Volvo Amazon -70a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

cruisingphill wrote:Stort grattis till körkortet! Vårda det varsamt precis som bilen :D
Tackar så mycket, har haft det i lite mer än en månad nu :P Ja det ska jag allt göra
sotarn wrote:Det blir nog fint detta hehe 8) .Vad hade du mer tänkt dig tex vad för fälgar o dyl.
Jag ska ta ur fälg centrumet ur orginal fälgarna och sen montera dem på 15" 940 plåtisar så fälgarna blir 6" bredda istället för 4" 8)
Har väl lite andra idéer som jag ska skrida till verket med. Front plåten och längst fram på skärmarna ska förlängas på så sätt att dem kommer närmare backen och grillarna ska sänkas in lite mer än orginal :)
Stötfångarna ska bli blank svarta med kromade horn i topp skick och nya kromade bultar. Tror de kan bli snyggt till skillnad från en hel lackad stötfångare 8)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Nu är snart allt färdig lackat o målat på förrar stolen, bara ytter sidorna som ska lackas med svart spray lack sen ska allt monteras ihop igen :)

Lite bilder:

Image

Image

Image
Ska allt putsa till dem så dem får så mycket glans det kan bli på så sletna GT beslag :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Nu har jag fått lackat ramen till stolen och jag har nu nästan monterat ihop allt.

Har två bilder som visar hur långt jag kommit o vad jag gjort idag :)

Image
Ramen ihop monterad

Image
Skulle ha byt till en annan rygg till stolen men det visade sig att den hade ingen justering av hårdheten på ryggen. Så det blev att jag fick ta av dem båda klädslarna. Såg då att järnen som håller fast banden till spännaren var av så fick ta dem två hela järnen för att iallafall få ett helt och fungerande "spännband". Fick åter igen på klädseln med lite våld o vilja.
Nu är det bara banden under sittdynan som ska bytas ut. Planerar att ta några band som är i samma matrial som bilbälten.

Fortsättning följer imorgon :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Volvo Amazon -70a

Post by John »

Ser riktigt snyggt ut alltid lika roligt att sätta ihop fräscha grejer :D
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Jo det är aldrig fel att sätta ihop lite grejer också o inte bara ha allt ner plockat för då känns det som en evighet :) Tänkte göra klart allt på insidan först så man får ett kapitel avklarat :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Dagen update :idea:

Image
Dem gamla banden som satt under dynan :?

Image
Så där ja, mycket bättre än innan :D Tillverkat av något liknande säkerhets bälte och 4 skruv med muttrar och brickor :) blev bra till slut :wink:

Image
Slut resultatet, ska bara skaffa något att göra rent klädseln med ordentligt. Någon som har något att rekommendera? :roll:

Image
Mina SU förgasare som ska göras iordning :)
Har nu fått tag i en Weber 36/36a med insug och filter som ska på amazon :) Sen även en kam som jag köpte billigt. Kommer behöva hjälp av er att lista ut va det är för en kam.
Sen har jag även kommit över dubbla weber 45or :D

Kommentera nu era Gôa Gubbar :wink:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Nu har min weber 36/36a äntligen kommit :)
Image
Någon som vet va det är för ett rör som går igenom insuget? Något man dra vatten genom för att få värme i insuget?

Samma person jag köpte förgasaren av hade en trim kam han inte visste va det var för någon, fick den för en hundring och visade sig vara en R kam sen när jag kikade lite närmare på den :)
Image

Jag tänkte imorgon börja renovera den andra stolen så man kommer ett steg närmare att bli klar inne i bilen :!:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Blomquist »

Två rör, det ena i mitten är vacum de andra på sidorna är, mycket riktigt; vatten.
Med detta inkopplat får du förvärmning, finns lite olika varianter på
hur man löser detta. En variant är att löda en nippel på det lilla locket
som sitter i toppen längstfram, dra slang därifrån och så mecka dit en T-koppling på
en av defroster slangarna. En annan är att ge sig på vattenröret som löper längs med toppen.
Vilket som fungerar bäst har jag inte lyckat shitta något svar på. De flesta brukar
hoppa över hela projektet och plugga vattenhålen och det fungerar ju det också.
210 -64, 223 -68
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Jo vacuum röret visste jag redan men va osäker på vatten röret. Tror inte det har någon betydelse för mig då bilden endast kommer användas som sommar bil :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Skottade fram amazonen idag för tänkte se om den startade :)
Image
I med det nya BMW batteriet. Lagom stort :mrgreen: Och rejält med kräm
Image
Såg fortfarande fin ut under huven
Image
Kopplade upp batteriet och drog på starten, inte ett ljud kom fram. Gick då och kollade till batteriet igen och såg då att jordkabeln nästan va helt av :lol: Så bort med den och dit med en ny inom kort
Image
Orkade inte greja något mer med den efter detta så tog lite bilder på den fina omgivningen :)
Image
Image

Over and out, kommentera nu om ni känner fört 8)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

Va ett tag sen jag gjorde en update så är väl dax nu.
Jag har målat upp passagerar stolen nu och den ska bara monteras ihop, Började även igår med att fixa iordning skärmarna:

Image
Hålen va fyllda av spakel, verkligen en seriös lagning :evil:

Image
Kapade och svetsade sen dit en plåt bit. Ska imorgon sveta en plåt till på ytter sidan. Funderar bara på jag ska komma åt sen att grunda och rost skydda. Ska man ta o köpa svets grund må tro?

Image
Kapade ur runt lamphuset

Image
Drog dit en plåt och slipade till det så det blev någorlunda jämt. Blir till att spakla upp.

Funderar på om man ska trycka in karosserikit på insidan runt lamphuset där det precis har rostat. Eller hur ska man göra för att få ett någorlunda bra rost skydd där?

Mvh Sebastian
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Volvo Amazon -70a

Post by Amakombi »

karosserikitt funkar fint men grunda före.
hålrumswax och underredsmassa funkar fint de oxå om man grundat och lackat skärmarna invändigt först, allt beronde på hur mycket man vill lägga ner sig!
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

xyz
Då ska karosserikit införskaffas. Tack för infon
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sotarn »

Det är alldrig fel att införskaffa lite svetsprimer :wink: . Det kommer du nog o behöva på andra ställen på bilen där du får dubbelplåt (tex skärmkanterna).
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Volvo Amazon -70a

Post by sn@kesh!t »

xyz
Förra ägaren har byt skärmkanterna redan och jag är ganska säker på att han struntat i svets primer för han har inte överlapat utan lagt kant i kant och hel svetsat sen :shock:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Post Reply