Balanserad vev??

Moderatorer
Post Reply
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Balanserad vev??

Post by -67-62 »

Tjipp fick tag i en motor som dom har balanserat veven, kolvar-stakar, men fan dom visste inte va svänghjulet fanns :shock: !! det säjs att man inte kan sätta på vilket svänghjul som helst efter det. Skit.. måste ja börja om med en ny vev eller???
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Balanserad vev??

Post by fretchi »

Det beror på. Har man balanserat allt i ett stycke (vilket är dumt) måste man balansera om allt. Har man balanserat var sak för sig är alla delar i balans redan så du kan ersätta med bara ett balanserat svänghjul.
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: Balanserad vev??

Post by -67-62 »

Ja ifs så framgick ju inte det om han hade balanserat utan svänghjulet... får inte tag i människan heller :oops:
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Balanserad vev??

Post by Rekordabilly »

Att balansera var del för sig är nog så bra, men alla delar som roterar räknas som en enhet och bör balanseras tillsammans dvs. remskiva med bult och bricka, vevaxel, svänghjul och tryckplatta :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Balanserad vev??

Post by jonny »

Så här görs en balansering : först balanseras vevaxeln , sen skruvas svänghjulet dit på vevaxeln och svänghjulet balanseras , koppling skruvas dit och balanseras , remskivan skruvas fast och balanseras , allt balanserat var för sig men ihop skruvat som det tänkt att sitta .

Innan allt tas isär så märker man upp hur det suttit så man vet när man skruvar ihop motorn .

Du kan använda den vevaxeln du har men du får balansera om allt från början .
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: Balanserad vev??

Post by -67-62 »

OK Då är det bara till å skruva då verka de som. :) har äv fått svar fr en annan tråd, att ja bara kunde skaffa ett balanserat svänghjul å skruva dit. :?
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Balanserad vev??

Post by StefanM »

ja det verkar MYCKET långsökt att de skulle ta bort material på vevaxeln om svänghjulet i sig skulle orsaka obalans......
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Balanserad vev??

Post by luddig kaninfot »

Hej hela vevpartiet balanseras ju många gånger i ett stycke,nackdelen är ju då att du inte kan byta ut en del hur som helst.Bäst är ju att balansera var del för sig om man till ex kör sönder kopplingen så ballanserar man bara den nya tryckplattan vilket inte man kan göra om man har ballanserat allt i ett stycke
mvh
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: Balanserad vev??

Post by -67-62 »

StefanM wrote:ja det verkar MYCKET långsökt att de skulle ta bort material på vevaxeln om svänghjulet i sig skulle orsaka obalans......

Hmm där hängde ja inte med :?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Balanserad vev??

Post by J.LUNDIN »

Alla bitar bör nollbalanseras dvs, balanseras var för sig, därefter sätter man ihop allt och kollar, är det bra så kan man roa sig med att lägesmärka bitarna mot varandra. Som vid all balansering så krävs det att bitarna vid montering hamnar i exakt samma läge, det här innebär att man på svänghjulssidan bör stifta bitarna mot varandra dvs. koppling mot svänghjul och svänghjul mot vev. En balansering gör man för att veven inte skall "orma sig" allt för mycket i lagerlägena under belastning och därmed på sikt drabbas av utmattnings brott.
Typiska bitar som man nollbalanserar är turboaggregatens turbinaxel och kompressorhjul, det här gör man för att i fält enkelt kunna byta respektive delar utan något efterföljande krav på balansering. Sedan finns det en del som prompt vill sälja på folk denna tjänst, men det är en annan fråga..... :D

Om ett svänghjul är i obalans så kan man inte kompensera detta med att bearbeta veven, hur gärna man än vill.
Post Reply