Amazon skrotbil 65
Posted: Sun Jul 19, 2009 3:47 pm
Hejsan
Jag har aldrig förstått mig på bilar. Jag har aldrig mekat eller kunnat lista ut hur de fungerar. En kardanknut och en kammaxel har jag heller aldrig kunnat se skillnad på.
Detta tyckte jag skulle ändras på, så jag köpte mig en sedan fem år avställd amazon 65:a för en billig peng och fraktade ner den till mina föräldrars hem, där plats och verktyg fanns.
Vid köpet sparkade jag på däcken, klämde och vred på saker och såg bekymrad ut. Precis som man ska göra. Jag ingjöt en respekt hos säljaren och visade att jag var en man som visste vad jag pysslade med.
I alla fall tyckte jag den såg relativt komplett ut inte så värst mycket rost och allmänt trevlig. Men vad visste jag...
Startade gjorde den direkt med ett nytt batteri, motorn morrade och iväg for jag som ett skott längs kullerstensgatan och rakt in i grannens häck, då bromsarna tydligen inte fungerade så bra.
I alla fall lyckades jag backa ner den på gårdsplanen och började med en mer grundlig besigtning.
Då jag klev hårt på mattan där bak, försvann fot och matta ut på andra sidan, och jag började riva ut inredning, mattor och stolar. Allt utom mattorna och golvet visade sig vara i ypperligt skick.
Ju mer jag petade i hålen desto fler och större verkade de bli, så in gick jag och hämtade krita och vinkelkap. (notera bensindunken mitt i gnistsprutet)
Tydligen har någon tidigare ägare gjort en omfattande reparation av bilen. Där han lagat rost har han bara svetsat en plåt direkt över rosthålet och lämnat hålet kvar på undersidan. tråkigt. Dessutom har vindrutan läckt in vatten under några år och fått golvet att förvandlas till kexchoklad under mattorna.
Hålen inne i bilen svetsade jag kant i kant och vindrutan tätade jag. Inget läck trots några dagar av ösregn =)
resultatet:
Ojdå vad otäckt. Undrar vad jag ska göra här?
Efter lite rostlagning gav jag mig på bromsarna. Jag renoverade bromscylindern och tömde systemet på svart klet. Jag lyckades också dra av en luftnippel på det ena oket som jag tillslut lyckades borra och pilla ut, utan att förstöra gängorna.
nu fungerar bromsarna. fast trummorna bak är väldigt tröga, kanske ska plocka av dem?
Motorn låter fint efter inställning av ventilspel, oljebyte och fininställning av förgasaren. Rotor och brytare byttes också.
lövhögarna dammsögs upp, och självklart putsades ventilkåpan.
Vad jag gjort:
Lagat tvärbalkar fram
bytt fördelarlock rotor och brytare
ställt väntilspel
lagat golven
renoverat luftfilterhållaren
renoverat och bytt lampinsatser
fått ordning på elsystemet allt lyser som det ska
tätat läckande lister
bytt olja och oljefilter
bytt bakre ljuddämpare
bytt blinkrelä
renoverat bromsok
renoverat bromscylinder
Säg gärna vad ni tycker om köpet strax under 8000 kr. Lite tips till en novis kan ju också vara bra.
jag återkommer
Ludvig
Jag har aldrig förstått mig på bilar. Jag har aldrig mekat eller kunnat lista ut hur de fungerar. En kardanknut och en kammaxel har jag heller aldrig kunnat se skillnad på.
Detta tyckte jag skulle ändras på, så jag köpte mig en sedan fem år avställd amazon 65:a för en billig peng och fraktade ner den till mina föräldrars hem, där plats och verktyg fanns.
Vid köpet sparkade jag på däcken, klämde och vred på saker och såg bekymrad ut. Precis som man ska göra. Jag ingjöt en respekt hos säljaren och visade att jag var en man som visste vad jag pysslade med.
I alla fall tyckte jag den såg relativt komplett ut inte så värst mycket rost och allmänt trevlig. Men vad visste jag...
Startade gjorde den direkt med ett nytt batteri, motorn morrade och iväg for jag som ett skott längs kullerstensgatan och rakt in i grannens häck, då bromsarna tydligen inte fungerade så bra.
I alla fall lyckades jag backa ner den på gårdsplanen och började med en mer grundlig besigtning.
Då jag klev hårt på mattan där bak, försvann fot och matta ut på andra sidan, och jag började riva ut inredning, mattor och stolar. Allt utom mattorna och golvet visade sig vara i ypperligt skick.
Ju mer jag petade i hålen desto fler och större verkade de bli, så in gick jag och hämtade krita och vinkelkap. (notera bensindunken mitt i gnistsprutet)
Tydligen har någon tidigare ägare gjort en omfattande reparation av bilen. Där han lagat rost har han bara svetsat en plåt direkt över rosthålet och lämnat hålet kvar på undersidan. tråkigt. Dessutom har vindrutan läckt in vatten under några år och fått golvet att förvandlas till kexchoklad under mattorna.
Hålen inne i bilen svetsade jag kant i kant och vindrutan tätade jag. Inget läck trots några dagar av ösregn =)
resultatet:
Ojdå vad otäckt. Undrar vad jag ska göra här?
Efter lite rostlagning gav jag mig på bromsarna. Jag renoverade bromscylindern och tömde systemet på svart klet. Jag lyckades också dra av en luftnippel på det ena oket som jag tillslut lyckades borra och pilla ut, utan att förstöra gängorna.
nu fungerar bromsarna. fast trummorna bak är väldigt tröga, kanske ska plocka av dem?
Motorn låter fint efter inställning av ventilspel, oljebyte och fininställning av förgasaren. Rotor och brytare byttes också.
lövhögarna dammsögs upp, och självklart putsades ventilkåpan.
Vad jag gjort:
Lagat tvärbalkar fram
bytt fördelarlock rotor och brytare
ställt väntilspel
lagat golven
renoverat luftfilterhållaren
renoverat och bytt lampinsatser
fått ordning på elsystemet allt lyser som det ska
tätat läckande lister
bytt olja och oljefilter
bytt bakre ljuddämpare
bytt blinkrelä
renoverat bromsok
renoverat bromscylinder
Säg gärna vad ni tycker om köpet strax under 8000 kr. Lite tips till en novis kan ju också vara bra.
jag återkommer
Ludvig