bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Post by Weber_b20 »

Klen update!
Var ute å "provkörde" lite i helgen.. (Fortfarande obesiktigad :twisted: ) Tänkte testa bromsarna lite granna, så upp i 70km och sedan tvärnit..

En gång gick ju fint. Andra gången sjönk pedalen till botten :evil: Troligtvis ena bromsoket som gick åt helvete...
Tur man har hyffsade bromsar från den andra 66an :lol:


Kan väl nämna att man har blivit med 240 (igen) som själ massa tid... Ska bli isbil av den, med en hyffsat trimmad B230 motor med 405topp separata spjäll, Megasquirt, FS-kam...
Kan vi gissa på en 180pållar :wink:
(Det blev med andra ord ingen folkrace amazon till vinterns aktiviteter!)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Post by Weber_b20 »

Jaha. Då kan man väl säga att sommaren är slut för i år! Minusgraderna börjar så sakteliga göra sig påminda!

Sommaren har gått åt till att bygga isbil..... (Härligt å bygga på nåt man inte behöver va rädd om! Skulle nåt jävlas, tar man fram släggan å slår utav bara he--ete :lol: Och det gör absolut ingenting om nåt går sönder, eller blir lite skrapmärken i lacken, eller för den delen nånting)
Kanske skulle börja på Amazonen igen då?

Första problemet att fixa fick bli startmotorn, Som började bli lite väl sleten för min smak! Tyvärr visade sig den "nya" vara ännu mer sleten :cry:
Vid provstart upptäcktes även att batteriet var totalslut! Hade börjat å läcka batterisyra.....

Jaja, Problem är till för att lösas, inget mer med det. Ett "nytt" batteri har hämtats på skroten, och startmotorer har jag ett par styckna (dock inte från amazon, men däremot från 740/940)
Eventuellt själ jag startmotorn från isbilen, och skruvar dit en från 740 på den istället! (Jag vill ju ha en startmotor som är hyffsat lik orginalet)

Bromsarna skall ju göras iordning så småningom också! Ska försöka köpa loss nya, nästan oanvända, bromsok från en kompis Amazon kombi -68
SFRO ville väldigt gärna se lite bättre bromsar än orginal på den, så skulle sitta fint om man kunde köpa dom billigt av han nu till vintern.
Har även letat fram en huvudcylinder som skall renovers, och göras snygg.
Sedan är det den där j--la rostlagningen kvar att fixa med :cry: Suck! Är inte sådär jättesugen på det faktiskt.....
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Post by Weber_b20 »

Bilfan vill ändå inte starta, trots nytt batteri och ny bensin :cry: Ända sättet å få den till att starta, är att ge den en liten "sup"
Med andra ord: Fel på soppapumpen! IGEN!! Dags å ta fram den elektriska pumpen.....

Ska bara komma på en diskret montering av den (Det får ju inte synas att det är ombyggt på det sättet :lol: )

Att nämna i sammanhanget är att detta är fjärde pumpen som sitter på!

Vad är det som gör att pumparna går sönder hela tiden? Tanken är nog inte speciellt ren, så misstanken om att rost och gammalt skräp förstör dom finns ju förstås. Tur att elpumpen har ett inbyggt soppafilter i sig :lol: (En annan fördel med elpump, är att man får ett "inbyggt" stöldskydd i form av en dold strömbrytare)

Jaja, vi får väl så vad vi hinner med nu i veckan.... Nästa helg finns det annat på schemat.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Post by QV »

Känns inte riktigt som rätt spår att skylla på pumpen.. en pump kan djävlas men 4?

Är bensinröret original. De vill gärna rosta sönder ovanför bakaxeln!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Post by Weber_b20 »

Rengör man pumpen, och handpumpar (Bara så man får fram soppa till den) Så fungerar den/dom så länge man startar bilen en gång i veckan!!
Väntar man längre än, så TOTALvägrar den att pumpa fram soppan..... Även dom andra pumparna har uppfört sig på detta sättet! Efter ett par gånger, så har "backventilen" gått åt skogen (Den funktion i pumpen som ska hindra bensinen från att gå tillbaka till tanken)

Jag ska följa upp tipset om bränsleröret ändå! Som så mycket annat, är även det orginal från fabrik :D
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Post by QV »

Jag har också till och från haft problem med att bensipumpen tömmer sig. Det som är "lite kul" är ju att även min förgasare gjorde det samtidigt.... annars kan man ju snappsa med accpumpen. Nu verkar grejorna ha satt sig så den startar lätt nu även efter längre uppehåll.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply