Volvo Amazon -70a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Ingen som kan besvara mina frågor?
Har en fråga om förgasarna. Vart får man tag i packningar o annat till dessa? Är det speciella packningar eller går det ta packningarna från en vanlig strombergare?

Har sen en annan fråga. Styrväxeln går trögt och ryker, vad kan det vara för fel? Dåligt med olja eller? Är det någon speciell olja till styrväxlar?
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Hasse63 »

har du kollat i länksamlingen under övrigt , där finns flera som säljer
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

En liten update, har nu fått dit ena fästet till rullbältena. Blev riktigt bra faktiskt, nu kommer problemet istället var jag ska ta hål i sidopanelen för att dra fram bältet :?
Polering av den "nya" kåpan har påbörjats också. Har även tagit dän fronten och skärmarna och dem såg riktigt fräscha ut. Bara lite rost vid lyktorna som vanligt :roll: men annars bra. Har extra plast skärmar liggnades om det skulle behövas :mrgreen: Upptäckte att mycket plåt var byt i hjulhusena. torped plåten var bytt, dock så var den dit monterad med popnit :lol: så det ska svetsas ordentligt! Skrämbalken var också bytt :D så nu ska all underredsmassa bort och nytt ska dit.
Fick även igång den gamle b20in också :wink: starta direkt med lite starta hjälp från ett batteri. Den rök dock mycket pga 95 oktan. Motorn gick i övrigt riktigt bra :D Skönt att ägaren innan lyckats göra något bra :lol:

Bilder kommer inom kort :)

En fråga, har fått tag i bra plast innerskärmar, är dem svåra att få tag i? Har aldrig sett dem förut nämligen :!:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Dieseltroll »

Tror det är ganska så vanligt med plastskärmar faktiskt (inte bland original renoverare dock...). Jag har själv en uppsättning plastisar på. Tror bara inte dom får lika stor uppmärksamhet här på forumet, troligen för att det inte är samma sport att ha delar på amazonen som inte kan rosta :D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Jag föredrar nog att slipa att laga rost och spara både pengar och på bilen :) Man kan ju köra på vintern också. Ska visserligen inte jag göra med denna :) Blir en fin sommar bil av den istället 8) Kanske nästa amazon, vem vet :D
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Nu är ett Sport avgas system från Simons köpt. 2" blev det:)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Volvo Amazon -70a

Post by daniel_sandberg »

sn@kesh!t wrote:En fråga, har fått tag i bra plast innerskärmar, är dem svåra att få tag i? Har aldrig sett dem förut nämligen :!:
Dieseltroll wrote:Tror det är ganska så vanligt med plastskärmar faktiskt (inte bland original renoverare dock...). Jag har själv en uppsättning plastisar på.
Bara en tanke. Sn@kesh!t verkar snacka om plastinnerskärmar för att skydda yttre framskärmen från att rosta inifrån och Dieseltroll pratar om yttre framskärmar i plast. Är det verkligen dom inre du menar Sn@kesh!t?

Vore ju bra att få tag på såna i plast för där spelar det ju ingen roll. Har för mig att det finns nya att köpa men att dom är ganska dyra och tillverkade i vanlig plåt eller aluminium?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Oj då ska jag förtydliga mig. Det är plast INNER skärmar, är dem svåra att få tag i?
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Shift »

Njae, man kan ju köpa nya från finland om jag inte minns fel.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Ragge »

ja det finns olika sorter ! Lokari har ju kört med sina alu innerskärmar länge , men gummipackningar och annat på dom gör att det ändå läcker in bakom så man får täta med burkvis med underredsmassa. det finns även i plast komna från danmark som är kanon. jag köpte såna till min combi sport för 3 år sedan och de täcker HELA skärmbalken och går ut till skärmkant. det var en firma i göteborg som heter procar som hade dom, men har upptäckt att även cvi säljer dom. jag köpte på mig till mina 2 uppsättningar till 2 av mina 3 st 123 GT på vromträffen i fjol och kommer att köpa även till den 3,e och för kommande . tror priset ligger på 1000-1200 kr... har inte kollat.
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Jasså det är så vanligt, jag har personligen bara sett dem i aluminium. Men känns inte så lockande att betala stora summor för det just nu. Tur att jag hittade mig innerskärmar i plast.

Har upptäckt en hel del grejer på Aman idag. Den tidigare ägaren har köpt och "bytt" en massa plåt men han har inte haft råd att svetsa dit dem ordentligt. Det är tex precis att skärmbalken sitter fast, och den nya torpedplåten är bara punktad sen har dem bara smetat på underredsmassa. Hur smart är det egentligen? :?
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Ragge »

NU har jag kollat och det finns i lager på cvi . art nr 212400 och heter hjulhus skyddssats . priset är 1.130 kr

http://www.cvi-automotive.se/webshop/vi ... 212400.jpg
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Inte så farligt ändå. Absolut värt det. Slippa laga rost
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Ragge »

ja och eller köpa andra skärmar... bara dom kostar ju i ett bruksskick runt 1.500 kr /st
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Precis. innerskärmar är allt ett måste så det ska införskaffas.
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Post Reply