Motorhaveri inför midsommar

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Motorhaveri inför midsommar

Post by Fredde_F »

Tänkte ta pärlan och husvagnen ner till västkusten över midsommar. Var på väg att hämta husvagnen från vinteruppställningen. Låg på motorvägen då jag plötsligt hörde ett skramlande ljud ifrån B20-motorn, ljudet blev värre och värre och till slut föll oljetrycket bort. Blev att rulla in på en parkeringsficka och ordna bogsering hem.
Har redan insett att jag förmodligen kommer att behöva riva motorn, någon som vet vad som kan ha hänt? Tycker det verkar skumt att även oljetrycket föll bort i samband med skramlandet.
Kan bara konstatera att man haft lite tur i oturen, man kunde likväl stått med en fullpackad husvagn längs vägen i Grebbestad när detta hände.

Att tillägga är att en Audi A4 får dra husvagnen imorrn, dock inte alls lika kul eller med samma känsla som amazonen :roll: .

/Fredrik
zappen
Posts: 19
Joined: Mon Jul 07, 2008 11:50 pm
Location: Lerum
Contact:

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by zappen »

Det skulle ju kunna vara så att oljepumpen helt enkelt har släppt och skruvarna skramlat runt?när pumpen sen lossna helt så tappade du trycket?

Hoppas att det löser sig.
/Zap
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by pvfreak »

Låter nog tyvärr i mina öron som ett lagerras. :(
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by Amapola »

Av beskrivningen att döma, tycker jag du ska kolla kamdreven innan du river nåt annat.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by amazon121 »

håller med ovanstående, kolla kamdreven först
Bygger amazon-66 med B20E motor
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by Arne »

Det kan givetvis vara kamdrevet, men då borde motorn ha stannat innan pga tändningsläget skulle ha hamnat fel.
AVG
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by Micke_932 »

Kolla om det är någon olja kvar, om det är fullt med olja så luktar det oljepump om det hela, dra runt för hand och känn om det känns friskt, om det är ett lager så bör du känna/höra det, lyft annars på ventilkåpan (helt enkelt för att det är enklast) och se om allt ser friskt ut där (och känns friskt, stötstänger osv), plocka ut stiften och se hur dom ser ut, så ser du om någon cylinder har bråkat.

Med tanke på skrammel->inget oljetryck så bör det vara:
1. Oljepumpen har blivit skrot på ett eller annat vis.
2. Något lager som inte tycker livet är roligt längre.

Om du inte hittat något ännu så är det nog dax att demontera lite mera drastiskt.
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by Fredde_F »

Tack för tipsen, har inte hunnit kika nåt på problemet än. Men jag tar och kollar de grejerna jag har fått tips om innan man får för sig att lyfta ur motorn. Återkommer med besked om vad jag hittar.
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by Fredde_F »

Fick tid över nu på semestern och rev motorn idag, tyvärr har vevlagret på 2ans cylinder gått i pension. Har dessvärre sabbat vevaxeln också :cry: .

Image

/Fredrik
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by pvfreak »

Hur går det med din motor? Har du fått igång den än?
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Re: Motorhaveri inför midsommar

Post by Fredde_F »

Jodå, blev en resa ner till tjörn där jag fick tag i en fräsch vevaxel. Sen blev det att montera ihop motorn med nya lager, så lagom till sista semesterveckan rullade pärlan igen. Har slarvat lite med att skriva om det här bara, lägger in lite bilder på eländet.

Rev ner växellåda och koppling och bytte allting underifrån, så man slapp lyfta ut motorn. Mätte även upp oljepumpen som låg inom toleranserna.

Image
Det fattas nåt?

Image
Gamla vevaxeln, ordentligt blånad på en av lagerbanorna

/Fredrik
Post Reply