bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Blomquist »

Weber_b20 wrote:Och anledningen till att kopplingen inte blev monterad är att jag tydligen drog bultarna till tryckplattan lite för hårt... En bult gick av :evil:
Det positiva med detta är att jag fick tid å fixa till toppen.
Innebär detta att drar åt grejerna utan momentnyckel? Ren hårdrock alltså?
210 -64, 223 -68
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

momentnyckel finns, men den löste inte ut som den skulle :lol:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

Image
En förgasare under renovering
Image
Monterade en huvudströmbrytare
Image
Hyffsat rent motorblock
Image
Färdigmålat och uppputsad
Image
Och där var den på plats i bilen..

Som har skrivits tidigare har det ju jävlats lite för mig, och inte bara den där j--la bulten till tryckplattan :evil:
Första gången motorn var i upptäcktes att kolvarna satt 180 grader fel :? Vid demontering upptäcktes det att jag även monterat fel kolv i fel cylinder :shock: Jag hade med andra ord satt ALLT åt fel håll... Exempel! 1ans kolv i 4ans cylinder, 2ans kolv i 3ans cylinder osv....
Tog väl 2-3 timmar och plocka ur motor, och rätta till allt!! Samtidigt som man skulle försöka va social, då jag även hade besök i form av mor och lillasyster i verkstaden... (Eftersom jag vet att min snälla mamma kommer läsa det här, så kan jag passa på å säga att det faktiskt var roligt med lite sällskap :D )

Det var planerat motorstart ikväll! Men det blir lite försenat, då jag inte riktigt orkar hålla det tempot som krävs... Måste även borra bort en bult till vxllådsbalken som gick av vid demontering....

Hade några extra mätare liggandes på hyllan som jag köpte till den andre amazonen igentligen, men då jag vill ha full koll på grejerna vid första uppstart fick dom ta plats i den här istället... Tyvärr inga klassiska mätare, utan vita och allt för moderna saker!!! Dock bara tillfälligt (Allla som har skruvat med bilar vet väl att tillfälliga lösningar har en tendens till att bli permanenta :lol: )
Det blir vatten temp, oljetryck, samt en varvmätare hängandes under instrumentpanelen.. Har byggt ett t-kors för montering av extra olje trycksgivare... Och där står jag nu.. Blir mer meck ikväll
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

Garagekompisen har sin bil framför amazonen, och tyärr är han inte hemma förtilfället :cry: Han kommer hem på fredag och då är det planerat å rulla ut bilen och provstarta samt provköra :P

Bilder kan tänkas dyka upp i samma veva, och om jag får tag på en kamera så kan det tänkas bli en filmsnutt också...

Låg under bilen och skruvade tillbaka kardanen härom dan! Och fick för mig å trycka lite i balkarna! Tummen gick rätt igonom :lol:
Så efter provkörningen får det bli å varmköra svetsen..
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering -Motorn startad och provkörd

Post by Weber_b20 »

DEN LEVER, DEN LEVER
Efter lite småstrul med att den inte fick nån bensin så började den hosta till!! Dock utan att starta... Började misstänka nåt strul med tändningen. Och mycket riktigt :!: Efter att ha kollat igenom det litegrann, så upptäcktes det klassiska felet!!! Fördelaren satt 180grader fel :evil:

Efter att det var åtgärdat och tändningen inställd på ca 10grader så hoppade den igång så fint... Dock med 2500varv på tomgång och förgasarläckage :lol:
Får bli å försöka fixa det imorgon bitti!!!

I vilket fall som helst, så har jag varit ute å kört amazon igen efter 2års väntan :twisted:
Lite småsjusteringar på kopplingen, och förgasare så kommer den rulla på fint..
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering -Motorn startad och provkörd

Post by Weber_b20 »

Image
Mätare på plats
Image
Hemmagjort t-kors för oljetryck...
Image
Bildbevis på att den startar.. Kolla varvmätaren 8)
Image
Firade provstarten genom att sätta i dessa 2 granar :lol:
Image
Ungefär så här ser det ut just nu... Jämför mot dom första bilderna så ser det ju lite trevligare ut nu.. Obsarvera min snygga blå vacumslang jag satte dit...

Har fått förgasarstrul trots att den är genomgången.. Får plocka isär den en gång till!
Skulle det mot förmodan visa sig att jag inte får orginal förgasare till å funka så kanske man ska testa med dubbla su istället!
Har 2st liggandes nerplockade i en kartong.. som förövrigt kostade hela 200kr inkl grenrör :shock: Dyrt, jag vet...

Nån i närheten som har en 123 ignition man kan få låna å testa med??? Så man kan utesluta tändningen åtminstående! Fördelaren är ju inte i direkt bästa skick.. Å hitta en utan glapp med intakta nockar har visat sig vara lite svårt!

