Page 2 of 3

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Sat Nov 28, 2009 1:03 am
by J.LUNDIN
Vill man ha längre pumpdrev så går sådant att beställa från flera olika företag som bara sysslar med kugghjuls tillverkning. har dom inte just denna typ av kugghjul i sitt sortiment så brukar dom kunna tillverka dom för en relativt billig peng. Hellre det än att skarva ihop drev.

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Sat Nov 28, 2009 5:57 pm
by OttoB
Devil wrote:. Misstänker att det blir en del slitage utan att låsa dreven!?
Behöver inte att låsas.

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Mon Dec 07, 2009 10:53 pm
by Axel
Varför inte ta pumpen från en B230FT/FK av senare årgång, som har längre drev redan från början? jag vill minnas att dom är runt 25% längre...

Om man nu verkligen behöver högre oljeflöde... det krävs ju ändå en viss effekt för att pumpa runt oljan...

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Tue Dec 08, 2009 8:05 am
by J.LUNDIN
Så länge man inte håller på med oljekylning av kolvar och annat trams så lär originalpumpen räcka till mer än väl.... :D

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Tue Oct 19, 2010 11:35 am
by Devil
En annan fråga om det här med olja och dess flöde, Hur går oljan igenom B20:n? jag tänkte i vilken ordning smörjs vad. Hur kommer oljan upp i toppen? hur får lyftarna smörjning? Finns det flödesschema på B18-20?

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Tue Oct 19, 2010 5:51 pm
by Hasse63
Finns "oljeschema" /sprängskiss i länken nedan där oljekanalerna synns :wink:

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Wed Oct 20, 2010 8:29 am
by Devil
Tack! Lite svårt att veta hur man skall leta, men jag hittade det jag sökte. Att lyftarna verkar vara smorda av den olja som via stötstångshålen droppar ner i lyftargalleriet. Det är ju lite synd, då min ide´kanske skiter sig.....

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Wed Oct 20, 2010 10:09 am
by Hasse63
Precis.
Och mellan varje lyftare finns ett hål som Timo-motor pluggar med en kork...Det bör bli bättre smörjning till lyftarna av det, men det kommer inte ner olja den vägen till kammen... Så är det så bra???

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Wed Oct 20, 2010 8:21 pm
by Nyfiken
Tror att veven stänker omkring oljan så den träffar kammen med.

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Thu Oct 21, 2010 9:43 am
by Devil
Kan man få ett expertutlåtande av våra trimgurus? Kammen mot lyftaren, smörjs det bara av "spilloljan" från toppen via lyftarna. Går det att ordna trycksmörjning på kamnockarna och lyftarna? Ursäkta OT :oops:

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Fri Oct 22, 2010 2:08 pm
by Finnsebbe
En bekant hade testat att borra kamaxeln ihålig, borrat små hål på tvären vid bascirkeln på kammarna och ett spår vid ett lager för matning. Det funkade visst, men är ju ganska besvärligt.

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Fri Dec 03, 2010 12:37 am
by Vanheden
Eftersom kammen inte slits onormalt fort så räcker den smörjningen, orginal oljepump fungerar åxå aldeles utmärkt, köp hellre ett längre oljefilter så får du mindre förluster där, Det enda som behöver stämma är gängan och diametern på packningen. det finns USA filter som är längre än orginal som går att använda

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Sat Dec 04, 2010 4:18 pm
by effe
tror det är mopar eller chrysler som har samma gänga originalpump funkar länge bara den är frisk satsa även på oljekyl vid hård körning blir oljan väldigt varm på en b18-b20-b30

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Sun Dec 05, 2010 7:20 pm
by Vanheden
Om du vill ha högre flöde och mindre motstånd så köp oljefilter till USA Ford som heter Premium Guard PG1A eller PH8A eller motsvarande av andra fabrikat.
De har samma storlek men det är längre och det är inga problem med platsen i amazon.
Detta ger alla fördelar som finns och inga nackdelar!

Re: Melling Oljepump, till B20

Posted: Tue May 17, 2011 7:11 am
by G:son
Hej!
Gammal tråd, men ja kan ju svara Hasse å Devil.
Om man nu ska PLUGGA olje-kanaler med KORK som
TIMO KORMU.
Så ska man använda lättade lyftare. Oljan rinner då
från PLUGGEN (KORKEN) ner igenom dom översta
hålen på lyftaren, när kamaxeln öppnar ventilen.
Likaså går oljan ut igenom dom nedersta hålen på lyftaren
när den är i botten, (kamaxeln inte lyfter). Bättre smörjning
vid lyftaren oxå.
Inga HÅL i lyftaren INGEN ide att PLUGGA (KORKA)
Man kan ju exempelvis ta vanliga lyftare å göra hål i dom,
om man nu har möjlighetter till det.
Exempel så kan man ju endast göra dom översta å
understa hålen, Bättre stadga i lyftaren då.
Eller endast ett över å ett under hål.
Dock exempel INTE över å under det stora hålet på
lyftaren. Färre hål, mindre risk för sprikbildning.
Lättare lyftare mindre massa i rörelse.
Bara att titta i en lös motor med kam å lyftare.
Hoppas ni förstår hur ja menar och att ja har gett
er ett bra Svar.

M.V.H G:son