B16 Amazon

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Hej

Tänkte höra mig för efter lite råd här på proffsforumet :D
Jag går i funderingar på att köpa en tidig B16 amazon...är det smart med tanke på att det kanske är svårt att hitta delar till 6 volt o s v...
Man kan ju inte ens få starthjälp om man skulle behöva det.
Jag vet att vp autoparts har en del till B16 amazonen...men det känns som om B16 generellt är mycket svårare vad gäller delar.
Tacksam för råd :roll:
Mvh Jonas
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: B16 Amazon

Post by PeterB »

Hej! Visst kan det vara svårare att hitta vissa delar, men om du är intresserad av en sådan tycker jag att du ska skaffa en.
Har du redan ett objekt som du är sugen på?

Inspektera den noga, så att den inte är allt för rostig (kan ju bli mycket jobb) och så den verkar original och så komplett som möjligt.

T.ex. golvmattan finns ju bara inte att få tag i, så det är viktigt att den finns där även om den är sprucken och sliten. Även själva frontplåten/grillhalvorna. De tidigaste hade ju grillhalvor i rostfritt och de torde vara ruskigt svåra, men även frontplåten är svår.
Jag är ingen expert på vad mer som är i princip omöjligt att få tag i och därför extra viktigt, det finns andra som kan mer om sådant.

Men det kan ju vara bra att köpa en som åtminstone motorn går på och går att starta så du får höra hur motorn går, och går den så får den ju i alla fall bränsle, tändspolen funkar osv, du kanske kan känna hur kopplingen verkar... Ja du förstår vad jag menar, då slipper du ju oroa dig allt för mycket för oupptäckta fel.

Jag har då inte ångrat mig, det är mycket känsla med de tidiga årgångarna... jag önskar ibland att jag hade en ännu tidigare..

Lycka till!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Tack för råden :)
Jag tycker faktiskt att den verkar vara helt orginal....en del rost men inget som chockar en veteran :lol:
Har man ett antal B18 amazoner och faktiskt är som jag är (samlare) så har väl alltid tanken funnits där att skaffa en B16 amiz.
Om intresse finnes så kan jag skriva igen när hon finns här hemma?
Mvh Jonas
:wink:
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: B16 Amazon

Post by PeterB »

Roligt att det verkar vara ett bra objekt, skriv gärna när den är hemma i hobbyrummet :lol:
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: B16 Amazon

Post by Amazon »

När vi skulle hämta hem min 58a då jag precis hade köpt den så var batteriet helt dött. Då gav vi starthjälp från ett 12V batteri, blev bra snurr på startmotorn så visst går det. Men man får väl vara lite försiktig så man inte bränner något :)
Volvo P1200VB 1958
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Hmmm, misstänker att jag kanske placerat denna tråd i fel kategori :oops:
Kanske någon ansvarig kan flytta den där den hör hemma...
I varje fall.....B16 amazonen är nu hemma.
En midnattsblå och grå beige skapelse av ganska tidig 1957 års modell chassi nummer 3412.
Har lite ångest att den blev lite dyr 12500:- ...en del rost b la båda trösklar inre och yttre, skärmkanter bak och tvärbalkar fram måste bytas...försöker övertyga mig själv att den kanske är värd det...Annars är hon ganska fin undertill, motorn har inte varit igång sen -77 men sitter inte fast...orginal batteri 6 volt sitter kvar i...orginal front och rostfria grillar finns på.
Är inte hundra men tror att växellådan är den tidigaste H6 (rätta mig gärna om jag har fel) med osynkad 1:a och back...den grå mattan fram finns kvar..inte jättefin men hyfsat hel.
I sin helhet är bilen ganska orörd och orginal men har stått still väldigt länge...
Jonas
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: B16 Amazon

Post by Uffe »

Kul att följa en till 50-talare, som jag hoppas du dokumenterar här på forumet med BILDER :D
Amazon 1957
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: B16 Amazon

Post by Rekordabilly »

Nog är den värd det du har betalt en tidig Amazon är alltid värd att bevara med tanke på att det tillverkades inte så många :D
I mitten på 70-talet så kom en kompis till mig över en 58 eller var det en -59:a minns inte så noga, men i alla fall så var den röd med vitt tak och det var en B16 sport som hade tillhört en försäljningschef på Volvo och den hade bara gått 5000 mil och var i ett otroligt skick. Vad jag kommer ihåg så gav han endast ett par tusen för den, en kul grej var att där satt en orginal radio i den vill minnas att det var rör i den och i bagaget låg en oöppnad förpackning med gula dimljus, nåväl eftersom han inte hade fått sitt körkort än så låg han och sladdade runt med dem hemma på stubbåkern :shock:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Bilder kan utlovas :D
I varje fall ett par som togs på hemfrakten....just nu ligger dom i kameran men kommer snart att föras över till datorn..då lägger jag upp dom :)
Är väldigt trött just nu så måste hoppa i säng...lider fortfarande av sviterna av att komma hem kl 03.30 men en gammal amazon på trailer och att kl 06.00 gå upp och jobba :roll:
Fan...man är nog ganska tokig ändå....som alla säger :lol:
Jonas
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: B16 Amazon

Post by einar- »

amazonx5 wrote:Fan...man är nog ganska tokig ändå....som alla säger :lol:
Välkommen i klubben :D
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Hej igen

En liten novice fråga...hur ser jag vad jag har för växellåda utan att behöva lyfta och krypa under bilen...
Jag antar att jag har H6 men kan det vara M30....hur ligger växellägena på dessa båda?
Jonas
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: B16 Amazon

Post by PeterB »

M30 kan jag för den sitter i min bil, den har backen uppe där ettan brukar vara, ettan nere till vänster, tvåan uppe till höger och trean nere till höger. Men om din bil är original ska den väl ha h6, då m30 lådan inte kom förrän 61 om jag minns rätt.
M30 är ju synkad på alla växlar och h6 är ju inte synkad på backen och ettan, så du lär väl bli varse när du har fått igång den.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: B16 Amazon

Post by PeterB »

Förresten, grattis till en vacker bil!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: B16 Amazon

Post by Amazon »

Det är nog ganska troligt att det är en H6 om den är treväxlad, om man nu ändå bytte ut lådan så satte man väl knappast i en M3 utan snarare M4 isf men säker kan man inte vara förrän man har testat.
Volvo P1200VB 1958
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Hej igen och tack för era kommentarer...underbart att detta forum finns :D
Håller på just nu med att krångla in en bild på hemfärden men min gamla -57a.....
hoppas att den kommer upp inom några minuter :roll:
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Post Reply