Tidsenlig trimning?

Moderatorer
Post Reply
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Tidsenlig trimning?

Post by the_PL_man »

Hej!

Vi äger en Amazon -65 vilken jag funderar på att riva i molekyler framåt vintern (för omlackering etc).

Funderar starkt på att göra något åt motorn, vilken är en orginal B18 som rullat en och annan mil.

Med tanke på att körsträckan är 80-100 mil/år så skulle det vara kul att ha lite mer kusar, då bensinförbrukningen inte spelar så stor roll med den körsträckan.....

Samtidigt var tanken att göra en orginalrenovering i övrigt, och då föddes tanken på en tidsenlig trimning (ala vad som gjordes 1965). Problemet är att jag inte ens var född då, så jag har ingen koll....
Antingen köpa en färdig motor, eller utgå från den jag har.

Så hur skulle en sådan se ut?

Mvh
Lars
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Tidsenlig trimning?

Post by Rappel »

beror på va du har tänkt lägga ut! men ett billigare allternariv är ju dubbla SU gassar (hs6) den älder modellen! sen finns de ju lite äldre kam axlar till pra priser! tex K,R,S,D och allt va dom nu heter! och de är väl lite kult i mina ögon! :wink: ska du satsa högre så är de väl ett par 45 eller,48or som gäller tex weber och dellorto! borra blocket osv osv osv! lite va jag tycker men de finns ju så mkt mer! lyckatill hoppas du gör en tråd snart! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Tidsenlig trimning?

Post by Nalletill1000 »

Innan sa var dar en manual i http://www.volvoamazonpictures.se/, men lanken dar fungerar inte langre. Annars vad jag vet sa anvande de B18B som hade handplockade delar. Det finns ett repotage i en gammal AmazonBladet nagon gang fran 90-talet, och jag hoppas nagon kan hjalpa dig med den artikeln. Det jag kan minnas ar att de kontrollerade toppen sa alla forbranningsrum hade samma cc, stakar och kolvar var invagda, allt balanserat, osv. Sjalv sa har jag funderingar pa en B18B fran en samtida P1800, dvs -63, for att ha nagon authenticy i min kombi, om jag nu nagonsin kommer sa langt.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Post Reply