Vad tänka på vid Amazonköp?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Dieseltroll »

Hej alla

Ska iväg senare i veckan och titta på och förhoppningsvis köpa min första amazon.
Bilen i fråga är en 2-dörrars 62:a, renoveringsobjekt som stått ute ett par år men var igång för ett par veckor sedan.

Så jag undrar vad ska jag titta på när jag väl är där? vart brukar amsingarna rosta först? någon speciellt man borde titta på vad det gäller inredning? vad är svårt att fixa själv och vad är lättare?

Vet att bägge kopplings-cylindrarna har gett upp och den nuvarande ägaren skickar med nya packningar. Är det svårt att renovera dessa eller ska jag leta efter bättre beggade från början? Vet att det kan vara svårt att få isär delarna, men är det utförsbacke därefter?
Är inte helt tappad i en verkstad men känner att det ska göras ordentligt den här gången.

Alla svar mottages tacksamt

// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Lars Bd »

Kontrollera det som är dyrt tex front och skärmar, även andra rostskador kan bli dyra att reparera om man inte gör det själv men en säljare ska inte ha mer betalt bara för att köparen är händig. I princip all plåt måste kontrolleras skärmbalkar tvärbalkar och sparklådor i synnerhet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Dieseltroll »

Har svets och verkstad själv, lite rost här och där är ingen fara. undrade mest vart dom rostar värst så man vet vart man ska leta efter det.

golvet vid förarplatsen, trösklar och balkar, och skärmkanter kan det stämma på't ungefär?

vad kan en orenoverad amazon i hyfsat skick med lite lagom rost vara värd?
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by einar- »

Torpedsidor och framskärmsbalkar ruttnar ganska ofta
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Dieseltroll »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733

Ok. Stort tack, ska ta en extra titt där.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by QV »

vårda den grå mattan fram oavsett skick. Om du inte bryr dig sälj den till någon originalrenoverare....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Shift »

Det beror ju lite på hur kopplingscylindrarna har säckat ihop. Det är ganska enkla grejer, så det är inte så svårt att göra en översyn. Får du problem med att få ur "kolven" så kan du testa med att spruta i något smörjande, och sen knacka ur den. Kör inte ner något vasst och repa cylinderväggarna bara :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Dieseltroll »

Man tackar för alla fina tips.

Återigen det här med prisfrågan. Ska iväg på söndag och titta på det här skrället:

http://www.televatr.org/amazon

Är besiktigad och körbar. Någon som har några idéer om vad den kan vara värd? Den nuvarande ägaren ville ha 12500:- som utgångs bud, jag tycker bara det verkar väldigt högt.

// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by PeterB »

Tycker också att priset var allt för högt, det var ju en hel del jobb på den.. du kan hitta ett betydligt bättre objekt för pengarna.
Den såg riktigt fin ut inuti, tråkigt att se all rost. Det är väl bara att ge ett lågt bud.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Lars Bd »

5000 är också i mesta laget för den bilen då i princip all plåt utvändigt är rostig, skärmar front skärmkanter sandplåtar och höger dörr. Att köpa den plåten ny kostar 15-20000kr och sedan ska den svetsas/monteras dit samt lackeras för ytterligare 20-50000. Förmodligen finns det fler rostskador under bilen så mitt råd är att inte titta på bilen alls då det är mycket jobb bara för att få bilen i ett vettigt bruksskick.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Dieseltroll »

Ok, stort tack Lars Bd, Jättebra svar.

Vet om att ekonomi-plåt är dyr men vill iallafall i väg och titta på den. ju fler man tittar på desto mer vet man ju hur marknaden ligger, eller hur?

Ska komma ihåg vad ni sa, verkar den vettig undertill kan man ju alltid lägga ett skambud.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Shift »

Kolla under bagagerumsmattan! Jag hade aldrig gett mer än 5000 för den.
Inredningen såg visserligen skitfin ut!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by PeterB »

För två år sen gav jag 2000 för en amazon som såg ut att spela i samma liga, visserligen inte lika fin inuti men skaplig.
Sen hittade jag min nuvarande och den såldes vidare för samma pengar.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vad tänka på vid Amazonköp?

Post by Pälle »

Jag köpte en som var betydligt rostfriare än den där för 2000 spänn för ca 2 år sedan.

Är övertygad om att du får tag på bättre objekt för 12000:-. Ha inte för bråttom så dyker rätt bil upp.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply