Page 24 of 26

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Jan 01, 2017 10:21 pm
by Dieseltroll
John: Jag hade mer än gärna lekt med en karossnurra, men då hade jag behövt tömma hela karossen. Något som jag inte ser fram emot. Planen är trots allt att bilen ska ihop till våren igen... Hela idén med att bygga rejäla pallbockar var ju för att jag skulle få upp bilen tillräckligt mycket för att det skulle bli drägligt att jobba underifrån. Nu har jag ca 70cm till underkanten på trösklarna och det känns väl helt ok. Och då kan jag höja lite till om jag tycket att det skulle behövas...

Som tur är är väl inte golvet helt slut. Än. Tyvärr kommer jag nog ändå behöva byta det mesta... :(
Som sagt så skulle jag ta upp lite inspektionshål i balkarna:
Image

På högersidan fick jag även kapa upp ett rejäl hål i en gammal ful-lagning för att se så att det inte dolde sig något där:
Image

Tvärbalken i sig verkar hyggligt frisk, men jag kommer troligen ändå behöva ta bort den helt för att kunna reparera insidan på tröskeln och botten på den längsgående balken. Som synes var den inte helt kry:
Image

Ytterplåten på vänstersidans tröskel är inte heller helt frisk:
Image

Sen fortsatte jag skrapa underredsmassa, tror jag har fått bort det mest nu:
Image

Sist så kapade jag upp golvet över handbromsens lilla nedsänkning för att komma åt att byta plåten där. Detta i väntan på att resten av delarna ska levereras:
Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Wed Jan 04, 2017 12:32 am
by Dieseltroll
Kände att jag ville förstärka bilen innan jag börjar kapa bort för mycket av den bärande strukturen, så jag körde till den lokala järnhandlare och köpte lite balk att styva upp bilen med medans jag jobbar. 100x50x6 :grin: Kommer som sagt behöva byta det mesta av golvet, ytterplåten på vänstersidans tröskel och troligen en rejäl bit av insidan på båda sidorna. Förutom då en tvärbalk och en bit av den längsgående på högersidan...
Image

Kunde sen fortsätta med att lappa det lilla hörnet i handbromsens försänkning. Kändes bäst att mjukstarta lite. Endast punktat änsålänge, och vill inte lägga på "locket" innan jag bestämt vart jag ska lägga delningen till den främre golvplåten:
Image

Sen blev det en massa funderande kring vart jag ska dela plåtarna och vart jag ska kapa för att byta golvet. Till slut så kom jag väl fram till att jag ändå måste lyfta en bit av kardantunneln för att kunna byta golvplåten under, så jag passade på att byta ut plåten närmast golvet som ändå var väldigt anfrätt:
Image

Och sist ut idag så började jag vika till en bit golv för att lappa vid vänster passagerarplats. Tyckte golvet var för fint för att att byta hela, så det blir endast ett par små lagningar där det har rostat hål:
Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Wed Jan 04, 2017 6:14 pm
by Blomquist
Kul att du ä på gång igen. Var har du skaffat punktsvetsfräsen?

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Wed Jan 04, 2017 8:51 pm
by QV
Byggde en kranarm på 3meter till grävmaskinen i 100x50x3mm (355 stål?)
den är beräknad att hålla för 100kg längts ut.
Så 6mm gods känns väl tilltaget.

/Jan

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sat Jan 07, 2017 12:34 am
by Dieseltroll
Blomquist: Tyckte det började bli dags att göra nått :D Är rätt säker på att den kommer från Biltema, men är osäker på om de fortf säljer den modellen... De funkar väl ok, tycker man får slipa om dem lite för ofta bara. Om nån har tips på vart man kan få tag på BRA punktsvetsborr, så tas det tacksamt emot!

QV: Jag brydde mig inte om att räkna på det, men är övertygad om att det är overkill för detta. Jag tog det de hade i "Bra-Att-Ha"-högen, körde mest på känsla. Det ska inte vara några tveksamheter ifall det flexar. Och en sån profil är säkert bra att ha liggandes, ifall man skulle få för sig att bygga en kranarm eller så där :lol:

Kapade ur och svetsade i de nya bitarna i golvet där bak:
Image

Det kändes som om jag ville ha en frisk torped att bygga upp det nya golvet mot. Så jag började slipa av för att se hur stora skadorna var på utsidan:
Image

Sen kapa ur golvet mellan balkarna för att se hur illa det var på insidan:
Image

Och sist kapade jag ur över balken, den biten som jag själv satte dit för sisådaär 4 år sedan. Nu är det kapat så långt framåt som jag tänkte byta plåt den här gången:
Image

Det hörnet, där A-stolpe, torpedsida och tvärbalk möts, är ganska så misshandlad i samband med tidigare renoveringar. Och det måste göras om igen eftersom insidan på tröskeln saknas helt runt balk och domkraftsfäste. Problemet är väl att jag inte kan se hur det ska se ut original (Båda sidor är omgjorda). Och jag vill gärna bygga upp det så nära original som möjligt. Finns det någon som har bra bilder på hur det ska se ut?

