BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by soulbrother »

Jaha,så var det dags att byta vindrutan som inte hanns med när renoveringen skulle bli klar i tid i våras.... Har skaffat ny ruta,ny gummilist och nya prydnadslister men hur sjutton griper man sig an detta??? Att ta lös den gamla går ju alltid men i vilken ordning sätter man dit de nya delarna UTAN att skada de ömtåliga prydnadslisterna? Ingen glasmästare på orten vill ta på sig jobbet eftersom jag varskott dem att det ABSOLUT inte får bli varken lackskador eller skador på de nya blanklisterna... :x
Därför tänker jag göra det själv men lite vägledning vore fint! En gammal verkstadshandbok för karosseri kanske innehåller vindrutebyte?
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by Rekordabilly »

Hej kolla här http://www.volvoamazonpictures.se/ finns det med i verkstadshanboken.
Jag bytte själv min för några veckor sedan och det är inte svårtm, men det kan vara bra och ha en hjälpande hand. Blanklisterna kan var lite luriga att få på plats. :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by soulbrother »

Härligt! Stort tack! Kolla gärna in min svarta 70:a i bildgalleriet,BBZ093
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by LABBE »

en glasmästare som inte kan montera en vindruta utan lackskador, har väl valt fel yrke? våran lokala glasmästare i v-tuna fixar det. dom kapade t.o.m ner en orginalruta till min taksänkta combi... no problem. dom sa dock innan att den kan spricka vid kapningen så det kan gå åt 1. 2 el 3st. men icke 1st räckte....
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by Lars Bd »

Om du har en ny gummilist är det nästan omöjligt att få dit prydnadslisterna innan list och ruta är monterade i bilen. På en begagnad gummilist som har fått rätt form vid ruthörnen är det enklare att pilla dit prydnadslisterna innan rutan med gummilist monteras i bilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by soulbrother »

OK,ja jag hade nästan funderingar på att lägga in p-listerna först och sen dra in rutan,men å andra sidan borde det väl vara enklare att få dit listerna efteråt om gummilisten är ny, alltså mjuk och medgörlig...?
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by Ola O »

I vilken del av landet bor du?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by QV »

Varför inte montera gummilist på ruta, sedan prydnadslisten på gummit och därefter smack in allt i karossen. Det känns enligt mig naturligast.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by Rekordabilly »

Det försökte jag men tyvärr så blir det sladdrigt och oregerligt, jag följde anvisningarna i handboken - listen på rutan in med detta och sen på med det blanka och avsluta med tätmassa :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by jonny »

Seriösa egenföretagare har "drulleförsäkring" . Så dom vågar hålla på med en ett par år gammal V70 med ett värde på 200 000 kr men inte en Amazon ?
Eller åtar dom sig bara jobb på gammalt skit = svenssonbilar från tidigt 90-tal .
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by soulbrother »

De flesta glasfirmor idag klarar fortfarande av att montera själva rutan med gummilist trots att det rör sig mest om limmade rutor i dagens bilar. Däremot är det inte lätt att få en glasfirma att ta på sig att montera prydnadslisterna,den kunskapen verkar dåligt med nuförtiden. Vad som är guld värt en sån här gång är att hitta nån som vart med ett tag och kan de rätta handgreppen så man själv slipper stå och experimentera och kanske förstöra prydnadslisterna. Nu visade det sig att plåtverkmästaren på den lokala Volvoverkstan behärskade det med glans!! :D
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by azze59 »

Kan bara säga yesdiskmedel-tunn wire, typ moppegaswire-spackelspade-gummihandskar-gummiklubba-orädd kompis-and go!
Fifty-Fifty för lackskada.Kan underlätta med maskeringstape.
Ivan
gammelmeken
Posts: 3
Joined: Wed Jul 14, 2010 7:13 am

Re: BYTE AV VINDRUTA - HUR??

Post by gammelmeken »

Har för mig att jag sett någon av de betrodda firmorna som säljer reservdelar ha ett specialverktyg till just fönsterlister.?? Eller var det bara för borttagning..??
Post Reply