Page 2 of 2
Re: Hjulfundering KPZ
Posted: Sun Dec 25, 2011 3:34 pm
by Eiler
Det finns även Lemmertz som har slät fälgbana.
Bild kommer snart.
Re: Hjulfundering KPZ
Posted: Wed Dec 28, 2011 6:46 pm
by QV
upphöjningen heter humps och en engelsk beskrivning på denna finner ni här
http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html
/Janne
Re: Hjulfundering KPZ
Posted: Thu Dec 29, 2011 6:14 pm
by Gunnar S
Mycket läsvärd länk! Tack för den!
Samtidigt undrar jag om det egentligen är "baksidan" av en sk. Hump man ser på fälgbanan på Lemmertz-fälgen.
Mig veterligt och sist jag kollade så har jag hump's på mina KPZ också, fast detta utan att de pressar igenom till framsidan.
Någon med Lemmertz 5,5:or får helt enkelt kolla upp och posta lite bilder på Humpen.
Är väl inte av världsavgörande vikt detta, men lite kul ändå.
Re: Hjulfundering KPZ
Posted: Fri Dec 30, 2011 7:48 pm
by Eiler
Re: Hjulfundering KPZ
Posted: Sun Jun 17, 2012 7:16 am
by Cpt Tuttle
QV wrote:jo combi vart levererade med 4,5" fälgar från fabrik. De har ju en annan däcksdimention.
5,5" vart "förbjudna" från VOLVO och vad jag kommer ihåg så var det ingen skillnad på kombi eller sedan men det är ju inte omöjligt att bilprovningen hade egna ideer. Det har ju hänt förut....
/Janne
Kombi eller sedan bör inte spela någon roll, för såvitt jag mätt mig fram till så är den extra halvtummen breddad inåt på 4,5orna...
Jag har f.ö. breddat de gamla fälgarna (utan hål) till 5 tum med hjälp av Saab 99 fälgbanor, de hade rätta måtten.
Testade först med banor från 140 DeLuxe, men de var för stora invändigt.
Re: Hjulfundering KPZ
Posted: Sun Jun 17, 2012 10:24 pm
by Derek UK
The Lemmertz wheel pictured has had the rim reversed, The safety bead is normally on the outside. It may look tuff but the offset is now wrong. This will give your wheel bearings a hard time as well as making the steering feel a bit strange.