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Jan 08, 2017 7:35 pm
by Jugge-1960
Här kommer några bilder hur det såg ut på Ester.
Image

Image

Image

Image

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
//Jörgen

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Jan 08, 2017 7:37 pm
by QV
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Mon Jan 16, 2017 9:27 pm
by Dieseltroll
Hej alla!

Jag fick ett nytt Amazon-golv på posten under förra veckan: :grin:
Image

Sen råkade jag in på ett litet sidospår... Det blev ett kombinerat avlastningsbord med vinkelslipshållare och egen grendosa, även höj- och sänkbart förståss. Finns även hållare för kap/slipskivor och ett par extra krokar. Allt plockat ur bra-att-ha eller skrot-lådan.
Image

Det största jobbet under helgen var väl att plocka av skärm och dörr för att komma åt ordentligt:
Image

Sen var det bara att kapa ur tröskeln för att se hur illa ställt det var innanför:
Image

Mer rost, vet inte om jag borde vara förvånad eller bara är avtrubbad... :roll:
Image

QV & Jörgen: Ett stort tack för att ni delar med er av era bilder! Av det jag har kunnat utröna, både från era bilder och från andras trådar här på forumet, samt genom att kolla på de nyproducerade delarna och de få fragment som finns kvar av originalplåten, så tror jag att jag har koll på hur det ska se ut. Oavsett så har jag bestämt mig för hur jag ska göra, och jag tror det kommer bli tillräckligt likt original...

Ytterligare en fråga har dykt upp: Är det någon som kan bekräfta att golvet ska luta nedåt mellan längsbalken och tröskeln?

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sat Jan 21, 2017 1:36 pm
by QV
finns det golv bak till Amazon nu eller är det fortfarande 140 som gäller?

Just skruvarna till gångjärnen kan vara intressanta att ta bort :-)

/Jan

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Jan 22, 2017 10:29 pm
by Dieseltroll
QV: De var marknadsförda som Amazongolv, och vid en snabb koll så tyckte jag dom var hyggligt lika originalen... Det har alltså inte alltid funnits golv speciellt för Amazonen?

Denna gången gick det väldigt lätt, men sen är det bara 3-4 år sedan dörrarna var av sist... :lol:

Under veckan som gått har jag varit i uppfinnartagen. Svarvade ihop ett enkelt pressverktyg för att kunna göra förstärkningsuppvikningen i tröskellådan:
Image

Testa först att pressa i skruvstycken, men gick senare över till att spänna ihop med mutterknackaren:
Image

Den ena pressad. Det blir inte prefekt utan den drar lite snett, så kanten blir lite för hög i ena sidan och inte helt formad i andra. Jag fick gå på med hammare och justera lite i efterhand också:
Image

Kapa ur och passa in i bilen. Avståndet mellan hålen blev inte bra, så bestämde mig för att kapa upp plåten i mindre bitar:
Image

Punktat fast:
Image

Har även blästrat ur handbromsens nedsäkning, och förberett den för att kunna lägga tillbaka locket:
Image

Halvvägs genom svetsningen:
Image

Det känns riktigt bra att börja svetsa tillbaka plåt i bilen, och inte bara kapa bort det dåliga!

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Mon Jan 23, 2017 8:08 am
by QV
Snyggt!

Gillar folk som lägger ner tid på att återställa saker oavsett om det syns eller inte när det blir klart.
/Jan

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Jan 29, 2017 7:01 pm
by Jugge-1960
Snyggt jobbat!

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Jan 29, 2017 9:55 pm
by A-masen
Dieseltroll: Bilderna på dina pressverktyg är minst lika intressanta som bilderna på din bil. Tänk om ca 10 - 20 år. Då kan dom (nästan) vara värda sin vikt i guld. Du har väl dokumenterat dom ordentligt?

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sun Jan 29, 2017 10:55 pm
by Dieseltroll
Tack alla! :grin:

QV:Jag försöker få det så nära original som möjligt, även där det inte syns. Men ibland känns det bara så sjukt att lägga en heldag på att göra något som kanske aldrig kommer att synas igen... Men jag vet att det finns där! :grin:

A-masen: Självklart är allt dokumenterat ;)
Image

Helgens jobb har bestått av att svetsa klart inne i tröskeln, och tillverka en plåt som ska få bli den nya bottensvällaren:
Image

Sen plockade jag bort nederdelen på A-stolpen för att se hur illa det var bakom den. Det vara kanske ett litet misstag...
Image

Image

Jag har även hunnit tillverka lite nya plåtar som kommer dit så småningom:
Image

Nästan steg tror jag faktiskt blir att byta insidan på tröskeln, och sen A-stolpens innerplåt, medan jag fortfarande har något kvar att passa in dom mot. Men det blir nästa helg...

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Mon Jan 30, 2017 2:26 pm
by Richard.kl
Tog mig tiden och läste igenom din tråd från början, vilket jobb du har lagt ner! Riktigt kul och se dina uppfinningsrika lösningar och hur bra resultatet blir. Hur är tanken när allt är ihop svetsat, lack på hela bilen?
// Richard