Började på ett projekt med å försöka bygga ihop en brytarlös fördelare med hallgivare från 240.. Funkade inte så där jättebra. Men har inte gett upp det än.. Har en fördelare från en s--b som kanske kan agera donator också :wink:
funderar på att åka ut till skroten å kika litegrann och se om dom har nåt "bra å ha prylar" till dom här gamla bilarna :roll:
Har funderat litegranna på att "styla" till den lite med lite fetare däck också.. Dom däcken som sitter på är nog bortåt 20år gamla, och börjar nog bli lite hårda! Tänkte slakta ett par 740 fägar och flytta över fälgbanan på ett par amazon centrum, för att på så vis få ett par KPZ fälgar... Jo jag vet, kpz är 5,5" och 740 är 6" men den lilla skillnaden kommer nog inte å synas!
Billigare än å försöka få tag på färdiga fälgar kommer det å bli åtminstående :twisted: Samtidigt som det blir lättare å få tag på billiga däck också :lol:
Skulle det visa sig vara för jobbigt å få till det med "pirat" fälgar på det sättet, så kanske man lånar dom här
Image
Från den andra amazonen... Taskig mobil bild, jag vet, men fälgarna är så läckra på en röd amazon :twisted:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering -Motorn startad och provkörd

Post by Weber_b20 »

Händer inte sådär jättemycket just nu... Strul med tomgången fick mig å tvivla på förgasaren, men finns även vissa saker som tyder på att fördelaren är utsleten....
Tomgången vägrade vara under 2000-2500varv :shock: Satte dit en annan fördelare och fick faktiskt ner den till 1500varv på tomgång..

Så nåt skit med fördelaren är det! Naturligtvis skulle ju en 123ignition vara det bästa, men sånt tål inte ekonomin, då dom trots allt ligger på över 3000spänn :cry: En nyrenoverad från Tex CV kostade väl nästan 2000, så det kändes också för dyrt..
Fick bli en ignitor och en "flame thrower" högeffektspole istället... Det blev billigast :lol:

Hittade en 085 alufördelare som var glappfri åtminstående... Det får bli ett utgångsämne för den nya fördelaren! Finns ju även en chans att man kan sätta dit bussningar från en b23 fördelare, så att man kan behålla orginalstuket med en fördelare i stål :roll:
Har börjat på ett fäste för att kunna montera den nya tändspolen på samma plats som orginal sitter! Är ju redan ombyggd till rattlås, och den armerade kabeln är avklippt sen många år tillbaka...
Bilder/film kanske dyker upp när den går riktigt!!! Får väl fixa ett konto på youtube så man har nånstans å lägga upp det på också :lol:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

Image
Ignitor och flame thrower spole
Image
Rörbit och en plåtbit ihopsvetsat.... Nån som kan gissa vad detta ska bli :wink:
Image
Just det.. Ett fäste till den nya flamethrowerr tändspolen :lol:

Har fortfarande problem med förgasaren, tyvärr :x Men den gick mycket lugnare med ett riktigt tändsystem iallafall :)
Vägrar gå utan chooken.. Bara dör när man trycker in den, och när den är utdragen så ligger tomgången på 4000varv

Planera lite inför vinterns bestyr också
Image
Istället för pallbockar.. Ska dit med 100mm hjul också, så man kan rulla runt med bilen i verkstaden!
Vinterns bestyr består av att svetsa upp balkarna under bilen, då dom innnehöll en del oönskade hål 8)
Hittade ett nytt rosthål vid bakre länkarmsinfästningen.... Rostar innifrån!!!!

Ett projekt som snart är färdigt är att ena rutan inte gick å hissa upp.
Den metallskena som rutan ligger i var sönderrostad, så rutan hade släppt.. Fick värma upp svetsen å lägga i lite ny plåt, och sen limmades rutan fast med pl400 :wink: Så går det å hissa upp å ner utan problem igen :lol:
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: bruksamazon -66 motorrenovering -Motorn startad och provkörd

Post by Shift »

pl400 är Guds gåva till mänskligheten
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering -Motorn startad och provkörd

Post by Weber_b20 »

Det och silvertejp :lol: :roll:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

JAG HATAR ZENITH :evil:

Får inte skiten å funka som jag vill!!!!!
Ska göra en fuling (som absolut inte passar i "orginal showroom") Nämligen montera mina weber 45or :lol: (Ni ska inte va oroliga, det är bara tillfälligt tills jag får tag på en annan förgasare)

Så kanske man åtminstående kan få den till å starta en gång innan snön kommer :roll:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

Med lite pill på fördelaren startade den direkt med nästan perfekt tomgång :lol: Helt ojusterat, med osynkade förgasare gick han igång med ca 900 på tomgång :shock:

Vad säger besikningen om man rullar in med webrar???
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

Weberförgasarna har gjort sitt på denna bilen! Nu är det sådanna här som gäller..
Image
Lånade bilden av sn@kesk!t, då det verkar som det numera är mina SU :lol: (Älskar forum, Man kommer på så många nya dumheter när man sitter å slösurfar)

Ska putsa upp dom lite grann bara, samt fixa till ett gammalt insug..

Får Bilen fortfarande va kvar i orginal showroom, trots att den numera (snart) är trimmad med "high performance" prylar som detta :?:
Förvisso skulle det va kul å ha kvar orginal 36vn! Men nu hittar jag ingen sådan till rätt kurs. Apdyra :shock: Hur många karat är dom gjutna i igentligen?
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: bruksamazon -66

Post by sn@kesh!t »

Jasså det är du som köpte dem av mig :D Nöjd med köpet? :mrgreen:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

Skitiga nåt gud förbannat 8)

Men det ska nog bli bra i slutänden...
Post Reply