Bensin

Moderatorer
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

Bensin

Post by Larsson »

Hur mycket sliter det på ventilerna om man inte har blyersättnings medel i?????
SmokE
Posts: 17
Joined: Tue Aug 17, 2004 10:55 pm
Contact:

Post by SmokE »

Vet en som sabbade sina cheavy toppar på mindre än ett år, När han monterade topparna var det med nya fina säten.
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

blyersättning

Post by Duett Kim »

hur många a-traktorer med b18/b20 tror ni kör med blyerättning trots att dom har vanliga toppar.. ingen vad jag vet, ändå så går motorena många mil utan problem... Men som sagt toppen slits ju mycket mer om man skippar ersättningen.
Mvh Kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Larsson: Ventilerna slits inte alls.
Smoke: Borde inte Cheva motorn ha högre komp än en B18...? Om en motor är nyrenoverad så är ju förövrigt sätena inslipade, och ett eventuellt blyminne blott ett minne. Alltså torde det slita mer. Om jag renoverade toppen och vill köra utan blymedel så skulle jag definitivt sätta in säten i rostfritt.
Vad kostar det att hälla i blyersättning? 50 spänn om året?
-anglofil-
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

har kjørt med BLYFRITT siden den kom! INGEN problemer.men ventiler å topp må renoveres først.;les ventilseter å ventiler må være rettet av.å innslipt. Kan være når det er utslitt(?) etter ett år at SÆTEBREDDEN,ble for smal.øk sætebredden i toppen med 50%......fx fra 1,2mm til 1,8mm. 8) har åsså kjørt svert hårt trimmet b20 på blyfritt....13,7-1...... :!: :!:
SmokE
Posts: 17
Joined: Tue Aug 17, 2004 10:55 pm
Contact:

Re:

Post by SmokE »

Henke 12136 wrote:Larsson: Ventilerna slits inte alls.
Smoke: Borde inte Cheva motorn ha högre komp än en B18...? Om en motor är nyrenoverad så är ju förövrigt sätena inslipade, och ett eventuellt blyminne blott ett minne. Alltså torde det slita mer. Om jag renoverade toppen och vill köra utan blymedel så skulle jag definitivt sätta in säten i rostfritt.
Vad kostar det att hälla i blyersättning? 50 spänn om året?
Borde ha?
Vad baserar du det på? Nu vet jag inte vad b18 har för komp.
En cheva sb smogg har inte direkt imponeranade komp.
Blyminne, vad är det för påhitt? Så om man har kört på blyad bensin så går det alldeles utmärk att köra blyfritt i 10 år till pga av att man nångång
under motorns livslängd har kört på blyad, är det så det menas med bly minne. För mig så låter det lite osannolikt att det skulle funka, tror snarare på hur man kör och i vilket skick motor är i, som avgör sätenas välmående.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

SmokE: Jag baserade det på uppgifter ur den svarta boken med kors. Skämt åsido, en B18 hade 8,5:1 för 40 år sedan och borde med hjälp av lite vevhusblås och XK mil ha ett sämre komp idag. Jag har fått för mig att många GM V8 or har runt 10 i komp och mer. Fast såklart så har det väl byggts ett antal varianter och versioner. Oavsett vad så är blyet en gång tillsatt (på 40-talet) för att bränslet ska vara mer effektivt där ett högre komp då togs ut. (Runt 7-8 i och med att toppventilerna blev vanligare)
Termen blyminne är inte mitt påhitt.
Huruvida man vill använda blymedel eller inte är ju upp till var och en. Jag bara undrar om det verkligen är så spännande att chansa även om många andra tycker att det funkat för dem.
-anglofil-
SmokE
Posts: 17
Joined: Tue Aug 17, 2004 10:55 pm
Contact:

Re:

Post by SmokE »

Henke 12136 wrote:SmokE: Jag baserade det på uppgifter ur den svarta boken med kors. Skämt åsido, en B18 hade 8,5:1 för 40 år sedan och borde med hjälp av lite vevhusblås och XK mil ha ett sämre komp idag. Jag har fått för mig att många GM V8 or har runt 10 i komp och mer. Fast såklart så har det väl byggts ett antal varianter och versioner. Oavsett vad så är blyet en gång tillsatt (på 40-talet) för att bränslet ska vara mer effektivt där ett högre komp då togs ut. (Runt 7-8 i och med att toppventilerna blev vanligare)
Termen blyminne är inte mitt påhitt.
Huruvida man vill använda blymedel eller inte är ju upp till var och en. Jag bara undrar om det verkligen är så spännande att chansa även om många andra tycker att det funkat för dem.
He he he... "Jag baserade det på uppgifter ur den svarta boken med kors"
Kul svar :)
Nja 10 eller mer va att i ta men hade du sagt 9 eller mer så.
Saken är den att 350 motorn är ju inget nytt i världen och precis som du säger så fanns det en hel del varianter, just smog motorn är en lågkomp variant som togs fram nångång under början av 70 talet, tror jag. En del av dessa, med högkompskolvar blir inte roligare än 10.5:1 i kompförhållande. Jag håller med dig om att ta en chans när det handlar om så lite pengar är ju fullkomligt idiotiskt. Jag menade inte att det var ditt påhitt, utan snarare så att jag undrar lite vad folk menar med det och om dom verkligen tror på begreppet. För mig så låter det som snack utan fakta eller nåt, med det är ju bara vad jag tycker.

Peace man
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Blyminnet försvann strax efter det att blyet i bensinen försvann dvs för många år sedan.
JEdlund
Posts: 49
Joined: Fri May 07, 2004 5:52 pm

Post by JEdlund »

Om man kör oblyad, eller snarare blyersättningsfri bensin i en motor där sätena inte är avsedda för detta så kommer sätet att svetsas ihop med ventilen varvid då ventilen åter öppnar så följer en liten del material från sätet med ventilen.

Renoverar man så bör man ju se till att sätta i säten som löser detta problem.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Re:

Post by bjørn bakke »

JEdlund wrote:Om man kör oblyad, eller snarare blyersättningsfri bensin i en motor där sätena inte är avsedda för detta så kommer sätet att svetsas ihop med ventilen varvid då ventilen åter öppnar så följer en liten del material från sätet med ventilen.

Renoverar man så bör man ju se till att sätta i säten som löser detta problem.
HAR ALLDRI SETT DETTE. :?: :?: har renovert noen topplokk siden 1980,men ikke dette......har trimmet å planat,omgjort om noen forbrenningsrum,kjørt med turbo,kjørt med høykomp,uten at det har vært NOE problemer med BLYFRITT.... kun SHELL trassla det til ,.for noen år siden,med nå dritbensin,som gjor at INNSUGSVENTILENE brente opp :!: å det var på biler hvor det ORG bygd for blyfritt. :oops: :!:
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Har dock ingen anning men i Norge kanske ni inte har så utspädd bensin???
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

det er ikke muli lengere å få blybensin i norge, der er i dag bare noe de kaller KALIUMBENSIN, blyfritt. muli det kan kjøpes AVGASS 100LL so brukes til fly,dom små med en eller 2 motorer, dem hadde 0,58gr bly..... kjører i dag en chewa 327 1967 på blyfritt,med lett trimkam,funke som fy!!!! kjørt 11000 km siden 10.juli :!: dette er en ellers en org motor,det er org topplokk,ja de er ikke overhalt,eller noe.ser ikke NOE problemer med blyfritt. :D :D :!:
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:22 pm, edited 1 time in total.
JEdlund
Posts: 49
Joined: Fri May 07, 2004 5:52 pm

Re:

Post by JEdlund »

bjørn bakke wrote:
JEdlund wrote:Om man kör oblyad, eller snarare blyersättningsfri bensin i en motor där sätena inte är avsedda för detta så kommer sätet att svetsas ihop med ventilen varvid då ventilen åter öppnar så följer en liten del material från sätet med ventilen.

Renoverar man så bör man ju se till att sätta i säten som löser detta problem.
HAR ALLDRI SETT DETTE. :?: :?: har renovert noen topplokk siden 1980,men ikke dette......har trimmet å planat,omgjort om noen forbrenningsrum,kjørt med turbo,kjørt med høykomp,uten at det har vært NOE problemer med BLYFRITT.... kun SHELL trassla det til ,.for noen år siden,med nå dritbensin,som gjor at INNSUGSVENTILENE brente opp :!: å det var på biler hvor det ORG bygd for blyfritt. :oops: :!:
Det är ett mycket välkänt problem, kallas ibland VSR, dvs Valve Seat Recession. Att man sedan blandar in höga kompressionsförhållanden förstår jag inte, det har inget med det här att göra.

Bly, dvs tetraetylbly och tetrametylbly infördes någon gång på 20-talet eller så, kommer inte ihåg exakt. Detta var för att öka oktantalet på bensinen. Dock visade det sig att blyet också hade en smörjande effekt av bland annat förgasarnålar och ventilsäten. Som oktanhöjande ersättes den av aromater såsom bensen, toluen m.fl. Dock gav dessa ej den smörjande effekten som blyet gjorde varför man vid blyfri bensin tillsatte tex kalium.

Problemet som uppstår med ventilerna är att när ventilen stängs så svetsas den ihop med det för mjuka sätet. När sedan ventilen åter lyfts så tar den med sig en liten bit av sätet och detta resulterar i att ventilspelet sticker iväg och de tätande ytorna blir förstörda.
Post Reply