bakvagns updatering

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

bakvagns updatering

Post by jillo »

Någon som testat/kört med det lite fräcka uppstyvnings paket som fanns att köpa en gång i tiden,där krängningshämaren bak var i 2delar,en uppe,och en nere, som gick till en fästanorning som satt fast med bultarna som håller locket på bakaxelklumpen på plats,det måste har känns bra mycket bättre än det vanliga eller? :D någon som testat det?
BLT turbo
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Du menar Watt-länk??

Det är väl inte direkt någon krängningshämmare, det är en ersättning för tvärstaget (panhardstaget) som håller axeln i sidled.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

Men det måste ha gjort en hel del för stabiliteten i en amazon?är kanske inte så fräckt nuför tiden i och för sig :roll:
BLT turbo
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Tycker också det låter som beskrivningen på en wattlänk. Wattlänken ger bakaxeln en rak upp och ner rörelse vid fjädningsrörelser jämfört med panhardstaget som tvingar bakaxeln att röra sig i en cirkelbåge. ska man byta så finnes det bättre alternativ

/ Pär
röd -67:a
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Re:

Post by Rookien »

Detta måste ge ganska så mycke va? alltså det måste ju slita på fjädrar och dämpare om det går i en cirkel båge eller?
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fjädrar och dämpare slits nog inte nämnvärt mer av att axeln rör sig i en cirkelrörelse istället för rakt upp/ner. Men det blir ju lite rolig väghållning. Man brukar kunna känna att karossen vrider sig konstigt i kurvor (axeln vrider sig) osv. Men jag tror, liksom Pär skrev, att det finns bättre alternativ än watt-länkage om du ändå skall ge dig på jobbet med att bygga om upphängningen.
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Precis som D54791 skriver så är det inte slitaget som är bekymret. Grejen med panhardstaget är att du får olika fjädringsegenskaper på höger och vänster sida bak. För en vardags eller finåkare märks det ingen skillnad alls annat än vid där man skurit bort en remsa asfalt då man kan känna att karossen liksom rycker till i sidled. Wattlänken var populär främst på rallybilar av två anledningar nr 1 är att man får samma egenskap åt bägge hållen nr 2 är att man vill undvika den cirkelrörelse man får vid långa utfjädringar då bakaxeln rör sig ganska långt ner och därmed också lång åt ena sidan.

/ Pär
röd -67:a
221341P
Posts: 14
Joined: Mon Nov 08, 2004 8:19 am
Location: Skåne/Hörby

Post by 221341P »

vad finns det då för alternativ till watt-länken om man inte vill ha panhardstaget?
Axel Wallgren -86
Amazon Kombi -68
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

IPD:s krängningshämmarkit.
AVG
Post Reply