Amma på 80-talet

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Amma på 80-talet

Post by Rekordabilly »

Såg att en del laddar upp bilder på sina tidigare bilar så jag hittade några bilder på ett par Ammor som man hade på 80-talet :lol:

Image

Notera tidstypiskt: Skyport takluka, Mach 1 scoop, avsaknad av kofångare, rejält hissad i röven och 5,5 tums fälgar :lol: :lol:

Image

Image

Den gula till vänster med extrahjusen hade en 2,2l B20 med Weber och en massa annat var bromsad till 182 hk vilket var mycket på den tiden 8)
Notera gangstekeps skulle man ha och L88 scoop var ochså fränt och naturlgtvis inga kofångare, samt vitmålade KPZ. Bakljus från Volvo 145 var också poppis :shock:

Image

Image

Som vanligt kofångare bortskruvade, svart grill och lampsargar och svart stripe på sidan :D

Image
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amma på 80-talet

Post by Uffe »

Jag glömmer aldrig känslan då polaren och jag tillsammans köpt vår första bil. En svart Amma kombi med vinterdäck. På med en massa vindsurfingklistermärken och ALLTID ett gäng brädor på taket. Man var så stolt då man gled genom Storgatan i Ängelholm (som nu är gågata). Man var 18 bast och det var mitten på 80-talet. Sen köpte han ut mig och jag köpte en egen bil... en... just det... Amma kombi... men vit denna gång 8)
Amazon 1957
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Amma på 80-talet

Post by Rekordabilly »

Jo det var tider, min första amma köpte jag -79, av en kompis en grå -64:a för 300 spänn besigtigad och körklar och den gick kanon under hela lumpartiden 79-80. Och efter muck så gick den till skrot och då fick jag tillbaka min 300 he he...de var tider det :lol:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amma på 80-talet

Post by Telis »

Mycket trevliga 80´talsbilder, fler någon ?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amma på 80-talet

Post by QV »

Första bilen var en kombi -66 köpt för 500:- 1981, den fick mycket stryck......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Re: Amma på 80-talet

Post by tubbe »

mmmm..verkligen nostalgi! Trevligt!
hade själv inte volvo på den tiden, men flera kompisar hade.

Receptet då för en tuff stylad bil var ju:
Skyport, gangsterkeps, L88 scoop, Dubbla Weber, krossad plysch, långhårig teddy, tärningar osv osv.

En gång under förra året på Tjörnbroträffarna nämnde jag för grabbarna där, vilka de flesta är i min ålder (+40)
att jag hade en tanke på att bygga en bil som såg ut som de tuffa bilarna gjorde i början på 80-talet.
Räknade upp just detta recept.
-JAA va ballt! sa de allihopa
Intill stod två 16-åringar med en EPA, de tittade stoooorögt på oss o undrade vad gubbarna pratade om för konstiga grejer :mrgreen:
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Amma på 80-talet

Post by Rekordabilly »

Ja, det är väl konstigt att Amazonen har blivit kult idag, då när man var yngre så hade man Ama inte för att man nödvändigtvis ville ha en sådan utan för att det var det som man hade råd med. Och billiga amizar fanns det gott om som man averkade i parti och minut :shock:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Amma på 80-talet

Post by 122 S 1966 USA »

xyz
Ja præcis :P det var många som forsvan dom åren, jeg åkte ochså me i den svängen :lol: spoiler frem, skyport (numera känd som "toilet seat" :P ) och skirt der back, me upflyttat benzin tank, som tur var fick den aldrig plysh i coupen, men jeg gjorde hål for dør högtalera, i dom felfri org dörsidor :roll: och skar ut ask koppen, for at montera booster/equlizer 8) med LED som blinkade i takt til musiken :wink: , en 140 väksel spak fik den ochså :oops: men man ville ju inte hänge kvar när det var dags, for näste års Vallåkra :lol:
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Amma på 80-talet

Post by OrreBorre »

Har ett par bilder från 70talet på pappas Amazon
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Amma på 80-talet

Post by 122 S 1966 USA »

här är RIGTIG 80 tals Amazon :shock: serien gik på Dansk TV 1 och hette Sonny Souffle Chok Show :lol:

den handlede om 2 Bispor, som räddade folk i deres svarte Amazon

den gick en gång a veckan, och vi satt klistrade fremfor tvn, när den böjade :wink:


http://www.youtube.com/watch?v=OK11c0hQ ... re=related

och det var ett soundtrack ochså 8) http://www.youtube.com/watch?v=VwsJU70kNwE

på vinyl album, me Amman på cover 8) och ja det står på hyllan :D
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Post Reply