Bakaxelupphängning -65/-67

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Pudelfnatt
Posts: 7
Joined: Wed Sep 23, 2009 11:32 pm

Bakaxelupphängning -65/-67

Post by Pudelfnatt »

Jag är nybliven medlem här så hej alla! Verkar finnas mycket kunskap här! Planerar att köpa en amazon och har en liten fundering. Tanken med bilen är att den ska renoveras och trimmas till 140-150 kusar. Nu undrar jag om det är stor skillnad i hållbarhet på bakaxelupphängning mellan -65 års modell och den nyare upphängningen från -67. Undrar hur -65:an klarar effekthöjningen? Det är ju gamla bilar... / en nybörjare som skulle bli tacksam för all hjälp
P1800 -69 & Amazon -66
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by Amazonsport »

Ja, det är ganska stor skillnad. Den "nya" upphängningen av länkarmarna är mycket stabilare, därmed inte sagt att en frisk upphängning på de äldre med nya bussningar inte skulle klara av 150 hk.
Men just detta är en av anledningarna till att jag själv har en -67.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Pudelfnatt
Posts: 7
Joined: Wed Sep 23, 2009 11:32 pm

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by Pudelfnatt »

Okey det är så det ligger till. Är det något som folk brukar bygga om på dem äldre årsmodellerna eller är det bara att sikta på att försöka hitta en -67:a eller nyare.
P1800 -69 & Amazon -66
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by Amazonsport »

Hittar du en fin bil som är äldre än -67 så skulle jag inte låta bakaxelupphängningen styra köpet, bättre då att byta ut alla bussningar och se till att allt är i bra skick. Det viktigaste är att bilen är fräsch överlag och inte ett skramlande vrak. Och det är lite överkurs att bygga om upphängningarna bak om man inte ska ha en renodlad racer.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by QV »

skulle du köpa en bil före 67 så finns det på många från 66 en hybrid med nya innehållet fast med gammla infästningen. Då får du en starkare axel och ett mycket friare val av utväxling.

/Janne


som vanligt svarar man ej på frågan utan bara lämnar en massa sidoinformation.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by Arne »

Ska du ha upp emot 150 hk så är -67:ans upphängning stabilare.
AVG
Pudelfnatt
Posts: 7
Joined: Wed Sep 23, 2009 11:32 pm

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by Pudelfnatt »

Tack för tipsen! Det blir en -67-70:a. Förr eller senare dyker det väl upp rätt bil till rätt pris. Tänkte i alla fall roa mig med att hämta hem en fin b20 och börja skruva på så länge, kul kul :)
P1800 -69 & Amazon -66
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by brorsan »

Det är väl mest i kurvtagningen som upphängningen egentligen spelar roll. Min 18-årsbil var en Amazon -65. I den åldern var handbromsvändningar på torr asfalt normen, istället för att göra en u-sväng. Det hände mer än en gång att bakaxeln hoppade ur sina länkarmsfästen efter en dylig manöver och det var bara att smyga hem och skruva fast axeln igen. Till slut lessnade jag och skaffade en 240 -76 istället. Den upphängningen höll för hur många handbromsvändningar som helst :D

Jag har en Amazon -65 nu som jag kör som folk med, och jag har inte "lidit" av den sämre upphängningen... Med andra ord, ska du köra på bana eller kör kör allmänt hårt på väg så är en modernare upphängning att önska. Ska du bara köra rakt fram med mycket effekt är det mer innehållet i bakaxeln som spelar roll.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by mekomaskin »

Den äldra bakaxelupphängningen är ingen hit om du skall köra rakt fram heller.
Den från -67 är lite bättre men inte bra den heller.

Fästpunkterna för bärarmarna sitter för tätt och gummibussningarna är för mjuka så axeln vrider sig för mycket vid gaspådrag. Det här tar ganska hårt på bakre knutkorset.

Plastbussningar (Super-flex eller liknande) förbättrar en hel del.

