Page 1 of 1

Bromsrenovering 64:a 13134

Posted: Sun Aug 09, 2009 5:42 pm
by TheFlyingDutchman
Tjenare,
jag har tänkt å börja med bromsrenovering på en 2d Amazon 64:a.. (13134)
Nu är det så att jag kollade lite på MECA:s, Mekonomen och Biltema:s webbkataloger,
finns ju lite olika diametrar osv. Jag får iofs plocka loss och mäta lite men...

Vad har ni som har renoverad bromsar på en 64:a (eller modell med liknande system) för erfarenheter med
företag som Meca, Mekonomen och Biltema? Kan man t. ex. lita på Biltema:s bromscylindrar?

Det gäller alltså en 1-kretsbromssystem med trummor runt om.
QV hjälpte mig iaf lite på traven att man behöver ca 9m bromsrör.

Tack i förskott på alla svar!
/Jorik

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Posted: Wed Aug 12, 2009 9:05 am
by Micke_932
Nackdelen med biltemas prylar är ju att dom är anonyma, det kan ju vara bra prylar och det kan vara rena skiten, man vet ju inte, med Mekonomen och dom andra så vet du ju vad det är för prylar dom säljer och kan kolla upp om det är vettig kvalitet på prylarna.

Vad det gäller bromsar och andra viktiga mekaniska delar så vill i alla fall jag veta vad det är för prylar jag sätter dit.

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Posted: Wed Aug 12, 2009 12:40 pm
by Lars Bd
Nog fungerar biltemas bromscylindrar men alla nya cylindrar med innehåll mår nog bra av att smörjas in med bromsfett, även luftnipplar och bromsrörsanslutningar ska ha smörj.

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Posted: Fri Aug 14, 2009 1:00 am
by D59471
Är det eftersträvansvärt med originalskick eller är det mer bruksfunktion du är ute efter?

Om du söker original tycker jag att du skall leta rätt på förzinkade stålbromsrör.
Det blir ett helt annat utseende i motorrummet med det.

Eller kör åtminstone legerade rör istället för rena kopparrör (geléormar).

I övrigt håller jag med ovanstående om hjulcylindrar, slangar, bromsbackar osv.
Smörj upp allting ordentligt, och måla gärna prylarna med någon tålig färg innan du monterar dem.
Många hjulcylindrar är obehandlade från fabrik och rostar ganska kvickt utvändigt.

Smörj hjulcylindrarna invändigt, och smörj "tryckpinnarna" och deras säte innanför gummiskyddet, luftnipplar, röranslutningar, gängor till fästskruvar osv. som Lars nämnde.

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Posted: Fri Aug 14, 2009 7:27 am
by UKRUSE
Har du noterat att om du smörjer in delarna så MÅSTE det vara med fett avsett för bromscylindrar.

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Posted: Wed Aug 19, 2009 3:01 pm
by TheFlyingDutchman
tack allihopa för alla inlägg!
själva monteringen är nog ingen problem,
det är bara att jag vet om t. ex Biltemas grejer håller tillräckligt länge.

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Posted: Thu Aug 20, 2009 8:01 am
by Pälle
Du behöver inte oroa dig för Biltemas kvalitet i det här fallet för du hittar inget till din 64as bromsar där längre. :(

Jag har köpt hjulcylindrar både från Mekonomen och Meca och det var samma grejer på båda ställena. Backarna köpte jag från VP Autoparts.

Kör för övrigt hjullager, länkarmar, bromsskivor, slangar, ok, belägg, handbromsbackar från Biltema på min V70 och märker ingen skillnad mot Volvo original. Faktum är att bakre skivorna inte har slagit sig ännu. Det gjorde Bremboskivorna jag hade förut, efter ett halvår :(

Re: Bromsrenovering 64:a 13134

Posted: Sat Aug 22, 2009 11:30 am
by TheFlyingDutchman
Har beställd huvudcylinder och slav cylinder nu :)
Det fick bli renoverade istället för helt nya. fungerar lika bra skulle jag tro.
Och då får man se när det börja hända saker!
Har lite fullt upp nu, skolan har börjat, jobbar ganska så mkt, och ska flytta typ nästa vecka med!! :)
Men beställa grejer kan man alltid göra!!

Någon som har bra tips å spara pengar på nåt? t. ex: bromsbackar är billigast där med samma kvalitet??

/Jorik