Porta topp?

Moderatorer
Post Reply
maarcus
Posts: 72
Joined: Wed Jul 23, 2008 5:12 pm

Porta topp?

Post by maarcus »

Vad ska man tänka på när man portar en topp? Hur vet jag att jag inte portar för mycket?
Amazon -66
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Porta topp?

Post by Rekordabilly »

Du får nog vara lite mer exakt i din fråga :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Porta topp?

Post by Stoffe »

En sak att tänka på är att inte porta hål i vattenkanalerna, speciellt i överkant på avgaskanalen. Så här ser orginalkanalerna ut i B20 och som du säkert ser så behövs det en hel del portning på avgassidan. Signaturen J.Lundin har lagt ut bilder på avgjutningar i gummi på en avgas kanal som portats som ett liggande D. Det är en del svetsning i avgaskanalen för att få till denna typ av portning och det kan du göra med en vanlig MAG svets. Man höjer alltså avgaskanalen något och svestar igen "botten". Detta är en hel vetenskap och det hittas fortfarande nya sätt och nya teorier om hur man portar en B20 topp som ändå har funnits ute på marknaden sen 60 talet.

B20 avgaskanal
Image

B20 insugskanal
Image

(bilderna är lånade från sävarturbos forum)
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Porta topp?

Post by J.LUNDIN »

Om du går ner några steg på ämnesraden så hittar du under rubriken "avgasrör" en del diskussion om just hur man bör porta en B20 topp. Man kan även följa Erlands försök att få till flödet i en B18/B20 topp på Sävarforumet. Förhoppningsvis så kommer det också att hamna en del bilder av toppen på detta forum framöver. Erland är ju proffs på att porta toppar och har sysslat med detta under många år, så det han inte vet om portning är inte värt att veta...... :D
Post Reply