Men så länge du kör som folk så är det inga problem.
epaboy
Posts: 34
Joined: Sat Dec 26, 2009 9:16 pm

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by epaboy »

Tänkte hinka i en turbomotor på 200 häst ungefär till å börja med i en amazon men har svårt att hitta en med nya upphängeningen. Så frågan är hur svårt det är att bygga om till en annan infästning typ 240?(Har tänkt använa 240 axel) Eller om det är bättre å vänta å försöka hitta en med den nyare upphängningen?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by QV »

Antingen så kan man modefiera karossen för att montera 240 axel med upphängning eller så byter man fästen på axeln till Amazonfästen.
Det sistnämnda är nog enklare. Vad som är bäst för dig kan jag inte avgöra.
Det finns ju alla typer av folk, De som vill tävla med Amazon för att bilen är snygg och lägger ner massor med tid för att få en optimal väghållning samt den typen som mest vill rita svarta streck i asfalten runt gathörnen. Vilken "typ sort" du tillhör vet jag inte men det påverkar valet och budgeten.

Jag tillhör typen som vill ha Amazonerna rullande och därmed verkar för att minska antalet avstannade projekt!

Är motorn viktig, bygg den först, montera i bilen och kör. Med 200HK och Spicer dana 27 axel så är den inte specielt hållbar vid snabba växlingar.
Så när motorn är i och bilen har rullat några meter så fixar du en annan axel. Problemet med 240 axeln 1030 är att den "bara" tillför skivbroms bak. Den är inte starkare än en Amazon axel från 67-.

En 1031 är starkare i pion / kronhjul men erbjuder ett sämre antal utväxlingar till överkommliga priser.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by Lars Bd »

240 axeln har förmodligen starkare drivaxlar än Amazon original.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
epaboy
Posts: 34
Joined: Sat Dec 26, 2009 9:16 pm

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by epaboy »

Tackar för svaren får se hur jag gör hittar jag en med gamla upphängningen till bra pris är det mycke möjligt att man slår till.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by QV »

Drivaxlarna är grövre rent allmänt på 1030 jämfört med Spicer Dana 30 axlar.
Med annan splince längst in på 1030 så finns det risk att det finns ett större urval av diffar att köpa.

Nu har jag inte kört sönder några bakaxlar, så om dom "rent allmänt" grövre drivaxlarna (dana30 mot 1030) håller bättre eller om det är dreven som ger sig på båda axeltyperna vet jag inte. Vi får väl öppna för en omröstning där de som själva har knäckt en axel får skriva vad som gick sönder.

Det man skall ha i åtanke är att kedjan motor - koppling - växellåda - kardan - bakaxel går sönder någonstans vid våldsamkörning.
Eftersom man kan knäcka en M40 låda på en spicer dana 27 axel så är det kanske ingen mening att hänga på en ex dana44 axel på bilen. Då har man med säkerhet flyttat problemet till låda - kardan.

Lägger man ut 10-20 tusen på 200HK får man kanske stå sitt kast och byta låda - kardan - axel också :D

Jagga kör väll med Dana44 liksom en del terrängfordon.
De axlar som sitter på jänkare (lätta pickuper) är väll någonstans emellan dana30 - dana44

Så här rent allmänt så är drivaxlarna på 1030 och 1031 väldigt lika. Men 1031 har grövre drevdel så en gissning är att det är dreven som går på 1030....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by Ragge »

axlarna på volvo valp är dana 44, och får man tag i bakaxel från äldre ... dvs 60 tal så sitter det lamellbroms i diffen ... Det är a och o , men dessvärre är utväxlingen 5.38 . jag tror att en vanlig 27 axel håller med lamelldiff broms , men de är så jä...a dyra . det som oftast går sönder med så kraftig motor är när man spinner på ena hjulet , då arbetar de 4 dreven i diffen och de håller inte för sånt , det vet jag av många års burnande , haha !
Post Reply