vilka däck på 6 tum breda fälgar

Moderatorer
starkfredrik
Posts: 68
Joined: Mon Aug 02, 2004 9:22 pm
Location: Vansbro

vilka däck på 6 tum breda fälgar

Post by starkfredrik »

ska beställa nya fälgar till amazonen det är 15 tums fälgar och 6 tum breda vad ska jag ha för däck tycker ni, vill att det ska se fint ut.
Fäljarna heter Crager Quick Trick.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det går ju att använda olika däcksbredder på en 6\" bred fälg. Det blir lite skillnad i utseende beroende på vilka däck du kränger på. Jag misstänker att det är 15 x 6\" fälgar du har beställt och att du vill uppnå samma hjuldiameter som amazonen hade original för att utväxlingen skall bli den samma och hastighetsmätaren skall stämma (+-5% gäller hos SBP).

Originalhjul f. amazon:
(15 x 25,4) + 2 x (185 x 0,65) = 621,5 mm (hjuldiameter)

Jag har för mig att man brukar räkna med 185/65-15\" däck när man räknar ut amazonens hjuldiameter men rätta mig om jag har fel.

De däcksdimensioner som du kan använda är väl i princip allt mellan 165-205 i bredd. 185-195 borde vara ganska lagom. Jag åkte ett tag med 7\" breda cragar fälgar på min amazon och hade då PIRELLI-däck som var 205/60-15 har jag för mig. Det gav en hjuldiameter på 627,0 mm.
Last edited by D59471 on Tue Aug 24, 2004 12:01 pm, edited 1 time in total.
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Post by Tudor »

JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

195 i bredd brukar vara lagom på 6\" fälgar!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tudor: Omkretsen är ju beroende av diametern, men det är förvisso den procentuella skillnaden i omkrets som utgör felet på hastighetsmätaren så det är lättare att se hur mycket det kommer diffa om du räknar ut den istället för diametern. ;-)
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Post by Tudor »

Hjuldiametern multiplicerat med pi = rullomkrets, beräkningen sker automatiskt i formuläret på sidan där ni kan testa olika däckstorlekar och jämföra för att hitta det som passar er bäst...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:den procentuella skillnaden i omkrets som utgör felet på hastighetsmätaren
Det är samma procentuella skillnad på diametern, omkretsen och sektionshöjden (profil x bredd) så det har inte någon betydelse på vilket mått man beräknar den procentuella skillnaden mellan två olika däckdimentioner.
Dessutom ska man ta hänsyn till den felvisning som hastighetsmätardrivningen hade inbyggt från början för att se vad som blir mest rätt.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo, jag inser det också (2*pi*r). Glöm mitt tidigare inlägg om procentuell skillnad och kolla hur stor skillnad i diameter ni får så vet ni även skillnaden i omkrets och påverkan på hastighetsmätaren.

Vet man hur stort procentuellt fel hastighetsmätaren har utan att besöka SBP och kolla med originalhjulen? Det kanske går att utläsa i ett gammalt besiktningsprotkoll för bilen.

Alternativet är ju att besiktiga med originalhjul och ha \"koll\" på hur mycket hastighetsmätaren skiljer sig från verkligheten när man kör med de andra hjulen, men original omkrets på hjulen borde väl vara bäst.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Jag har för mig att man brukar räkna med 185/65-15" däck när man räknar ut amazonens hjuldiameter men rätta mig om jag har fel.
I gröna häftet avd 9 (91,94) finns uppgifter om vägmätarens teoretiska felprocent.
Den optimala rullningsdiametern för 4.10:1 bakaxel och ett 16 kuggat mätardrev är 646+-2mm och för 4,56 axeln med 18 kugg 641+-2mm (om jag räknat rätt) då ska en riktig mätare ha minimal felvisning.
Med 165s15 däck visar mätaren med 4,10 axel +4,8% och med 4,56 axel +3,7% detta däck har enligt volvo (1966) en rullningsradie på 308mm (diameter 616mm) vid en vagnhastighet på ca 80 km/h.
Räknar man baklänges på detta däck 165s15 (2*308-25,4*15)/2/0,8=147 så blir det 147x15 och inte 165, kan någon förklara varför eller är det så att däckets radie minskar nära 15 mm vid belastning?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Intressant att de där siffrorna presenteras i de gröna häftena.

Men avser dessa siffror hjulets diameter monterat på bil med däcket något komprimerat av bilens massa eller avser det hjulets diameter löst liggandes på backen? 641 +-2% har du räknat dig fram till mha. bakaxelutväxling och hastighetsmätarens utväxling antar jag?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:avser dessa siffror hjulets diameter monterat på bil
Rullningsradie är vilken radie ett däck har vid körning i ca 80 km/h dvs på bil komprimerat av bilens tyngd.
D59471 wrote:641 +-2%
Så skrev jag inte.
Lars Bd wrote:641+-2mm
I häftet står det vilken felprocent 3 olika däckdiametrar har men om man räknar på angiven rullningsradie och felprocent på resp bakaxelutväxling får man 3 olika diametrar/bakaxelutväxling trots att felprocenten är angiven med 1-3 decimaler, skillnaden mellan högsta och lägsta värde på en utväxling är dock bara 2 mm.
Jag räknade på bara ett däck och avrundade men vid en kontroll av samtliga uppgifter så blir det för 4.10 axel 639,6+-1mm och för 4.56 axeln 646,5+-1mm.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Sorry, felskrivning av mig.

Ja, då förstår jag hur du räknade. Lustigt att de har angett siffrorna så pass noga men att det ändå blir fel när man räknar bakvägen. Kan det vara så att de har räknat med annan profil än 80% tro?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det är intressant det där med rullomkrets och så, jag satt och funderade på det en kväll...

Däckprofilen trycks ju ihop MEN slitbanans längd är ju fortfarande lika lång!! Den skall ju fortfarande rulla lika långt på ett varv, eller hur blir de nu??

Bäst är kanske? att räkna bakifrån och sätta i en exakt varvräknare, då kan man se hur mycket fel hastighetsmätaren visar!

Till gulingen i sign finns det inte hastighetsmätardrev som ger rätt hastighet (bakaxelutv. får ni gissa på...) så föregående ägaren har satt i \"de bästa\" som fanns. Men man får köra efter varvräknaren...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det där är ju klart intressant. Komprimeringen innebär ju faktiskt inte en total radieförändring av hjulet utan bara en \"inbuktning\", sträckan däcket får rulla minskas säckert iom. komrpimeringen, men den lär ju inte minskas i samma grad som radien förändras vid det ihoptryckta stället. Eller?

Vad säger gubbarna på besiktningen då Johan? Har de förståelse för din gamla rallyreplika eller är de sura och griniga och tycker att ungdomar skall veta hut? :-)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Mja, de såg bara att hastighetsmätaren rörde sig, det var de nog nöjda med :)

Sen var de så nyfikna över tankhöjningsramen, sån hade de aldrig sett förut...

Men det där med rullomkrets så vet jag fakrtiskt inte hur man ska tänka...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply