Page 26 of 26

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Mon May 01, 2017 9:28 pm
by Dieseltroll
Jag skulle nog påstå att jag normalt sett är en ivrig anhängare av rullande renoveringsobjekt. Enda problemet med att ha han rullandes över sommaren är att jag blev underkänd på besiktningen i höstas, och aldrig brydde mig om att åka in på ombes. Fånigt värre kan tyckas i efterhand.

Har nog faktiskt avskrivit tankarna på ett temporärt golv enbart för att komma igenom bes. Känns fel på alla sätt. Som jag ser det finns det två alternativ; köra hela loppet och vara klar lagom till hösten eller skruva ihop och rulla ut, så att han får stå under sitt täcke under sommaren osså kan man ge sig på projektet till hösten igen. Oavsett vad jag bestämmer mig för så tänker jag köra på, typ maj ut och se hur bra det går och vad jag känner för då.

Vi får se helt enkelt.

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sat May 06, 2017 11:29 pm
by QV
själv så väntar jag på port nummer 2 som borde komma i slutet av månaden.
Då kan jag låsa till garaget och börja bära in verktyg för att motorrenovera mitt "lik". Troligt ras på kamdrevet men jag har inte kollat.

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Sat May 13, 2017 9:35 pm
by Dieseltroll
Äntligen börjar på högersidan! :D

Började lite försiktigt i Kardantunneln, inte alls lika mycket att byta som på andra sidan:
Image

Hackat mig genom golvet för att kunna inspektera skadorna i tröskel och A-stolpe. Kollade inte ens skickat på tvärbalken, den fick smaka på tigersågen direkt... Jag har en ny balk som ligger och det hade bara varit problem att försöka byta plåten runt omkring:
Image

Sen fick jag hjälp att plocka loss skärm och dörr även på högersidan, så slipper man springa runt dom varje gång... :roll:
Image

Fortsatte hacka loss i tröskeln:
Image

Ny plåt och gammalt domkraftsfäste som väntar på att få åka in:
Image

Bytte en bit av A-stolpen på denna sidan också. Enkelt gjort när det är så här lätt att komma åt:
Image

Rostskyddat på insidan för att kunna lägga igen tröskeln:
Image

Får se om jag hinner svetsa ihop tröskeln imorrn, det hade varit trevligt!

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Wed May 31, 2017 9:32 pm
by Dieseltroll
Två helger sedan senaste uppdateringen, varav en långhelg. Tycket fortfarande det är för mycket annat som kommer i vägen...

Passat in plåten i tröskeln och börjat svetsade fast:
Image

Sen var det bara att fortsätta inåt. Blir till att byta en rejäl bit av den längsgående balken. Kommer jobba på den och tvärbalken parallellt för att vara säker på att allt passar ihop. Hackade loss en rejäl bit av golvet och balken för att komma åt att jobba ordentligt:
Image

Tillverkat ny balk, måttar in för att kolla så det ser rätt ut:
Image

Kommer även byta en remsa av torpedväggen, detta för att få en bra kant bygga golvet mot. Enbart tillverkat plåten så länge, kommer kapa rent och svetsa in senare:
Image

Punktat fast balken:
Image

I framkant. Blir en specialare här för att byta hela den dåliga botten och slippa lyfta på "locket" i motorrummet:
Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Mon Jun 05, 2017 9:22 pm
by Dieseltroll
Långhelg betyder Amazon-mek! :grin:

Med den längsgående balken färdigsvetsad kunde jag börja passa de två tvärbalkarna. En nytillverkad och en räddad:
Image

Därefter gick jag på nederdelen på torpedväggen. Bytte en remsa tvärs över för att bli av med all plåt som blivit anfrätt i skarven och för att få en rak kan att ansluta mot:
Image

Rostskyddsmålat det som kommer vara onåbart senare:
Image

Sen var det bara att fortsätta hacka bort det gamla golvet:
Image

// M

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Posted: Thu Jun 15, 2017 9:28 pm
by Dieseltroll
Arbetet med golvet har fortsatt. Till slut kände jag mig nöjd med inpassningen av golvplåten. Många hål att borra:
Image

Klämt på plats och börjat punkta fast:
Image

Ta-da! :grin:
Image

Sen började jag trimma ner den nya plåten till den bakre fotbrunnen:
Image

Parallellt med golvet har jag jobbat lite med att måla delarna till kardanen. Passade på att måla i blå hallen en fin sommarkväll:
Image

// M