Får inte motorhuven att passa

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Får inte motorhuven att passa

Post by janne »

Håller på att trixa in skärmar, dörrar och motorhuv på amazonen. får inte ner motorhuven ordentligt på högersidan den sitte drygt 1cm högre än karossen (vid framrutan) Har justerat ner den så mycket det går. Har kollat om huven är sne på något sätt men ser ok ut tycker jag. Kollat om fjädrarna är bra och de ser också ok ut. är det någon som har tips vad felet kan vara? det är ju många parametrar som skall stämma. Känns lite fel att botta upp hålen på fjädrarna för att få ner huven, eller?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by Hasse63 »

Har du bytt skärmbalken och satt den fel?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by einar- »

Min sitter också fel. Det syns mot dropplisterna att den sitter galet på ena sidan och dom är då inte bytta
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by janne »

skärmbalken är bytt men den sitter nog som den skall. passat in dörren och i jämförelse med den sitter skärmen rätt. För säkerhets skull tog jag bort skärmen och kollade om huven sjönk ner bättre men det var ett spel på c:a 1,5cm mellan balk och huv. Vet inte riktigt vad jag skall hitta på.....
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by rolwig »

Kolla så att inte gångjärnet är knäckt, har varit ute för det att plattjärnen är böjda.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by Amakombi »

Huv gångjärnet gissar ja oxå på..
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by janne »

Har varit ute i garaget en sväng. Något med gångjärnet är det men fattar inte vad det kan va ändå. Provade med att lossa huven helt pressa ner gångjärnen och sedan lägga på huven. Passar perfekt!!!??? skruva dit skiten igen, passar inte.... Nästa variant lossa alla skruvar lite grann, mixtra och trixa och få den riktigt bra, öppna huven försiktigt på glänt och skruva åt skruvarna, passar inte, men bättre, och där är jag nu. Om jag borrar upp hålen så att gångjärnet kommer ner lite samtidigt som jag borra upp hålen uppe vid huven och pressar den mot rutan så kan den nog bli bra, men inte faan ska detta behövas, eller???
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by Amakombi »

prova huven efter du dragit åt skruvarna istället, hur försiktig man än är vill de gärna ändra sig lite om skruvarna inte sitter riktigt.. speciellt på en amazon med riktiga fjädrar som gör så huven flexar hit och dit.
justera smått hela tiden tills de blir perfekt!
du har inte eventuellt nåt annat gångjärn att prova med?
borra ska man inte behöva göra om allt är fräscht och glappfritt

/Ronny
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by janne »

Suck, hivade iväg ett par gångjärn till metallåtervinning när jag hade lackat dessa som såg ok ut. Kan nog låna ett gångjärn. Håller med ska inte behövas borras i gångjärnen. det var mycket trixande igår kväll inkl småjustering men det verkar som jag kommit till gångjärnets limmit.......... Skall nog ta en liten sväng ut ikväll oxå. Har en 66:a och huven är betydligt äldre (inget hål i mitten för spolarmunstycket...) men det skall väl inte har någon betydelse, eller?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by QV »

Miitt bekymmer var att huven var för låg. Efter mycket justerande så vart de sådär. Sedan monterade jag dit gummilisterna och se där, man fick börja om igen.....

Det är nog inte dit problem men se till att gummilisterna, knapparna finns där innan du lägger ner för mycket tid på justeringar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by janne »

Problemet är löst (på sitt sätt...) Lånade ett gångjärn av en kompis och hopps så passade huven........ Tog och jämförde gångjärnen och det visade sig att de hade två olika vinklar (1,5-2cm skillnad) när de var uppe. Var det gör när de är stängda vet jag inte men bra blev det. Kollade mitt gångjärn och allt se väldigt bra ut men som sagt det funkar inte på min huv. Huven är från en äldre modell och det lånade gånjärnet är också från en äldre modell. Vänster sida är på gränsen att jag kan ha, skulle vilja ha det en aning tightare men går inte ställa bättre. Ligger en gammal amazon av äldre modell på skroten nedanför mig, ska kolla om gångjärnen finns kvar. Har aldrig hört om det finns olika gångjärn, har ni?...
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by einar- »

Min satt huven bra på innan jag tog lös den men nu vill den inte riktigt passa. Den står upp i ena kanten men den går att trycka ner för hand :?
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by Lars Bd »

Janne, förmodligen har dina gångjärn någon gång blivit misshandlade och därför tappat formen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by gullberg86 »

haha, jag har exakt samma problem på min amazon, också på högersidan :roll: :x
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Får inte motorhuven att passa

Post by janne »

Tackar för engagemanget. Blir att skaffa 2 st andra gångjärn, Konstigt, kollat gångjärnen en gång till och de ser faktiskt helt perfekta ut inte knäckta eller slitna, det finns alternativa hål att sätt fjädrarna i men det verkar grymt jobbigt. Skit samma nu byter vi dem! Går ut och passar in vänsterdörren så länge, mmm, börjar närma sig lackning...
Post Reply