Amazon -59, eller inte ???

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
tonpet
Posts: 6
Joined: Thu Aug 06, 2009 5:42 pm

Amazon -59, eller inte ???

Post by tonpet »

Hej
Så här är det.
Jag har alltid velat ha en tidig Amazon och har nu eventuellt hittat en -59:a som inte har gått mer än 6000 mil
Allt är orört och orginal. 2 ägare i samma familj sen bilen var ny.
Priset är 10000 kr.
Mitt mål är långsiktigt och att få den i toppskick, och avsluta med en hellack.
Problemet ät priset.... jag vet inte vad dessa bilar står i, i ovan skick. Är det rätt pris?
tonpet
Posts: 6
Joined: Thu Aug 06, 2009 5:42 pm

Amazon -59, eller inte ???

Post by tonpet »

Eller jag kan ställa om frågan så här....
En -57, -58 eller -59 som är orörd och ganska så komplett, vad står en sån i pris idag?
Mellan tummen och pekfingret....
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by Shift »

Nu kommer jag med det tråkigaste svaret, men men. Så länge du känner att den är värd det, så köp.
Jag skulle inte betala mer än 10 000 för en Amazon, men det är för att jag alltid vill göra allting själv.
Som du beskriver bilen så låter priset inte helt ovettigt. Men som sagt, känner du att du verkligen vill ha
bilen så är det inget att tveka om. Jag tillämpar alltid "kärlek vid första ögonkastet" när jag köper bil.

Hur mycket rost är det? Går den? Funkar bromsarna? Hur ser inredningen ut?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by Lars Bd »

Frågan är varför vill du ha en? Ska du renovera och tjäna pengar är priset för högt, man ska ha bilarna gratis om man ska kunna göra någon vinst på en seriös renovering. Ska du köpa bilen för att renovera och sedan använda den själv i 20 år är 10000kr för en komplett orörd bil i hyfsat skick inget att bråka om.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by Telis »

Om den verkligen är helt komplett och original så kan det vara en hel del rost på den och det priset är okej ändå, start och rullbar kanske skall tilläggas. De tidiga årgångarna är det inte så gott om så jag vill nog påstå att de tre första ligger en bra bit högre än senare årsmodeller när man letar renoveringsobjekt.

/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by QV »

Eller vänd på frågan, Vad är din totala budget på en Amazon.

När jag nu skriver priser så kommer drevet att gå....

Grovt räknat kostar det 50´ att renovera en Amazon till original, skall den sedan ha fint krom +20'
Man kan naturligtvis få bilen körbar för lägre summor, men skall du gåigenom alla detaljer så kommer prislappen att hamna där (eller långt där över)

Om man nu är villig att läga ner 70 tusen på en renovering så är inköpet på 10 inte något större problem om "hjärtat" finns där.
Har man 20 tusen som mål på alla utlägg så gäller det att bilen man köper är rätt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by PeterB »

Priset beror på skicket tycker jag, och ska man renovera är det ju roligt om man har ett "bra" objekt att börja med så man slipper mycket tråkigt rostjobb.
Är den vettig och komplett så tycker jag att den är värd pengarna, helt klart, tycker om de tidiga modellerna, men det håller inte på att finnas så gott om dem.
Är bilen körbar?

Peter
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
tonpet
Posts: 6
Joined: Thu Aug 06, 2009 5:42 pm

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by tonpet »

Jag har alltid velat ha en äldre amazon. Och då talar vi om toppskick och allt orginal.
Nu har jag bestämmt mig och tid finns så nu skall jag ha tag i en.
Angående vad jag skall ha bilen till... så är min tanke alltså att få den i topptrimm.
Och sen skall den få vädras lite på de torra perioderna. Jag skall inte sälja den vidare... det är inte pengarna jag är ute efter. Utan mer kärleken till den goa volvomodell.
Jag har nu jobbat som bilplåtslagare i 30 år och har sen början på -80 talet tänkt göra ordning en amazon.
Angående priserna på renoveringen så är det inga problem, även om jag tror att jag kan komma undan bra mycket billigare. Har en del kontakter både vad det gäller krom och framförallt lack. Plåten fixar jag själv.
Tillbaka till priset....
Med tanken på att alla papper finns, inget är någonsin gjort på bilen, 6000 mil och komplett så tror jag att det är ett bra pris. Eller ??
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by QV »

om bilen har gått 6000 mil så borde den grå gummimattan fram vara i bra skick (köp en trisslott medans fru forutna ler åt dig)
Är den fin så har den ett värde på flera tusenlappar.....

