bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Post by Weber_b20 »

Bilen är som synns på bilderna en röd Ammiz -66
Ska göra en liten snikrenovering av motorn, och tänkte dela med mig av bilderna till er andra...

Image

Image
Denna dekalen har inte jag satt dit, då jag trots allt inte är medlem i klubben... Får bli det nån gång framöver!

Image
Snyggt motorrum :lol:

Image
motorn urplockad.. Nu kan renoveringen börja!

Mer bilder finns, och kommer upp någon gång framöver..
Förhoppningen är väl att "förra" ägaren tittar in här och kanske skriver lite han också :wink:
Last edited by Weber_b20 on Mon Jun 21, 2010 8:32 am, edited 6 times in total.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

Eftersom windows datorn var upptagen ikväll, så har jag inte några motorbilder att visa!
Bjuder på lite andra bilder istället...

Image
Inifrån

Image
Tror inte jag kan återanvända dom här stötstängerna :lol:

Image
Motorrumsbild från min andra amazon, som råkar vara en 2d -66 den också.....

Image
Utsidan amazon nr2


Plockade isär motorn ikväll! måste byta kamaxel också!!!! Som av en händelse så råkar jag ha en a-kam från en b20 -76 liggandes på hyllan, tillsammans med splirrans nya tryckare 8)
Bilder kommer när den andra datorn blir ledig...
Någon mer än jag som inte kan ladda upp på pixbox med linux???
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

Image
Hmm, Detta ska tydligen föreställa en kamaxelnock :?

Image
Ett tomt block... I bakgrunden syns även en B230ft från en 945a !! Som kanske får ta plats i den andra amazonen nån gång i framtiden..

Har slipat blocket, och börjat på att lacka lite smådetaljer.. kan inte göra så mycket mer innan mitt paket från VP har kommit :evil:
Måste iväg å köpa lite olika färgburkar så man kan måla upp fläkten och allt annat småskit till motorn.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

190 visningar och inte en enda liten komentar :?
Visst, renoveringen har ju knappt börjat så man kanske inte ska förvänta sig för mycket! (till råga på allt, Mobilbilder i dålig kvalite)

Mitt paket från VP kom igår, så har renoverat en förgasare nu... Skickade iväg en beställning till biltema (genom en kompis som ska dit) på lite verktyg.
En kolvringskompressor samt ett verktyg för kolvringsmontering :!:
Måste försöka dra ner kompressorn till garaget, så man kan blåsa ur oljekanalerna innan montering.. får väl försöka putsa lite alu detaljer runt motorn innan dess, samt måla lite till :wink:

Hittade en gul färg på den lokala järnaffären som matchade orginal på fläkten riktigt bra! Får ta ett lager till på den idag..
Blir inga bilder idag.. Och inte imon heller :lol:
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by einar- »

Din motor kan inte ha mått speciellt bra :?
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

nja, Den startade faktiskt inte ens en gång :lol:
gjorde ett kompprov innan jag började plocka isär.... mätaren visade knappt 2kg :shock:

Om man tittar på kammen, ser man att alla nockar har börjat å slitas rätt så hårt! Dessutom hade alla lyftarna gropar i sig.
Tillochmed min otekniske far förstod att det inte skulle se ut på det sättet :lol:
Bara å byta alltihop :D
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by fretchi »

fi fasen. den motorn har utnyttjats till max kan man säga!

håller själv på med en B20-renovering. kolvringskompressor á la biltema är tyvärr skitkass. vet inte om det finns någon bättre att tillgå för oss amatörer dock. man skulle fått tag i volvos svo-verktyg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

Det blev lite akut med verktygen, därför blev det biltema :?
Angående kolvringskompressorn, så har jag använt liknande modell en gång tidigare... Den funkade bra då! Hoppas det gör det nu också :lol:

Tror det smidigaste sättet är att svarva ur ett rör koniskt för att pressa ihop kolvringarna.. (Om någon fattar hur jag menar)
Såg att Almqvist hade ett sånt verktyg när han byggde ihop motorn till BamAzonen i wheels 8) Verkade mycke smidigt...
Vad volvo själva har/hade för verktyg har jag ingen aning om...

Faktum är att denna motorn har körts väldigt lungt av en äldre herre sen -68 :wink:
Har alla service papper till den.. Och den verkar har gått ca 35k mil... Ställdes undan i kallgarage -86 och var ute å rullade nåt år typ 90-92, sen har den bara stått tills nu :idea:
Bilen är renoverad karossmässigt, troligvis på 80-talet, med nya framskärmar och hellackering bla :D
Dock så verkar det som att dom på typiskt 80-talsvis använt sprutspackel :evil: Vilket naturligtvis har börjat ge sig till känna, främst på taket..
Detta är inget jag kommer göra nåt åt( åtminstående inte just nu)
Prio nr 1 är att få igång motorn
nr 2 är att få den körduglig, med tanke på bromsar och lite rost i balkar...
nr 3 så ska den igenom besiktningen....

