Nån som har tips om en liten luftdriven slipmaskin??

Moderatorer
Post Reply
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Nån som har tips om en liten luftdriven slipmaskin??

Post by Amazon_V8 »

Håller på med ett rodbygge och håller just nu på med ramen och för att komma åt att slipa inne i ramskenorna,skarvarna till tvärbalkarna och några nitskallar som sitter lite illa till behöver jag en mindre gärna luftdriven slipmaskin
Har en sån här liten slip nu men den kommer inte riktigt år ordentligt överallt.Har provat med både små skivor samt slipstift

Image

Det enda raka vore väll att ta isär ramen i 5 bitar och sen svetsa ihop igen men det känns lite väl overkill.Funderar på om nån lite bandslip eller nått skulle kunna funka hyffsat men känns som att slip"banden" kommer att gå ner sig relativt omgående då det är metall och svetsar som ska slipas ner.Nån som har nått tips??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nån som har tips om en liten luftdriven slipmaskin??

Post by A-masen »

Det finns ju böjliga axlar som klarar 11000 v/min, t.ex. Clas Ohlson 30-9823, men det finns säkert många andra också.
Kunde det vara något?
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Nån som har tips om en liten luftdriven slipmaskin??

Post by Amakombi »

som sagt finns små bandslipar och de är just avsedda för svetsfogar och dylikt.
men de är jue tyvärr ganska dyra att få tag i, banden håller väldigt länge så de är inge problem.

ska man köpa av verktygsboden kostar den nåt på 1000 vilket är väldigt bra pris på sånn maskin jämfört med Wurth och liknande.. http://www.verktygsboden.se/?id=75106
nåt sådant du är ute efter??
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Nån som har tips om en liten luftdriven slipmaskin??

Post by Amazon_V8 »

A-masen wrote:Det finns ju böjliga axlar som klarar 11000 v/min, t.ex. Clas Ohlson 30-9823, men det finns säkert många andra också.
Kunde det vara något?
Njae inte riktigt vad jag söker,även om jag får på sliptstiftet eller chucken med en slipskiva på så är slipstiftet ingen bra lösning och skivan fortfarande för stor för att komma åt där jag vill.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Nån som har tips om en liten luftdriven slipmaskin??

Post by Amazon_V8 »

Amakombi wrote:som sagt finns små bandslipar och de är just avsedda för svetsfogar och dylikt.
men de är jue tyvärr ganska dyra att få tag i, banden håller väldigt länge så de är inge problem.

ska man köpa av verktygsboden kostar den nåt på 1000 vilket är väldigt bra pris på sånn maskin jämfört med Wurth och liknande.. http://www.verktygsboden.se/?id=75106
nåt sådant du är ute efter??
Det låter ju som en alldeles utmärkt lösning,precis en sån bandslip jag syftar på.Bra verktyg får gärna kosta för min del,det gör inget.Heter sånna band avsedda för metall och svetsfogs slipning nått speciellt eller har nån speciell kornstorlek??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Nån som har tips om en liten luftdriven slipmaskin??

Post by Amakombi »

vet inte hur kvaliten är på banden hos verktygsboden men ska du bara slipa svetsfogar så välj så grovt som möjligt.. 40 korn finns såg ja.
ingen aning men gissar på att de banden bara är just avsedda för plåt och inget annat.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Nån som har tips om en liten luftdriven slipmaskin??

Post by cruisingphill »

Jag har MYCKET goda erfarenheter av sådana små bandslipar! Är troligtvis guds gåva till bilplåtarn! Tillse att du skaffar en maskin där man kan vrida armen som bandet löpet längst med för då kommer man åt banne mig överallt! Då jag gick i skolan och sedan även på praktiken så använde jag två olika storlekar på maskiner, finns en med band som är ca 10mm breda och en som har band som är ca 20mm breda. Den bredare var inte lika lämpad för hårda svetsar då slipytan blev så stor och maskinen tappade lätt kraften, man fick liksom "dutta" för att maskinen skulle hålla varv, trots kraftig kompressor.

Vad gäller slipmaskinen på bilden ovan, är det en sådan med chuck för axlar eller klämmer du fast skivor i den? En sådan för skivor köpte jag på Jula för 199:-, det var en chansning men den går precis lika bra som dyra maskiner för 2000kr som jag använt förr, det gäller bara att kompressorn orkar vilket varit begränsningen i mitt fall. Droncoskivor finns med olika axelhål lite överallt för en 15-20kr st.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Post Reply