blytillsætning................

Moderatorer
Post Reply
caterpillar

blytillsætning................

Post by caterpillar »

Har alltid hørt at gamle motorer(b18/20) må ha blybensin......om du
renoverer,retter opp ventiler og sæter til org mål og vinkler,BEHØVER du
ikke blytilsats...har kjørt UTEN siden 1993......ingen brente ventiler eller sæta
joris
Posts: 4
Joined: Thu Feb 12, 2004 1:59 pm
Location: Belgien

blyfritt

Post by joris »

I orenoverade motorer behöver man inte blytillsats heller. Har den körts på blyad bensin då den fortfarande fanns så har ventilsätena härdats av det.

Det är bara vid renovering som man behöver byta ventilsätena till härdade och det gör man ju iallafall.

Inget behov för blytillsats överhuvudtaget alltså :)

(http://www.vtr.org/maintain/valve-seats.html, sista paragrafen)
Rickard
Posts: 62
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:18 pm
Location: Alingsås

Post by Rickard »

När börja volvo tillverka motorer som inte behöver blyat. b21/23 behöver väl aldrig blytillsatts?
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

jag har en B18, som jag tänkt byta styrningar i, för att få i B20 ventiler, hittade på KG, går det köra på blyfri soppa med dom styrningarna? någon som vet ifall det går?

tacksam för svar
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är väl inte så att man bara byter till härdade ventilsäten utan till rostfria ventilsäten för att kunna åka med blyad bensin. Eller har jag fel?
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

jo det är nog inte fel, jag tänkte mest på sätena eftersom B20 ventilerna är större, och jag har tänkt sätta i större ventiler, funkar inte dom sätena så är det väl inget att göra, utan spotta i näven å köra med orginal storlek på ventilerna, eller det kanske finns rostfria till B18 som är 42-44mm?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet inte var i landet du bor Goofy, men det finns gott om firmor som både utför topplocksrenoveringar och säljer delar till dem som är av de som är lite mer händiga. Jag skulle dock föreslå att du lämnar in toppen för att få jobbet utfört ordentligt.

På den här sidan kan du exempelvis se KG Trimnings priser för standardrenoveringar på olika topplock. Vill du sedan ha en annan ventilstorlek eller så går det alltid att ordna. Men i så fall kanske du skulle satsa på en lättare trimtopp istället.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Jag har lite begränsad ekonomi, och med tanke på det så försöker jag fixa det mesta själv, bara inhandlar delarna vill säga, toppen är lite planad (ca 2.0mm, och jag har själv portat den, jag vet inte hur pass bra orginalstorlek på ventilerna förhåller sig till resten av bygget, men det som ska på nu som inte var där förut är, ett annat insug med en större förgasare och portad och planad topp, samt en vassare kam

därav tänkte jag att 42 eller 44mm skulle vara bra, så att inte ventilerna stryper flödet

detta pga att jag tycker det är lite dyrt att köpa en färdig-trimad topp
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, trimtoppar är dyra tingestar. Ring och hör med KG Trimning, Unitek mfl. om de kan sälja styrningar i rätt storlek till dig. Det går säkert utmärkt. De har ju de flesta av delarna, och det som är dyrast på trimtopparna är väl säkerligen arbetstiden.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

ventiler

Post by Henke 12136 »

Goofy, förstod jag rätt att du bara ska byta ventil?
Om du byter ventiler till en med större tallrik så måste du förstora sätet. Alltså kommer du att behöva lämna in toppen för fräsning av nytt säte. Att bara sätta i en större ventil ger inget utom möjligen en effekt sänkning eftersom kammen får en tyngre ventil att öppna. Du kanske kan fixa ventilsätet själv om du är riktigt klurig, men det är inte lätt att få ventilen centrerad och tät utan specialverktyg.
Post Reply