Nu ser det ut som det slutat regna... Dags å ta moppen ner till garaget :lol:
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Rekordabilly »

Den motorn måste ha gått hårt med tanke på dom krokiga stötstängerna. Sist jag såg en så krokig stötstång var en som jag hittade i sumpen på en B20 :roll:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

Läs vad jag skrev ovan.. Denna motorn är Lungt körd!!!
Däremot har den stått vääldigt länge! Allting hade kärvat fast av gammal olja :wink:
kolvarna, ja allt kärvade :lol: tillochmed ventilerna sitter fast. Kommer å göra iordning ett topplock från en annan b18 istället.. Annars blir jag tvungen å byta ventilstyrningar :? Och det vill jag inte, då detta är tänkt å bli lite "budget"
Ska bara köpa det nödvändigaste, är det tänkt.....

Ikväll var det meningen att jag skulle måla ett lager på motorn.. Orkande inte detta! Fick bli å montera kolvringar istället!
Inga bilder.. det kommer när det händer nåt intresant.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by einar- »

En kolvringskompressor kan du göra själv. Jag tog bara en plåtbit och vek runt kolven och vek till ändarna så den blev som en klämma att klämma ihop med en polygrip. Mycket olja och försiktigt knackande med en hammare så gled kolven ner.

Eller så tar man en plåtbit runt kolven med en slangklämma runt men jag hade inget sånt så därav ovanstående konstruktion :D
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by fretchi »

volvos verktyg är just ett sådant. en rörstump som är konisk invändigt. dock funkar den ju bara till en cylinderdiameter. jag hade ett himla sjå med mitt universalverktyg, men det var troligen för att oljeringarna var så himla tunna. minsta glipa mot blocket så tittade en ut. men det gick ju till slut.

ang. ekonomi. i mitt fall var det ju också tänkt att bli en budgetrenovering för kring 5000 kr. slutnotan hamnade nog närmare 15000. bl.a beroende på att kolvarna visade sig vara dåliga. visserligen då med 123ignition fördelare osv, men det kändes lika bra om man kostar på allt annat.

här är mitt projekt förresten, kanske kan hjälpa dig med lite inspiration om inte annat :)
//fredrik
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

Enda anledningen till att jag inte gjorde ett sånt verktyg beror på att jag inte har nån svarv :(

Nej du har så rätt, det är lätt att pengarna springer iväg.. Dock är det meningen att jag ska försöka återanvända så mycket som möjligt av det som ligger på hyllan! Exempel.. Motorkuddarna är dåliga. Köpa nya? Aldrig, inte när jag har såkallade racingkuddar till pv liggandes helt nya :roll:
Samma sak gäller kammen, inte köper man en ny när man har en begagnad på hyllan som igentligen skulle åkt i sopcontainern!!!
Plus att jag har en hel bil å plockar reservdelar ifrån :lol:

Gick in på länken under din signatur å hittade detta
http://www.swecars.com/gallery/images/b ... ct0119.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad är det för nåt kul som är lindat runt ratten??? Måste fråga! Då det sitter likadant i min ammiz!!!

Nån som har nån aning?

EDIT: tog bort bilden, men lämnade kvar länken.. var lite väl stor bild!!!
Blocket är numera helt ihopsatt.. Saknas bara tryckare för att bli helt komplett! Ska målas en gång till också.
Dessutom har jag kommit fram till att det behövs en ny koppling.. Beställde en från folkraceshop, då dom var billigast :lol:
Troligtvis blir det en uppdatering när kopplingen anländer nästa vecka :wink: och då kanske det blir lite bilder occkså..
Last edited by Weber_b20 on Thu Jul 16, 2009 8:58 pm, edited 1 time in total.
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by fretchi »

hehe, roligt att se den bilden. länge sedan den bilen var så komplett :D .

det är väl någon slags vinyl-rattmuff. om man vill få lite tjockare och greppvänligare kringla. dock väldigt fult enligt mig. man vill ju komma åt bakeliten innanför :wink:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 motorrenovering

Post by Weber_b20 »

bilder får vänta ett tag till.... blir nog ingen update på bildfronten innan motorn sitter på plats! Så tråkigt å lägga upp dom :?
Hade tänkt å lägga i motorn i kväll, men vill ju ha kopplingen monterad när jag gör det!!

Anledningen till detta är att jag inte har något centreringsdon till grovsplines!!! (fick använda växellådan som centerering) Och anledningen till att kopplingen inte blev monterad är att jag tydligen drog bultarna till tryckplattan lite för hårt... En bult gick av :evil:
Det positiva med detta är att jag fick tid å fixa till toppen.
Alla ventilerna har slipats in och sitter numera påplats, samt ett första lager färg.. Blir nog 3 lager innan montering!

Sen måste jag slipa upp hålen för motorkuddarna, då jag gärna vill använda dom pv racingkuddarna jag hade liggandes på hyllan :wink:

Nästa gång det skrivs här blir det bilder....
Post Reply