Om fronten har klarat sig (korrekt B16 alltså) så är det ytterligare en del som är värd pengar (kromet finns i fint skick att hitta lite var stans)

Dom B16 jag har sett så hänger gärna inredningen på sidorna så om detta är bra så är det ett plus.

Rost är inget bekymmer för dig förstår jag

B16 har egna skärmar men B18 passar med mindre modifiering

För att skriva bu eller bä om priser 10,000 behöver vi målande beskrivningar eller bilder.

Har den klockan (tillbehör tror jag)
Finns metallöglan kvar längst fram på handbromsspaken (den försvinner gärna till nyare amazoner vars ögla i plast går sönder)

ENV axeln (delas framåt) är svårare att renovera än Spicer (plåtlock bakåt)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by Shift »

Ja men köp för tusan! Sen dokumenterar du renoveringen noggrant här på forumet :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
tonpet
Posts: 6
Joined: Thu Aug 06, 2009 5:42 pm

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by tonpet »

Jag har inte sett bilen än....
Jag skall ringa senare ikväll och bestämma tid för att kolla på den.
Hör av mig.....
tonpet
Posts: 6
Joined: Thu Aug 06, 2009 5:42 pm

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by tonpet »

Nu (lördag) har jag varit iväg och tittat på bilen.
Gissa om jag blev positivt överaskad.... Bilen var kanon.
Allt krom är bara att putsa upp, förutom två dörrlister (småbucklor) och handtaget på bakluckan. Men jag tror att det går att fixa handtaget.
- Gummimattan fram var hel och fin
- Det var rätt B-16 front, och hur fräsch som helst
- Och metallöglan satt kvar på handbromsspaken.
Inredningen är hel och fin. Däremot som var taket och klädslarna på B-stolpen missfärgade.
Bilen är helt komplett förutom främre stötfångare,,,, har blivit stulen och batteri.
Det finns ingen rost på på hela bilen. Det enda jag hittade var lite rost längst ner på ena framskärmen. Nu kan jag tänka mig vad vissa sitter och tror att jag ljuger.... men det är sant.
Men den är rostlagad på Volvo mitten på -70 talet. En hjulhuskant och ett hjulhus.
Har försökt lägga upp ett bilder men jag fattar inte hur man gör!!! :evil:

Under alla dessa år som gått har bilen alltid stått inomhus.
Mätarställningen står på 52693.
Motorn är startad med jämna mellanrum sen början på -80 talet, men ej körd.

Så här kan det nog bli affär ,,,,
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by QV »

om det är skicket på bilen så var det ett misstag att inte betala bilen på plats direkt......

Inte för att jag vill vara "negativ" men mätaren går vara till 9999,9 mil men eftersom du har dokumentation på bilen går det ju kolla om mätaren har varvat.... (inte för att det spelar någon roll, eftersom åren sliter mer än milen på dessa årgångar)

Hämta ut pengar och betala bilen bums!
Låter som en bra affär så det vore oartigt att pruta (tycker jag, men du gör som du vill)

Bilderna kan inte läggas på forumet, utan måste "förvaras" på annan plats på nätet och sedan länkas hit.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by Uffe »

tonpet wrote:Jag har alltid velat ha en tidig Amazon och har nu eventuellt hittat en -59:a som inte har gått mer än 6000 mil. Allt är orört och orginal. 2 ägare i samma familj sen bilen var ny.
Priset är 10000 kr.
VAD VÄNTAR DU PÅ? KÖP 8)
Amazon 1957
tonpet
Posts: 6
Joined: Thu Aug 06, 2009 5:42 pm

Re: Amazon -59, eller inte ???

Post by tonpet »

Inte för att jag vill vara "negativ" men mätaren går vara till 9999,9 mil

Jag läste alla besiktningspapper och kunde följa milen upp till mätarställningen, så det oroar mig inte.

Bilen är min fram till måndag.... men jag skall ringa imorgon kväll och göra upp.

Ang. bilder... hur gör jag lättas för att få ut dom. Om inte annat så för framtiden.
Skulle tänka mig att det kan bli en renoveringstråd framöver. Från och med start till färdig....
Post Reply