Page 1 of 1

oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Thu Jul 16, 2009 2:54 pm
by knuckleworks
orkade inte leta igenom trådarna och sökning i ärendet genererade inte nån lycka :roll:

nåväl min od låda typ D läcker olja från hastighetsmätar wiren,har aldrig varit med om det på nån av alla mina volvos å inga utav mina andra veteranare heller så jag står lite handfallen här :evil: ska åka 40mil ca på lördag å vill inte bli stående med skuren låda HJÄLP//janne

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Thu Jul 16, 2009 9:01 pm
by Arne
Du har inte skrivit vad för sorts växellåda du har. Det brukar väl sitta en O-ring där.

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Thu Jul 16, 2009 9:27 pm
by QV
knuckleworks wrote: min od låda typ D

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Thu Jul 16, 2009 9:34 pm
by knuckleworks
ska o ringen täta mot "flänsen" el va liten å sitta inne vid hylsan som stöder själva wiren?? ska väl inte kunna komma ut så mycket olja (pöl som en original navkapsel) har ju haft volvos utan wiren i utan problem inte OD dock men ändå? men fasen vad skönt å tyst den går med den här lådan en fröjd :D

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Thu Jul 16, 2009 9:40 pm
by QV
får du i bulten som håller fast "hylsan" som hastighetsmätardrevet sitt i så kan det bara bli på ett sätt. Minnesbilden säger mig att man inte ser oringen. Alltså nere under kanten.

/janne

läste frågan igen. stor o-ring utanpå "hylsan" (minnesbild)

får snart sluta svara flera gånger på frågan: samma hylsa till M30, M40, M41 D-typ

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Fri Jul 17, 2009 3:04 pm
by Shift
Risig bild, men här ser du oringen på en M40 i alla fall. Plus någon form av tätning med en fjäderbricka.
Image

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Sun Jul 19, 2009 8:19 pm
by knuckleworks
ok har inte haft ur drev delen utan oljan kommer ur lådan å droppar ur höljet skitskumt men verkar ha avtagit nu (olja kvar :lol: ) gick på litern milen med rkam å 36/36 till mamby igår lördag 100-120 inga problem aldrig mer 4vxlat haha //janne
Image

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Mon Oct 29, 2018 8:08 pm
by Amazonroffe
Jag har läst om O-ringar, men jag har en överväxel och i kopplingen dit ser jag ingen O-ring. Kan inte förstå heller hur man ska få bort något från överväxeln utifrån.

Ska O-ringen sitta i själva muttern till hastighetswiren?

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Mon Oct 29, 2018 10:08 pm
by QV
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (16.08 KiB) Viewed 4576 times
Det är nummer 23 på bilden

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Tue Oct 30, 2018 8:56 am
by Per L
Du tar bort hela hastighetsmätardrivningen genom att först skruva bort skruven 24 sedan drar du ut komponenterna 20-22 på din bild. Det sticker bara ut gängorna som hastighetsmätarwiren skruvas fast i så när du drar får du vara försiktigt så att gängorna inte förstörs.

Du har två tätningar som förhindrar att olja läcker ut
1. O-ringen 23 som sitter i ett spår i huset 22. Den kan du inte missa när du får bort grejorna
2. En packbox (gissningsvis nr 21) som tätar där wiredrivningen kommer ut. Den ser ut så här http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=380192 och när du skruvat bort hastighetsmätarwiren sitter den antingen fast på huset 22 eller har följt med wiren och sitter då i dess "mutter"

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Tue Oct 30, 2018 9:36 am
by 120Panzer
Det ska även vara en gummitätning med en fjäderring som tätar runt hastighetsmätardrevets axel och mot hylsan från wiren, den fungerar precis som bakre packboxen för ODn och slits vid av och på skruvning av wiren!

Nr 2 som Per L skriver!

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Posted: Thu Nov 01, 2018 10:32 pm
by Amazonroffe
Jag är så tacksam för tipsen! Jag har en reservöverväxel som jag kan "öva" på men jag har inte hittills klurat ut hur man ska få ut något. Ska gå ner och titta igen. Återkommer!/Rolf