kopplingen blev blankt:
Image

Nu en bild på hur det blev alltihop:
Image

Sedan har jag ju polerat allt krom. Det som inte vart bra var hornen på kofångaren, de blev väldigt matta i ytan. Någon som har någon idé ur man får dem blanka igen?:
Image
Image

Ha det bra!!
Last edited by amazon snubben on Tue Jun 09, 2009 8:35 am, edited 1 time in total.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by einar- »

Snyggt :D Du kan ju putsa laddningsregulatorn och måla om bromsservot så blir det att se ännu trevligare ut :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
amazon snubben
Posts: 7
Joined: Thu Feb 26, 2009 6:16 pm
Location: Mora

Re: Amazon snubbens Amazon 121 -68

Post by amazon snubben »

Ok Tack för tippset :D
Post Reply