Mektips

Moderatorer
Post Reply
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Mektips

Post by Lars Bd »

Några tips hittade på NVAK forum, ger samtidigt lite träning på att läsa Norska.
http://www.123hjemmeside.no/ELGEN/22193904
Länken är numera död 20160219.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Mektips

Post by Shift »

Sånt där är helt fantastiskt! Tack!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Mektips

Post by PeterB »

Vilka bra tips på bra verktyg tillverkade med enkla medel.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Mektips

Post by Rekordabilly »

Nycklen till att plocka tempgivaren var fiffig :D Bra tips tack!
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mektips

Post by QV »

???? wrote:Nödvändigt citat borttaget innan det ens vart synligt /qv

gjorde en likadan för tempgivaren i år eller om det var förra året men tog en för kort hylsa första gången.... Efter att ha hämtat en lång hylsa gick det bättre. Man måste högt upp på hylsan med spåret för tempkabeln skull och använder man den till att dra tempgivaren flera varv så måste man göra omtag varje eller varannan sexkant. Men fungerar gör den

Spåret i toppen behöver inte vara så brett det räcker om kabeln kommer fram. Min ser dock inte lika fin ut med två snabbt skurna spår med vinkelslipen

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Mektips

Post by Caltex »

Fina tips, har faktiskt samtliga verktyg hemma i garaget sen förut, utom tipset för ballataremmarna.
Har dock gjort mitt verktyg för Tempgivaren av en dubbel ringnyckel, en sån där som är ganska kort ,stadig och har offset på handtaget( imponerande om nån fattar vad jag menar). Kapade bara ett spår i den så man kan trä den över eterslangen.

Ett till tips är att göra en likadan nyckel som den till bromsjusteringen, fast med en något konisk sexkanthylsa i lämplig storlek för luftnipplarna. (Är bra att ha om luftnippeln är rostig/sitter fast), man knackar då fast den på nippeln, så att man inte kan dra den rund.
Det som sen händer om nippeln sitter fast är att den går av.. men risken för det minskar också när man knackat fast nyckeln på den.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Mektips

Post by daniel_sandberg »

Caltex wrote:Har dock gjort mitt verktyg för Tempgivaren av en dubbel ringnyckel, en sån där som är ganska kort ,stadig och har offset på handtaget( imponerande om nån fattar vad jag menar). Kapade bara ett spår i den så man kan trä den över eterslangen.
Du menar att du gjorde en typ bromsrörs-u-nyckel?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Mektips

Post by Caltex »

Det kan man säga, fast den har böjt skaft, så att man kommer upp en bit från toppen.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Post Reply