var köper man plåt?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Autoholic
Posts: 41
Joined: Thu Mar 11, 2004 10:49 am
Location: Stockholm
Contact:

var köper man plåt?

Post by Autoholic »

hej! nu ska jag börja lappa mitt golv i amazonen och även i min falcon. det jag undrar är var man lättast får tag på plåt. ska man dra till en skrot och köpa där eller finns det att köpa stora bitar någon annanstans typ plåtverkstad/ plåtslagare? hur ska man behandla plåten när den väl sitter på platts?

mvh Tobbe
Grafitgrå 2dr amazon -66
-vinröd inredning
-b18 :(
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det finns väl färdigstansade golv att köpa till Amazon, annars kan du alltid gå till en välsorterad järnvaruaffär och köpa ett helt ark tunnplåt. Efteråt täcker du svetsskarvarna med karosserikitt och rostskyddsgrunda med en primer eller tvåkomponentfärg. Annars tror jag att D59471 har bra kläm på vilken grundfärg som är lämplig att användas.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

På plåtslagerier finns spillbitar att köpa i alla storlekar. när jag lagar rost så köper jag 1mm till golv och 1.5 till balkar och bärande ställen. rugga upp plåten med en roterande stålborste, och tvätta den sen med tinner. grunda med \"riktig\" grundfärg, 2 komponent eller liknande (INTE grund på sprayburk) grunda 2-4 varv och lack sedan inom snar framtid. lått inte grudade ställen bli blöta av regn ....Grunden är INTE tät och suger upp väta.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
mango 75
Posts: 10
Joined: Mon Aug 30, 2004 4:29 pm
Location: göteborg
Contact:

Re:

Post by mango 75 »

Arne wrote:Det finns väl färdigstansade golv att köpa till Amazon, annars kan du alltid gå till en välsorterad järnvaruaffär och köpa ett helt ark tunnplåt. Efteråt täcker du svetsskarvarna med karosserikitt och rostskyddsgrunda med en primer eller tvåkomponentfärg. Annars tror jag att D59471 har bra kläm på vilken grundfärg som är lämplig att användas.
skall man kitta skarvar innan rostskyddsmålning?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej!

Glöm inte att plåtrena ytor som ruggats och tvättats med thinner/förtunning/t-röd skall dimmas med tunnflytande etsande grundprimer innan man lägger 2-komponents epoxygrund. Etsande primern biter fast i plåten och ger en \"matt yta\" för 2k grunden att fästa på. Gör man allt rätt får man otroligt bra vidhäftning av färgen och hållbart resultat, och det är inte något jobb att tala om, men det bör inte glömmas bort i stundens hetta när man står där och tittar på sin nylagade kaross och thinnerdimman ligger som tätast. ;-)

Kittning sker efter att du grundmålat ordentligt. Det enda man kan tänka sig att göra före grundmålning är viss spackling med bra 2-k spackel på stora plåtytor, ej i kanter/nära skarvar eller liknande utan bara mitt på solid plåt. Då hugger spackeln bättre, men se till att slipa ordentligt ordentligt perfekt innan ni lägger 2k grund. Fördelen med att spackla direkt på ren plåt är högre vidhäftning samt att man slipper problemen men slipningen som kan uppkomma pga. att spacklet och 2k grunden har olika hårdhet och utslipning av kanter blir väldigt svåra då slippappret biter olika bra på de båda \"ämnena\" (spacklet/2k grunden).

Lycka till med karossjobben nu i vinter!

PS. Det är alltid kul att diskutera sånt här när man själv är miltals från sitt eget garage. Ställ därför gärna frågor eller kom med egna åsikter om ni tycker att jag har fel. Diskussioner inspirerar! :) DS.
Post Reply