Fundering...

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Miriam
Posts: 2
Joined: Thu Aug 19, 2004 10:21 am

Fundering...

Post by Miriam »

Hej!

Jag funderade på en sak... Är man helt vansinning om man vill ge sig på att renovera en Amazon, utan att ha någon som helst erfarehet av att meka med bilar?

Det är inget som kan ske de närmaste åren, eftersom jag pluggar just nu.. men .. Borde jag lägga ner den drömmen direkt, eller vad säger ni?

Mvh /Miriam
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Renovering

Post by Axel »

hur många är det som är bra på något innan dom har provat första gången? det går bara viljan finns! man kanske inte ska börja med det sämmsta tänkbara objektet, det ska ju bli klart också! men annars är nog allt möjligt om man vill.
hm, jag renoverade motorn på traktorn när jag var 14... ok, inte första gången jag skruvade, men iaf.

saken är ju den att om det inte går som man tänkt sig så är det bara att tänka efter och börja om! :roll:

Lycka till!
Axel Wall
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Det e klart att du gör

Post by horgalaten »

Hejsan.

Jag själv har bara skruvat Amazon sen Augusti förra året.

Är du osäker så kan du köpa dig en reservdelsbil som är komplett för sisådär 1500-2000 kronor och sen skruvar du isär den bilen i minsta detalj. Du blir då varse om att det är inga som helst svårigheter att sätta tillbaka igen.

Undrar du om nåt och behöver hjälp med demontering så skicka ett mail till mig på horgalaten@telia.com så lovar jag att förklara hur du tar isär bilen.

Naturligtvis även om hur du plockar ihop den.

Som erfarenhet, så har jag plockat isär ungefär 15 bilar detta året och satt ihopa 3 funktionsdugliga bilar som besiktigats utan anmärkning.

Vi Hörs

Mvh Jörgen :D
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag hade aldrig skruvat med en bil innan jag renoverade min amazon. Visserligen mjukstartade jag lite genom att börja fixa lite smått med bilen innan jag drog igång storrenovering (provade på motorbyte i bilen och lite andra roliga uppgraderingar). Slutligen insåg jag att jag ville originalrenovera bilen och återställde bilen helt samtidigt som den totalrenoverades.

Det man bör ha klart för sig är att det tar tid, mycket mer tid än man tror och att det kostar mycket mer än man tror oavsett vilket skick man strävar efter att uppnå. Men tveka inte, det är bara att sätta igång när du har tid/motivation/pengar.

PS. Man kan ta det lite i etapper, allt behöver inte göras på en gång. På så vis känns det inte lika jobbigt och utgifterna sprids över tiden. DS.

Lycka till! :-)
Miriam
Posts: 2
Joined: Thu Aug 19, 2004 10:21 am

Post by Miriam »

Det här låter ju riktigt hoppfullt...
Men då undrar jag. Ungefär hur mycket kostar det (det är ju lite intressant att veta).
Och sen... vad behöver man? Eller snarare: måste jag köpa verktyg för 1000-tals kr först?
Och sen var det det där med svetsning och sånt.... Vad händer om man måste byta halva karossen för att den är rostig lixom?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du behöver inte proffsverktyg men det underlättar helt klart. Det finns inte något gäng entusiaster som delar på garage i närheten av dig och mekar veteranbilar. I så fall kanske du kan höra om de har plats över för dig och din bil och om det finns möjlighet till diverse verktygslån?

En rejäl hylsnyckelsats med mycket nycklar och hylsor i tumdimension är en bra början. Jag vet inte vad Biltemas bättre satser med 10 års garranti kostar men de borde duga som nybörjarsats. En domkraft och några pallbockar är också ett måste. Men resten av verktygen är ju sådant som du endast använder \"någon gång\" i princip och kanske inte behöver köpa utan kan låna av någon?

Om karossen är totalt genomrostig skulle jag se mig om efter ett fräschare objekt. Det är inte värt all tid och möda (och svordommar) som det tar att laga upp en genomrostig kaross, i synnerhet inte om du är nybörjare. Då bör du försöka börja med ett lite lättare objekt. Hellre lägga några tusenlappar till objekt och bespara dig åtskilliga timmar i garaget med svetsning, riktning och andra klurigheter som kräver kunskap, tid, utrustning och tålamod.
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

En annan sak är det rent psykologiska :) , Ta det lugnt och metodiskt. Börja med en sak och slutför den delen. Sen tar du nästa. Annars finns risken att du efter en vecka har en Amazon i x antal tusen delar utspridda över golv och hyllor och vet inte var du är s.a.s.

Sen läser man i diverse biltidningar om folk som renoverar vrak över vintern. Visst, men om man läser noga brukar det stå att det mesta är utlejt jobb= stadig kassa. Nån har svetsat och riktat kaross,en annan firma renoverade motorn e.t.c. Allt medan ägaren satt hemma och putsade lyktsargar vid köksbordet ;)

Till sist; tar det emot,verktygen slinter,delarna passar inte och allt; lägg ner verktygen, glöm bilenoch vänta några dagar/veckor. Det blir lättare om man \"vilar\" huvudet ett tag. Det går lättare nästa gång du ska sätta ihop den och den knepiga saken ska du se!
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

Kan ju bara hålla med andreas,när man blir trött på att greja,och det blir man,då gör det jäkligt gott med uppehåll ett tag,och sedan när man är sugen så går allt mycket lättare och roligare blir det :D :arrow:
BLT turbo
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag håller med alla föregående talare. Men en god idé är också att göra mer av det som sker just nu, nämligen att man läser allt som finns att läsa och frågar och kollar INNAN man börjar riva något. Då har man skaffat sig en god teoretisk bas i förväg.
När man sedan skruvar loss något så vill jag betona det som Andreas var inne på: märk upp vad du skruvat loss och lägg det i en liten låda eller zip påse. Även om du VET var den sitter och aldrig kan glömma det så glömmer man ändå. Och om den bara ligger på bänken \"Jo, men där ligger den ju så bra\", så försvinner den... Samma sak när man beställer en ny del. Märk upp vad det är gärna med detaljnummer eller liknande eftersom den kanske blir liggande i flera månader innan den ska på. Okej, en ny vindruta eller bromstrumma kanske man känner igen... :roll:
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det där känner jag igen. Jag hade en hel bil utspridd i garaget kändes det som, dessutom fanns hälften av delarna hemma (en bra bit från garaget). Jag gjorde dock så att jag sorterade in allt när jag tog isär bilen, vilket underlättade när allt skulle sättas ihop igen.

Det får ju inte gärna bli som när man monterar IKEA-möbler, att ett dussin skruvar och diverse annat ligger kvar på golvet när möbeln står där och pryder sin plats. Då kan det gå ganska snett.

Tänker man ge sig in på en totalrenovering med total isärtagning är det nästan nödvändigt att ha en sprängskiss som referens, för att kunna kontrollera att alla bitar är på plats och att det är korrekt.

Bra att ha grejer:

- Verkstadshandbok (Volvos gröna häften, beskriver i princip allt om bilen)
- Reservdelskatalog med sprängskisser (finns på CD-ROM, Internet, i nytryckt form, som original på marknader mm.)
- Verktyg och redskap som krävs
- Plats att hålla till på där du får vara ifred och kan \"sprida ut dig\".
- Tid/pengar/kämparglöd =)
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Re:

Post by Tudor »

D59471 wrote: Bra att ha grejer:...
- Och gärna en digitalkamera... :shock:
Post Reply