Rolla/spraya bil?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Rolla/spraya bil?

Post by Zebulon »

Har möjligtvis en bruksis på gång som tydligen inte är jättevacker utvändigt.

Eftersom detta är en billig, halvsunkig bruksbil så vill man ju inte lägga ut allt för mycket arbete och pengar på att lacka bilen. Jag har läst om folk som har rollat bilen och tänkte bara fråga er här på forumet om ni har erfarenhet av det?

Finns ju även möjlighet att lacka bilen med sprayburkar men det känns ganska krångligt?
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Rolla/spraya bil?

Post by 1211962 »

tjenare ska du rolla så använd en fin skumgummi roller så får du en skaplig yta, men det blir ju aldrig som att spruta
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Zebulon »

Okej. Ingen hårig roller då förstår jag?

Jag hade gärna gett mig på att spruta om jag hade haft ett garage att vara i och en större kompressor... Men eftersom jag inte har det eller vet om någon som kan fixa en "billig garagelack" så blir det nog till att rolla bilen.. :(
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Pälle »

Har du möjlighet att måla utomhus? Tror det blir bättre även om du riskerar lite damm och flygfän i lacken, dessa går ju alltid att polera bort om man så vill.

Om du skulle lacka mitt på dagen en vindstilla varm höstdag tror jag det blir kanon.

Är du snål kan du använda en färg från Technos, avsett för traktorskopor och sånt, glanstal 90 och jäkligt slagtålig. Kostar drygt 200 kr litern och går bra att spruta.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Zebulon »

Jovisst, det skulle nog kunna gå att vara utomhus. Men jag har en gammal, liten kompressor som jag inte tror orkar driva en lackspruta...

Är inte så snål när det gäller färgen, utan vill snarare slippa att köpa en ny kompressor för många tusen.
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Pälle »

Finns ju firmor som hyr ut maskiner till byggfirmor, de brukar hyra ut kompressorer också. Borde inte kosta många hundralappar för en helg tycker jag....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rolla/spraya bil?

Post by QV »

Att först rolla bilen för att sedan slipa ner ojämnheterna med 600 papper (sedan 100) med efterföljande polering är också en väg att gå men då MÅSTE du köpa en lågvarvig polermaskin typ "stor vinkelslip" min 1200 Watt för att kunna polera upp den grova ytan. Dessa är inte gratis tyvärr.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Zebulon »

Jo jag har haft tanken att försöka lägga en så bra lack som möjligt med roller och sedan slipa ned den och polera. Har visserligen aldrig gjort det tidigare men någon gång ska väl vara den första?

Som du sa så är bra polermaskiner riktigt dyra, men det kan kanske vara värt att införskaffa en sådan..

Har du någon att rekommendera QV? Jag hittade denna: http://www.biltema.se/products/producti ... mId=133490

Nu är jag lite allergisk mot Biltemas produkter men den kanske fungerar? Har du någon annan "kvalitetsmaskin" så är jag idel öra :D

/Sebbe
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rolla/spraya bil?

Post by QV »

Det har samma tekniska prestanda som min för 2500:- förutom design och mjukstart då :D

Det finns denna också http://www.verktygsboden.se/?id=77877

http://www.verktygsboden.se/?id=86559

Eller min maskin http://www.verktygsboden.se/?id=42568

Att tänk på är
Billiga trissor håller inte :shock: konstigt va

Dyra trissor blir billiga eftersom de håller för många bilar (om man nu polerar många bilar)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Zebulon »

Så då borde jag ju kunna köpa en biltemaprodukt i det här fallet :D
Trissorna kanske jag skulle ta och köpa några som är lite dyrare..

Har du något tips på bra polermedel?

Kan man förresten rolla vanlig bilfärg? I de flesta fall jag har sett rollade bilar så har det varit mattsvarta pilsnerhäckar..

/Sebbe
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rolla/spraya bil?

Post by QV »

Har aldrig rollat bilfärg men nog borde det gå. Det svåra i detta fall är att inte gå igenom när man slipar med 600 pappret :twisted: Det kräver rätt mycket och bra underarbete innan man kan slipa ner lack utan att gå igenom. En fusk väg skulle kunna vara att rolla tunt första lagret och sedan slipa på det tills man i princip har slipa bort all färg, men då är det väll enklare att färga bilen med kol istället.

Angående polermedel så är jag ingen guru men för tillfället använder jag 3M (får inte tag på Meguiar´s). Vill du lära dig polering så rekomenderar jag "the polish man" och hans forum. Världsbra!
Förvisso helt dött på nya inlägg sedan 2008 men kan man inget om polering så är där en guldgruva att ösa ur.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Amazonsport »

Jag målade en bil för ett tag sen, Amazon -66 i spräckligt skick(många färger). Testade med svart högblank lackfärg som jag strök på med en 80 mm bred lackpensel.
Det hela var ett experiment för att se hur bra det kunde bli och jag var klart överraskad av resultatet. Det enda knepiga är att man får lägga på exakt så mycket att det inte börjar rinna men ändå så det täcker fint.
Image
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Zebulon »

QV: Jag får helt enkel prova att rolla med vanlig bilfärg! Men jag tar nog och provar på en dörr eller framskärm först i så fall.
Ska kolla in "the polish man" :D

Amazonsport: Det där ser ju faktiskt helt okej ut! Blev det mycket rinningar när du målade din bil?

/Sebbe
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Pälle »

Tagit bort onödig text samt ändrat bilden till en länk, det är inte tillåtet att citera bilder.
/Lars Bd



Shit vad mysig den där gårdsplanen såg ut :D Gillar gruset, stenarna, falurött och så en liten 140 som kikar fram under taket. Trevligt!!!!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Rolla/spraya bil?

Post by Amapola »

Penselmåla är absolut inte fel. Titta på lacken på gamla engelska lyxbilar. De penselmålades ända fram till 1940-talet i vissa fall. Naturligtvis var det inte penslar för 19:90 för trepack, utan riktiga, dyra, mårdhårspenslar. Sen polerades ju lacken noggrant också.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Post Reply