Page 17 of 26

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Fri Feb 14, 2014 8:14 pm
by Dieseltroll
Ve och fasa, vi får hoppas att alla amazoner är rostlagade innan den dagen kommer! :lol:

Stannade kvar en stund idag också för att göra nummer 2 :grin:

Började med att plana av änden och borra ur centrum:
Image

Sen göra ytan i svarven. Som ni ser så fick jag jobba från båda hållen för att få fram rätt profil:
Image

Brotschade upp hålet sist för att få en fin yta:
Image

Slutligen så lånade jag fräsen för att borra ett hål för stoppskruv:
Image

Här står dom nu, ett komplett par. Ska gänga hålet imorgon och sen blir det testkörning! :grin:
Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Fri Feb 14, 2014 8:48 pm
by Nils Järnberg
Jag brukar också göra nummer två på jobbet och gänga i hålet men det blir aldrig såna resultat.......

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sat Feb 15, 2014 10:58 pm
by Dieseltroll
Nils: :lol:

Var tvungen att testa idag:
Image

Profilen blev inte helt hundra:
Image

Men jag tycker ändå att det stämmer hyfsat:
Image

Att jämföra med profilen på köpta plåtar, tycker nästan att jag har fått till det bättre. Men så är kanske inte jag helt opartisk :mrgreen:
Image

Sen för en annan fundering, hittade det här plåthörnet under vänster baklykta (finns inget motsvarande på höger sidan). Vad är det till för? Har knappt sett den förrens nu och har garanterat inte använts till något så länge jag har ägt bilen. Jag kommer behöva byta en del plåt därikring, så då undrar jag om jag borde anstränga mig för att den finns kvar även när jag är klar?
Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sat Feb 15, 2014 11:03 pm
by Dieseltroll
Kom på att jag kanske ska dela med mig av måtten på verktyget? Klart man kan mäta själv om man nu tycker att det är roligt, men det kanske hjälper någon...

Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Feb 16, 2014 1:20 am
by Arne
Jättefint resultat, det var riktigt snygga rillor.

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Feb 16, 2014 1:41 pm
by daniel_sandberg
Blev ju riktigt bra och jag håller med om att dina var finare =)

Men visst är inte alla mått där? Tycker att måttet som angiver den lägsta "dalen" och den högsta "kullen" inte finns med. Alltså den som är smalare än 34mm och 36mm på det andra verktyget.

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Feb 16, 2014 8:56 pm
by Dieseltroll
Danne: Helt rätt, verkar som om jag glömde nämna att vinklarna är 45 grader. :oops: Detta ger bredderna 20 respektive 22 mm...

Åter till dagens arbete! Började med att passa in nederdelen av bakvingen, eftersom min bil är rutten ända ut till skarven så fick jag bygga på lite:
Image

Ritat upp så man får den rätt i höjdled sen i framtiden, så var det bara att plocka fram vinkel-Harry och riva ut resterna av golv och sidan på reservhjulsbaljan:
Image

Så kom man åt att börja riva i resten: Så här i efterhand har jag kommit på att jag kanske skulle ha handlat hela baljan som ekonomiplåt... Snart är det inte så mycket kvar av originalet :lol:
Image

Bonusbild ovanifrån: Syns lite dåligt på bilderna, men hela botten och en stor del av sidan består av flera lager fusk-lagningar och har mer eller mindre ruttnat upp helt...
Image

Allt för den här helgen!

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Feb 16, 2014 10:09 pm
by Amakombi
visst kan man laga allt men den där baljan såg helt klart ut och ha gjort sitt :grin:
dock kostar en ny några sköna slantar men spar visserligen jobb.

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sat Feb 22, 2014 10:28 pm
by Dieseltroll
När jag la beställningen på de andra plåtdelarna gjorde jag bedömningen att baljan var relativt bra (förutom botten...), och det som var dåligt på den var delar som var lätta att tillverka själv. Nu i efterhand när jag har börjat riva i det, plockat bort stötfångarfästet och förstyvningsplåten på insidan och så, så är jag inte av samma uppfattning längre. :sad: Men nu har jag börjat laga upp den här, då kan jag lika gärna ro det iland också... :wink:

Fortsatte idag med att passa in de sista bitarna, kapa ur de sorgliga resterna och slutligen passa in ny frisk plåt. Så här ser det ut numera. Fick även chansen att pröva falsverktyget i skarpt läge, mycket nöjd med resultatet: :grin:
Image

Image

Nya tag imorgon!

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Feb 23, 2014 9:18 pm
by Dieseltroll
Jag har tillbringat dagen med att svetsa klart och slipade baljan, så kan man bocka av något från att-göra-listan... Alltid kul att ha en hel reservhjulsbalja igen: :grin:
Image

Nästa steg var resten av hörnet, har bara tillverkat plåten och börjat passa in den än så länge. Hittade också en liten överraskning i form av en gammal krockskada som någon spacklat över...
Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Wed Feb 26, 2014 7:10 pm
by Dieseltroll
Projektet står inte helt stilla trots att jag och amazonen befinner oss på olika ställen...

Lånade fräsen en stund efter jobbet idag för att finputsa "specialverktyget", så får man en jämn och fin kant istället för den svetsade ytan:
Image

Ska bli spännande att se hur väl profilen stämmer i verkligheten sen... :?

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Mon Mar 03, 2014 1:39 pm
by Dieseltroll
Helgens framsteg!

Har fått plåten i hörnet på plats:
Image

Fortsatte sedan att kapa bort det sista av det dåliga i det hörnet. Nu ska det bara byggas upp också! :grin:
Image

Och slutligen så började jag svetsa igen hjulhuset igen:
Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Thu Mar 13, 2014 8:28 pm
by Dieseltroll
Har fått tillbaka ett par pusselbitar på sin plats, steg ett var att börja svetsa ihop golvet igen:
Image

Nästa steg var stötfångarfästet:
Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Thu Mar 13, 2014 8:53 pm
by ammakillen
bra jobbat blir kanon de :P

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Tue Apr 15, 2014 8:23 pm
by Dieseltroll
Verkar som om det var ett tag sedan vi uppdaterade här, men vi får väl se om vi inte kan få er uppdaterade igen. Jag lovar bättring i framtiden! :grin:

Har hunnit hämta upp grejerna från blästring:
Image

Svetsat dit förstärkningen på insidan av reservhjulsbaljan:
Image

Nästa steg var sidan på baljan:
Image

Från utsidan, som synes behöver vi fixa till plåten i hjulhuset lite...
Image

Så till den senaste helgen arbete. Började med att kapa ur i bakvingen och passa in ekonomiplåten. Fick dela plåten i två bitar eftersom jag behövde förlänga den lite för att passa helt 100 med min bil:
Image

Punktat dit resten av plåten:
Image

Helsvetsat och grovslipat:
Image

// M